7 308 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Måla gammalt hus eller sälja?
Vilken ventilation? På trossbotten finns ingen, bortsett från runda fönster som ingen öppnat någonsin vad jag vet. Varmt och kvavt sommartid, kallt vintertid. Väggarna är bara brädor, ingen isolering. Taket är som sagt inte heller isolerat. I övriga huset får man öppna fönster för att ventilera, finns ingen annan möjlighet. Badrummet ligger mitt i lägenheten, ej mot yttervägg och utan frånluftsventilation, dock ett spjäll som går upp i skorstenen, men det drar inte ut särskilt mycket fukt. Fanns inte badrum som standard från början, då gällde utedass.J jawen skrev:Han hade ju sålt av skogen oxå, men dem månadsvisa inkomsterna var ca 10 tkr.
Kan ju vara hängrännor eller dylikt som orsakar vattenskadan i skafferiet i köksfarstun, eller kastregn eller bakfall mot huset typ.
Ja mögel på balkar & virke är ju inte bra även om det inte betyder att virket "tagit skada".
Men man behöver nog se över ventilationen.
I köket finns ingen fläkt över spisen, dock ett spjäll upp i skorstenen! Stekfett lägger sig här och där, brungula prickar. Detta hus skuille underkännas å det grövsta vid en inspektion, och det måste man göra inför eventuell försäljning. Kanske inte ens får säljas på grund av alla brister och förfall.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Finns inget som hindrar försäljning oavsett skick. Det finns inga krav på besiktning/inspektion. En eventuell besiktning är bara ett för att upplysa en eventuell köpare om brister och fel.P Pär Nordqvist skrev:Vilken ventilation? På trossbotten finns ingen, bortsett från runda fönster som ingen öppnat någonsin vad jag vet. Varmt och kvavt sommartid, kallt vintertid. Väggarna är bara brädor, ingen isolering. Taket är som sagt inte heller isolerat. I övriga huset får man öppna fönster för att ventilera, finns ingen annan möjlighet. Badrummet ligger mitt i lägenheten, ej mot yttervägg och utan frånluftsventilation, dock ett spjäll som går upp i skorstenen, men det drar inte ut särskilt mycket fukt. Fanns inte badrum som standard från början, då gällde utedass.
I köket finns ingen fläkt över spisen, dock ett spjäll upp i skorstenen! Stekfett lägger sig här och där, brungula prickar. Detta hus skuille underkännas å det grövsta vid en inspektion, och det måste man göra inför eventuell försäljning. Kanske inte ens får säljas på grund av alla brister och förfall.
Självdrag med någon ventil på vinden räcker långt 👍.P Pär Nordqvist skrev:
Sedan brukar ju grunden ha "några öppningar/ventilation" (även om folk sätter för dom, då det kan ge kalla golv vintertid)
Att huset är utan isolering är ju en fördel i ditt fall, då torkar ju huset upp ordentligt regelbundet sommartid.
Just kraftiga kastregn är svårt att skydda ett högt hus ifrån, men du bör försöka se över vart "det mesta" kommer in & försöka åtgärda "det värsta" stället.
Hur värmer du huset?
Har du några bilder på huset som du kan visa?
Om någon ensamstående 54-åring med låg inkomst och avsaknad av renoveringserfarenhet hade frågat mig om han skulle flytta in i ett 300 kvm stort hus på landet med omfattande renoveringsbehov så hade jag absolut avrått. Bara det löpande underhållet på en sådan fastighet kräver en kombination av tid och pengar. Om man avstår från underhåll så blir det inte kostnadsfritt - då konsumerar man istället det kapital som finns i fastigheten genom den värdeminskning som uppstår. Även om det inte syns i plånboken så är det ett dyrt boende.
Ska man vara beredd på att göra detta ändå? Isåfall krävs speciella skäl - som t.ex. att det är ens barndomshem. Det är värt mycket.
I den nuvarade situationen så tänker jag att det finns två rimliga alternativ.
Oavsett allt, försök fixa ett jobb. Snacka med arbetsförmedlingen men prata även med släktingar och vänner för att få tips, råd och kontakter. Du kanske känner någon som har en byggfirma eller en gård som behöver en allt-i-allo som åker och hämtar grejor, byggstädar, gör enklare grejor etc? Du kanske också kan studera något - det finns massor av yrkeshögskoleutbildningar som ger vettiga jobb. Vilket jobb som helst är bättre än inget jobb. Och framförallt - ge inte upp! Om man är arbetsvillig och beredd att jobba så finns det nog jobb.
