3 081 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Måla innertak
Det här anknyter till JoGi:s tråd om snygga innertak, men är ändå lite annorlunda.
Vi kommer att ha ett tak av obehandlad furu, men taket är ju redan monterat eftersom det är en husfirma som gör allt åt oss. Vi har ingen chans att måla taket INNAN det åker upp. Högt upp ska det också :-/ (ryggåstak).
Vi vill helst använda linolja eller något annat som känns lite gammaldags, kanske lite antroposofiskt och helst miljövänligt.
Vad skulle ni ha valt, med dessa förutsättningar?
Vi kommer att ha ett tak av obehandlad furu, men taket är ju redan monterat eftersom det är en husfirma som gör allt åt oss. Vi har ingen chans att måla taket INNAN det åker upp. Högt upp ska det också :-/ (ryggåstak).
Vi vill helst använda linolja eller något annat som känns lite gammaldags, kanske lite antroposofiskt och helst miljövänligt.
Vad skulle ni ha valt, med dessa förutsättningar?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om vi pratar antroposofiskt så är det väl någon lasyr som skall till.
Kolla här:
http://www.fargbygge.se/
Har ni lust, tid och råd att ta Fritz till hjälp med färgsättningen så är han en upplevelse!
Tänk på att många traditionella färger har egenheter som man vant sig av med. Tillexempel att de kan ta ett par veckor att torka och att de kan lukta i flera månader.
Jag gick på en avvecklingslista på skumma kemikalier när jag valde färg till senaste storverken. Men köpte ända relativt konventionella färger. Det innebar att min planering/tidplan fick revideras då ett av medlen jag valt bort var för snabbtorkning. Man har ju liksom vant sig vid att kunna stryka två ggr genom att fortsätta två varv i rummet direkt - men utan kemi får ordet "rum" ovan bytas ut mot "hus" ;D.
Kolla här:
http://www.fargbygge.se/
Har ni lust, tid och råd att ta Fritz till hjälp med färgsättningen så är han en upplevelse!
Tänk på att många traditionella färger har egenheter som man vant sig av med. Tillexempel att de kan ta ett par veckor att torka och att de kan lukta i flera månader.
Jag gick på en avvecklingslista på skumma kemikalier när jag valde färg till senaste storverken. Men köpte ända relativt konventionella färger. Det innebar att min planering/tidplan fick revideras då ett av medlen jag valt bort var för snabbtorkning. Man har ju liksom vant sig vid att kunna stryka två ggr genom att fortsätta två varv i rummet direkt - men utan kemi får ordet "rum" ovan bytas ut mot "hus" ;D.
Vilken härlig hemsida - TACK för länken!
Jag skulle gärna använda något av deras pigment. Misstänker dock att vissa andra släktingar som ska hjälpa till tycker att det är flum-flum...
Har en mamma som för övrigt är helt såld på linolja. Är det någon här som har nått att säga om linolja?
Jag skulle gärna använda något av deras pigment. Misstänker dock att vissa andra släktingar som ska hjälpa till tycker att det är flum-flum...
Har en mamma som för övrigt är helt såld på linolja. Är det någon här som har nått att säga om linolja?
Linoljefärg har just den egenheten att den luktar _mycket_ och länge. Sen är det en del pyssel med verktygsvård och självantändningsrisk. Men jag använder det alltid utomhus.
Engwall och Klaesson har något så skumt som vattenbaserade linojefärger. De vet jag fungerar mycket bra utomhus. Deras hemsida:
http://www.eoc.se/
Det finns en hel del andra mer inomhusvänliga färger med kultur och historia, kasta ett öga på: http://www.kulturfarg.com/
Engwall och Klaesson har något så skumt som vattenbaserade linojefärger. De vet jag fungerar mycket bra utomhus. Deras hemsida:
http://www.eoc.se/
Det finns en hel del andra mer inomhusvänliga färger med kultur och historia, kasta ett öga på: http://www.kulturfarg.com/
Jag håller med om att linoljefärg luktar mycket. Mina barn ser ut att få astmaanfall när de går in i mormors målarrum! Och länge också, som du säger. Min mor anser dock att det luktar GOTT - men det kan jag inte hålla med om. Snyggt blir det i alla händelser!
Kulturfärgs hemsida kändes lite "ofärdig". Skulle önskat mer bilder.
EOC:s hemsida var ett kärt återseende: det är nämligen deras färg vi ska använda på utsidan av vårt nya hus! Husleverantören förespråkar dem, så det är inte jag själv som har kommit på idén.
Kulturfärgs hemsida kändes lite "ofärdig". Skulle önskat mer bilder.
EOC:s hemsida var ett kärt återseende: det är nämligen deras färg vi ska använda på utsidan av vårt nya hus! Husleverantören förespråkar dem, så det är inte jag själv som har kommit på idén.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden