Hej,

Planen är att under julledigheten ta mig an mitt kära gamla kök. Köket år från 60-talet (mest troligt) och behöver en ommålning. Har begränsad budget.

Tillvägagångssätt yttre:
- Skrapa av all färg mha Speedheater
- Spakla och slipa ner
- Grundfärg
- Halvblank vit på ramar och halvblank olivgrön på luckor
- Byta beslag till metall

Tillvägagångssätt inre:
- Lacka

Frågeställningar:
1) Är det värt att köpa en Speedheater för ändamålet? Tänker att dom är ganska lättsålda med tanke på att det inte finns särskilt många ute på blocket/tredera varför det bör gå att sälja den efter arbetet.

2) Mht. begränsad budget. Vilka färgtillverkare/butiker rekommenderar ni?

3) Tror ni det blir bra att lacka det omålade trät på insidan av stommen direkt, eller kräver det någon förbehandling, eller, rent av, annat val av metod? Tanken är att få en yta som tål visst slitage utan att lämna märken i trät, men ändå ha kvar trät.

4) Generella tips som kan förenkla arbete motages hjärtligt

BR//

• En kökslåda av trä med en vit framsida och blått handtag. Lådan är utdragen och visar träets ådring. Den står på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rörkapen skrev:
Hej,

Planen är att under julledigheten ta mig an mitt kära gamla kök. Köket år från 60-talet (mest troligt) och behöver en ommålning. Har begränsad budget.

Tillvägagångssätt yttre:
- Skrapa av all färg mha Speedheater
- Spakla och slipa ner
- Grundfärg
- Halvblank vit på ramar och halvblank olivgrön på luckor
- Byta beslag till metall

Tillvägagångssätt inre:
- Lacka

Frågeställningar:
1) Är det värt att köpa en Speedheater för ändamålet? Tänker att dom är ganska lättsålda med tanke på att det inte finns särskilt många ute på blocket/tredera varför det bör gå att sälja den efter arbetet.

2) Mht. begränsad budget. Vilka färgtillverkare/butiker rekommenderar ni?

3) Tror ni det blir bra att lacka det omålade trät på insidan av stommen direkt, eller kräver det någon förbehandling, eller, rent av, annat val av metod? Tanken är att få en yta som tål visst slitage utan att lämna märken i trät, men ändå ha kvar trät.

4) Generella tips som kan förenkla arbete motages hjärtligt

BR//
Jag tycker det låter som en bra plan. Tror inte du behöver speedheater/skrapa trärent dock. Lådan ser rätt ut så det borde räcka att slipa/spackla/slipa/tvätta och sen måla. Du behöver nog inte heller grundfärg när du behåller gamla färgen.

Lacka insidan skulle jag avstå. Såklart trevligt med lite ”yta” men rent trä är ändå trevligast på insidan. Skapar dessutom mer jobb i framtiden då det blir mer att underhålla. Och oklart hur väl lacken ”åldras”.

Gällande färg skulle jag undvika Alcro, har ingen bra erfarenhet. Har alltid varit nöjd med Nordsjö men är osäker på vilket prissegment de ligger i.

/PM

• Gilla
rörkapen
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Jag tycker det låter som en bra plan. Tror inte du behöver speedheater/skrapa trärent dock. Lådan ser rätt ut så det borde räcka att slipa/spackla/slipa/tvätta och sen måla. Du behöver nog inte heller grundfärg när du behåller gamla färgen.

Lacka insidan skulle jag avstå. Såklart trevligt med lite ”yta” men rent trä är ändå trevligast på insidan. Skapar dessutom mer jobb i framtiden då det blir mer att underhålla. Och oklart hur väl lacken ”åldras”.

Gällande färg skulle jag undvika Alcro, har ingen bra erfarenhet. Har alltid varit nöjd med Nordsjö men är osäker på vilket prissegment de ligger i.

/PM
Tack för ett mycket bra svar =)

Ang. slipningen. Typ så här?
Tvätta rent.
Spakla.
Rugga upp med 400-papper. Borsta bort.
Måla 2 lager täckfärg.

Vill måla halvblank, filtroller eller moddla?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.