7 235 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Måla gammalt hus eller sälja?
Då arbetsinsatsen för TS redan är "en mycket stor uppgift" iom skrapa/måla ett 300+ kvm hus, så skulle jag aldrig råda TS till ytterligare tunga mycket tidskrävande tillkommande uppgifter.SågspånPappspikEternit skrev:
Det enormt slitsamma arbetet att "sätta upp byggnadsställning", kommer i alla fall jag inte syssla med mer som 55+ åring. Har inom mitt yrke uppfört byggställningar 3-4 ggr på "vanliga" hus sista 40 åren, & det är slitsamt för kroppen & ett stort jobb..
Att sedan göra det ensam som TS på ett högt 300+ kvm hus....aldrig!
Den Insatsen kräver en minst fördubblad "arbetsinsats", kanske t.o.m 3 ggr insats.
Sverige är också "överöst" med byggnadsställningar sedan 10+ år tillbaka, så att sälja den kan vara direkt svårt.
En skylift kräver nästan ingen förberedelse, otroligt lite underhåll utöver att ladda batteriet & att sälja den är relativt lätt. Den är en ren Win-Win med förutsättningarna TS har
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Jag menar inte att TS bör måla huset, det är ingen större fara med det. Ser lite trist ut estetiskt, men skadar inte huset. Det läckande taket borde däremot åtgärdas. Det är det jag tycker TS borde lägga pengar och möda på. Eget arbete om han kan och vill.J jawen skrev:
Är det för besvärligt att sätta upp ställningen finns det folk som inte gör annat än bygger ställning mot betalning.
Min erfarenhet är snarare att byggnadsställningar brukar budas upp rätt bra på auktioner, exempelvis.J jawen skrev:
Vid ett takbyte är en byggnadsställning ett mycket bra hjälpmedel.J jawen skrev:
Läcker taket?SågspånPappspikEternit skrev:
Läste att det vart kondens under takplåten då plåten låg direkt på virket/råsponten, men inte att det läckte in.
Och då huset är från 1902 så är nog brädorna på taket från skog uppväxt i slutet av 1700-talet, vilket är "högsta kvalitet". Kanske lägga om takplåten med distanser/läkt, så den ventileras bättre.
Ta in ställningsbyggare för att resa ställning för att måla till ett högt 300+ kvm hus!
Det är svindyrt & det är nog precis tvärtom den "strama" budgeten som TS har med sina under 10 tkr/mån.
En skylift ger "pengarna tillbaka" efter användning, men kostnader för ställningsbyggare å liknande är "pengar i sjön".
Tycker inte det verkar som TS har ekonomi för någon större reparation överhuvud.
Men tätning av tak etc verkar vara akut, citat:
"Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke. Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975."
Detta oavsett om han bor kvar (i synnerhet) eller flyttar. I bästa fall kan han göra det absolut nödvändigaste själv (till största delen).
Men tätning av tak etc verkar vara akut, citat:
"Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke. Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975."
Detta oavsett om han bor kvar (i synnerhet) eller flyttar. I bästa fall kan han göra det absolut nödvändigaste själv (till största delen).
Kan låta lite hårt men har du bott (och vanvårdat) i samma hus sedan födseln är det nog lite sent att börja tänka på husfärg...
Sälj så fort du kan och köp lägenhet, hus är inte din grej då det kräver konstant tillsyn och vård.
Sen letar du upp någon som kan coacha dig i att söka jobb eller annan sysselsättning. Om du ändå säljer så kanske en flytt till någon plats med fungerande arbetsmarknad.
Starkt att du tar upp det här, använd den styrkan till resten!
Sälj så fort du kan och köp lägenhet, hus är inte din grej då det kräver konstant tillsyn och vård.
Sen letar du upp någon som kan coacha dig i att söka jobb eller annan sysselsättning. Om du ändå säljer så kanske en flytt till någon plats med fungerande arbetsmarknad.
Han hade ju sålt av skogen oxå, men dem månadsvisa inkomsterna var ca 10 tkr.TRJBerg skrev:
Kan ju vara hängrännor eller dylikt som orsakar vattenskadan i skafferiet i köksfarstun, eller kastregn eller bakfall mot huset typ.
Ja mögel på balkar & virke är ju inte bra även om det inte betyder att virket "tagit skada".
Men man behöver nog se över ventilationen.
K Kontoristen7 skrev:
Tror TS klarar sig utan dina spydiga nedvärderande kommentarer!K Kontoristen7 skrev:
Och du har inte själv så mycket erfarenhet av ett 120+ år gammalt 300+ kvm stort hus med tillhörande ladugårdsbyggnader va, för det är ju en fördel OM man vet vad man snackar om!
Du har helt rätt, jag har ingen erfarenhet av detta då jag anpassat mitt boende efter arbetsvilja och plånbok.J jawen skrev:
Du har också helt rätt i att det är bättre att klappa en vuxen människa medhårs medans man ser vart det barkar, det kommer hjälpa TS oerhört att tipsa om stegar när huset ruttnar innefrån...
Ibland behöver man lite hjälp att se sig i spegeln och ta en funderare om stigen man valt leder en dit man helst vill vara...
Dock vill jag inte vara spydig utan mer en väckarklocka, så tack för feedbacken.
Jag tycker dock ändå att det är bra att vara realistisk i detta. Att som 55+ och inte tidigare renoverat, börja nu, det är en uppförsbacke. Kanske finner TS det roligt och lätt... Eller pest. Beroende på så bör man bestämma sälja eller behålla. Om man har svag ekonomi och ett hus som aldrig går att sälja dyrt pga läget så känns det dumt att hälla ned pengar man inte har i huset, dumt att låta det förfalla helt, för hus från 1902 brukar vara väldigt fina och rejält bygda.
Jag tror INTE på att försöka renovera innan. Att måla halvruttet virke, speciellt med dåligt underarbete och ännu värre om man väljer billig plastfärg. Det är att förstöra för både sig själv och kommande ägare. Det kommer bli bråk och problem. Bättre sälja som det är till någon som förstår vad de ger sig in på och kan göra det rätt och rejält från början. Och inte vänta längre så förfallet blir så stort det inte går att vända... Det låter som försent att "pimpa" inför försäljning. Risken är bara att köparen kommer tillbaka pga målningen gjorts dåligt.
Jag tror INTE på att försöka renovera innan. Att måla halvruttet virke, speciellt med dåligt underarbete och ännu värre om man väljer billig plastfärg. Det är att förstöra för både sig själv och kommande ägare. Det kommer bli bråk och problem. Bättre sälja som det är till någon som förstår vad de ger sig in på och kan göra det rätt och rejält från början. Och inte vänta längre så förfallet blir så stort det inte går att vända... Det låter som försent att "pimpa" inför försäljning. Risken är bara att köparen kommer tillbaka pga målningen gjorts dåligt.
Tror jag bara hade fixat det absolut nödvändigaste och sålt det sedan.
Som pensionärer har vi, efter drygt 30 år, flyttat från ett delvis isolerat hus på landet på över 300 kvm med direkt el till ett hus på 130 kvm med värmepump och vattenburen värme i ett villakvarter med gångavstånd till allt. Mycket att göra ett bra tag framöver, men det känns riktigt roligt att börja på en ny kula. Hade aldrig kunnat lägga samma energi på huset vi sålde.
Som pensionärer har vi, efter drygt 30 år, flyttat från ett delvis isolerat hus på landet på över 300 kvm med direkt el till ett hus på 130 kvm med värmepump och vattenburen värme i ett villakvarter med gångavstånd till allt. Mycket att göra ett bra tag framöver, men det känns riktigt roligt att börja på en ny kula. Hade aldrig kunnat lägga samma energi på huset vi sålde.
P Pär Nordqvist skrev:Jag bor i mitt gamla barndomshem, har aldrig flyttat. Ganska sjukt, kanske. Sålde av skogen i höstas, pengar finns men underhållet börjar bli tufft. Har offert på målning av hela huset, med blästring av fasaden blir kostnaden 552 000 kronor, före ROT, men ROT-avdraget kan bli högst ca 35 000 kr då jag tidigare i år bytte värmepump. Att skrapa huset blir ännu dyrare och fasaden blir inte lika ren, både från färg och andra beläggningar.
Ska jag göra detta nu, eller kanske dela upp det i två omgångar? Alternativ kan vara att bara blästra och sedan ta in vänner och bekanta för att måla, men det kanske inte blir professionellt utfört, det ska ju först grundas och sedan strykas två gånger. Hyra av skylift tillkommer, det ingick i offerten. Färg lär kosta minst 70 000, förmodligen mer. Är det möjligt att använda gul slamfärg, Falu Röd Gul?
