Jag behöver fräscha upp mina golvlister. Har målat alla väggar och det blev mkt bra. Mina funderingar är följande:

- Först tvätta listerna, solklart
- Måste jag slippa listerna? den vita färgen sitter på bra och ingen lös färg
-Grundmåla listerna. är detta med samma färg som täckmålningen?
- Efter grundmålningen. Måste jag slippa listerna då? eller är det bara att köra på med täckfärgen?

Listerna är i bra skick, vill säga minimalt med skador. Är färgen som börjar bli lite gul samt annan smuts.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om det finns massa löst så bör du slipa kanske, annars är det nog bara att tvätta och sen måla på.
Det verkar finnas lite olika skolor vad gäller slipning och grundmålning. Det beror också lite på hur hög finish du vill ha skulle jag säga.
Om listerna är i bra skick och inte har ngt man behvöer slipa som så efter en grundlig rengöring med målartvätt så hade jag nog inte grundmålat, om jag använder samma färg och ungefär samma nyans.
Hade det däremot handlar om större ytor, skåpsdörrar osv så hade jag nog slipat dom lätt, och grundmålat. Beror lite på slitage också

Som ett exempel så rollade jag ett antal garderober och inerdörrar för ca 7 år sen, utan grundmålning (det var rätt mycket att göra i det läget) och dom har hållit bra förutom badrumsdörren, som man öppnar och stänger många ggr per dag (med en familj på 4) - där har färgen nu släppt i "hand höjd" - så den behöver göras om. Hade jag slipat mer och grundat så hade det kanske hållit bättre, då fabriksfärgen är rätt "glatt", men 7 år med det slitaget är jag ändå rätt nöjd med. Det handlar nog mycket om vilken nivå man vill ha och vilket arbete man vill lägga.

https://www.dinbyggare.se/mala-snickerier-pa-ratt-satt/#forarbete-pa-tidigare-malat-underlag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.