Angående fastigheten tänker jag att det finns två alternativ:
1) Sälj huset i det skick det är så fort som möjligt. Ta alla pengarna du har från skogen och fastigheten och köp en bostadsrätt med rimlig avgift. Sätt lejonparten av pengarna i fonder och aktier som ger utdelning. Betrakta utdelningen som en inkomst. Då får du en tillvaro där du slipper ansvaret för barndomshemmet och allt arbete det innebär, och du kan fokusera på att bygga upp din egen kompetens och din position på arbetsmarknaden. Förhoppningsvis leder det till en mycket bekvämare tillvaro med mindre stress att ta hand om ett stort hus. Huset å andra sidan får tas över av någon som verkligen har förmåga att göra det, och som det passar bättre för.
2) Om du verkligen känner starkt för fastigheten och vill bo där, så behöver du lägga upp en renoveringsplan. Börja med tak och grund och säkra att huset hålls torrt. Fokusera på att göra det här med eget jobb. Använd de pengar du har till material men fokusera på att hålla nere kostnaderna. Se till att lära dig.
Om du har ett socialt sammanhang där du kan få hjälp så be om den typen av hjälp med kompetens och vägledning och enstaka insatser som kan kräva extra händer. Men du kan inte räkna med att få hjälp av andra för att göra jobbet - de flesta har fullt upp med sitt och kan inte lägga en massa timmar på ditt hus om du inte kan göra samma sak tillbaka för dem.
På ett sätt är arbetslöshet ett utmärkt tillfälle att renovera. Om du lägger 40 timmar i veckan på renovering så kommer du att ha kommit väldigt långt efter ett år. Vissa saker - som en byggnadsställning - kan du köpa och sen säljer du den när du är klar.
Ska man vara beredd på att göra detta ändå? Isåfall krävs speciella skäl - som t.ex. att det är ens barndomshem. Det är värt mycket.
I den nuvarade situationen så tänker jag att det finns två rimliga alternativ.
Oavsett allt, försök fixa ett jobb. Snacka med arbetsförmedlingen men prata även med släktingar och vänner för att få tips, råd och kontakter. Du kanske känner någon som har en byggfirma eller en gård som behöver en allt-i-allo som åker och hämtar grejor, byggstädar, gör enklare grejor etc? Du kanske också kan studera något - det finns massor av yrkeshögskoleutbildningar som ger vettiga jobb. Vilket jobb som helst är bättre än inget jobb. Och framförallt - ge inte upp! Om man är arbetsvillig och beredd att jobba så finns det nog jobb.
Angående fastigheten tänker jag att det finns två alternativ:
1) Sälj huset i det skick det är så fort som möjligt. Ta alla pengarna du har från skogen och fastigheten och köp en bostadsrätt med rimlig avgift. Sätt lejonparten av pengarna i fonder och aktier som ger utdelning. Betrakta utdelningen som en inkomst. Då får du en tillvaro där du slipper ansvaret för barndomshemmet och allt arbete det innebär, och du kan fokusera på att bygga upp din egen kompetens och din position på arbetsmarknaden. Förhoppningsvis leder det till en mycket bekvämare tillvaro med mindre stress att ta hand om ett stort hus. Huset å andra sidan får tas över av någon som verkligen har förmåga att göra det, och som det passar bättre för.
2) Om du verkligen känner starkt för fastigheten och vill bo där, så behöver du lägga upp en renoveringsplan. Börja med tak och grund och säkra att huset hålls torrt. Fokusera på att göra det här med eget jobb. Använd de pengar du har till material men fokusera på att hålla nere kostnaderna. Se till att lära dig.
Om du har ett socialt sammanhang där du kan få hjälp så be om den typen av hjälp med kompetens och vägledning och enstaka insatser som kan kräva extra händer. Men du kan inte räkna med att få hjälp av andra för att göra jobbet - de flesta har fullt upp med sitt och kan inte lägga en massa timmar på ditt hus om du inte kan göra samma sak tillbaka för dem.
På ett sätt är arbetslöshet ett utmärkt tillfälle att renovera. Om du lägger 40 timmar i veckan på renovering så kommer du att ha kommit väldigt långt efter ett år. Vissa saker - som en byggnadsställning - kan du köpa och sen säljer du den när du är klar.
Alternativt om du inte orkar men bryr dig om huset, låt nån ta över som har pengar, tid, ork och vilja. Ett hus med fönster och snickarglädje från 1902 är en dröm för många. Ju mer moderna lösningar, färg, fönster, fuskrenovering. Desto mindre attraktivt blir det för byggvårdare. Ingen annan vill nog köpa ett nedgånget hus i avfolkningsbygd.
Var på en byggmässa för några år sedan och där träffade jag en representant från JOTUN i Norge och han påstod att bästa metoden att rengöra fasaden före målning var med högtryckstvätt!
Dom hade gjort omfattande tester med olika rengöring och högtryckstvätt var överlägsen att avlägsna lös färg, smuts, mögelprickar.
Efter tvätten så mätte man noga hur lång tid det tog innan fasadbrädan var lika torr som innan tvätten.
Om väggen var direkt solbelyst tog det 30 min till torr vägg! Vid skugga eller mulet väder tog det några dygn.
En vanlig vattenslang lämnade alltid mer vatten i väggen än högtryckstvätt där vattnet har så hög hastighet att det strutsar ut från väggen.
Rådet från Jotun var, tvätta vid Påsk! Måla efter Midsommar då det är som torrast!
Efter Augusti ökar relativa fuktigheten.
Dom hade gjort omfattande tester med olika rengöring och högtryckstvätt var överlägsen att avlägsna lös färg, smuts, mögelprickar.
Efter tvätten så mätte man noga hur lång tid det tog innan fasadbrädan var lika torr som innan tvätten.
Om väggen var direkt solbelyst tog det 30 min till torr vägg! Vid skugga eller mulet väder tog det några dygn.
En vanlig vattenslang lämnade alltid mer vatten i väggen än högtryckstvätt där vattnet har så hög hastighet att det strutsar ut från väggen.
Rådet från Jotun var, tvätta vid Påsk! Måla efter Midsommar då det är som torrast!
Efter Augusti ökar relativa fuktigheten.
Tycker personligen inte att din kommentar var spydig eller otrevlig utan bara ett konstaterande av hur situationen ser ut.K Kontoristen7 skrev:Du har helt rätt, jag har ingen erfarenhet av detta då jag anpassat mitt boende efter arbetsvilja och plånbok.
Du har också helt rätt i att det är bättre att klappa en vuxen människa medhårs medans man ser vart det barkar, det kommer hjälpa TS oerhört att tipsa om stegar när huset ruttnar innefrån...
Ibland behöver man lite hjälp att se sig i spegeln och ta en funderare om stigen man valt leder en dit man helst vill vara...
Dock vill jag inte vara spydig utan mer en väckarklocka, så tack för feedbacken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Såhär långt är jag med dig till 100%...J JohanLun skrev:
...men här asså. "Avfolkningsbygd"? Rent definitionsmässigt har du faktiskt rätt, det senaste året har Bollnäs kommuns befolkning minskat med 1 person, men det räcker inte för det gravt pejorativa "avfolkningsbygd" enligt min ödmjuka åsikt.J JohanLun skrev:
OK, jag ska erkänna att jag inte har koll på statistiken... Men. Jag har förstått att hus i Bollnäs relativt sett inte är så dyra, så jag har svårt att tro att man kan renovera och tjäna pengar. Det kan man knappt i en närförort till Stockholm med de priser det numera är på hantverkare och byggmaterial.SågspånPappspikEternit skrev:
MEN om någon letar ett fint hus från 1902 som de själva vill bo i, så tror jag att de kan köpa ett lite nedgånget hus bara det inte är sönderrenoverat. Det man INTE vill är att det då är renoverat med plastfärg och lister, laminatgolv och fönster från byggmax. Så jag tror en renovering på fel sätt SÄNKER värdet.
På en fuktkurs jag gick hos Munters så sa man lite tvärtom.L Leif i Skåne skrev:
Skrapa och tvätta huset i mars. Låt torka. Måla i maj och juni och se till att vara klar före midsommar. Då har man nyttjat de bästa förutsättningarna.
Belöningen blir att man slipper använda semestern i juli till att stressmåla huset...då sitter man tillbakalutad i solstolen med något kallt i handen och tittar på alla grannar som skall semestermåla...
Jag tycker att det låter som att du ska överväga att sälja och överlåta renoveringen till någon annan. Titta på ett litet hus med tegel- eller putsfasad och liten tomt. Det kan vara så att du går +/- 0, men det känns inte som att du har varken engagemang, intresse eller pengar till att renovera ditt hus. Det är ett stort steg att gå från 309 kvadrat till lägenhet, så lättskött hus kanske är ett lagom steg.
Ja du...en gick för 205´ och en för 245´...en nådde inte upp till reservationspriset. Vet inte om det tillkommer slagavgifter, budavgifter eller dyl. ovanpå detta. Lägre än 295´+moms blev det ju så klart...J jawen skrev:
Det brukar kunna ge dom "bästa affärerna", för då brukar dom ringa upp högsta budgivaren & så tar man affären därifrån med auktionsförrättaren som mellanhand.H hakan_o skrev:
Säg att reservationspriset var 150 tkr men högsta budet var 125 tkr, då "kan man ofta mötas" på vägen & kanske få den för 130 tkr. (eftersom säljaren oftast vill "bli av med den" ändå, även om "det svider")