Ett annat alternativ är förstås att sälja fastigheten omålad, men då blir det väl avdrag på priset, samt för dem ’’synder’’ som jag själv begått inomhus. Bland annat måste stora rummet få nya väggar och plattor i taket då jag rev ut Tretex-skivorna och spännpappen. Golvet lutar en del, men det får väl göra det då. Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke.
Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975. En av skorstenarna är tilltäppt med en plåt, skorstenen är troligen utdömd. Innebär att man inte kan elda i öppna spisen i stora rummet samt en del kakelugnar både uppe och nere. På den tilltäppta skorstenen bygger måsarna bo varje vår. De är där nu igen, har försökt elda i andra skorstenen för att ’’röka ut’’ dem, men jag vet inte om det fungerar. Råder dessutom eldningsförbud då sotaren inte kollat skorstenen sedan 2008. Nu vill inte sotaren göra det förrän måsarna häckat klart, någon gång i juli kanske, då sotaren har semester.
Även tillhörande ladugård har behov av målning med Falu Röd, plus knutbrädor och fönsterfoder i vitt och portar i gult. Har målat en del rött själv så långt jag nådde utan ställning, men mycket återstår.
Som extra salt i såren är jag långtidsarbetslös med under 10 000 kr i månaden i inkomst. Då ska man helst inte spendera pengar på annat. Har passerat 50 så chanserna att få ett jobb är små. Känns som en riktig fälla. Man får väl igen för att man inte utbildade sig som ung, räkningen kommer nu. Saknar även bil av ekonomiska skäl.
Det handlar inte om att "stryka medhårs", & vem säger att huset ruttnar inifrån?K Kontoristen7 skrev:
En ärlig åsikt med min egen erfarenhet, det är vad jag "bjöd på" & ingenting annat!
Vid häftiga regn med blåst mot fasaden regnar det in både nere och uppe. Fönstren uppe är original från 1902, håller inte tätt på sina ställen. De sväller vid fuktig väderlek och blir svåra att öppna och stänga. Tar man i för hårt kan ögelhakarna gå av vilket hänt med flera fönster, men det är ju husägarens fel. I juli 2025 fick jag lägga handdukar på fönsterbrädor uppe för att hindra regnvattnet vid åtminstone ett tillfälle. Även i den vattenskadade köksfarstun nere droppade det så mycket att hinkar fick ställas ut. Vatten rann otäckt nära el vid dörren till köket. Även i vardagsrummet, som ligger snett innanför farstun rann vatten på tapeten, såg det inte live utan ett tag efteråt i form av en brun rand. Det har dock inte hänt förut under mitt halva sekel här. Men som sagt, det krävs hård vind för att vattnet ska komma in. Det droppar även från en av skorstenarna ner i trappan till trossbotten vid kraftiga regn, det upptäcktes förra året, men ingen vattenskada än så länge.J jawen skrev:Läcker taket?
Läste att det vart kondens under takplåten då plåten låg direkt på virket/råsponten, men inte att det läckte in.
Och då huset är från 1902 så är nog brädorna på taket från skog uppväxt i slutet av 1700-talet, vilket är "högsta kvalitet". Kanske lägga om takplåten med distanser/läkt, så den ventileras bättre.
Ta in ställningsbyggare för att resa ställning för att måla till ett högt 300+ kvm hus!
Det är svindyrt & det är nog precis tvärtom den "strama" budgeten som TS har med sina under 10 tkr/mån.
En skylift ger "pengarna tillbaka" efter användning, men kostnader för ställningsbyggare å liknande är "pengar i sjön".
A acrn skrev:
P Pär Nordqvist skrev:Vid häftiga regn med blåst mot fasaden regnar det in både nere och uppe. Fönstren uppe är original från 1902, håller inte tätt på sina ställen. De sväller vid fuktig väderlek och blir svåra att öppna och stänga. Tar man i för hårt kan ögelhakarna gå av vilket hänt med flera fönster, men det är ju husägarens fel. I juli 2025 fick jag lägga handdukar på fönsterbrädor uppe för att hindra regnvattnet vid åtminstone ett tillfälle. Även i den vattenskadade köksfarstun nere droppade det så mycket att hinkar fick ställas ut. Vatten rann otäckt nära el vid dörren till köket. Även i vardagsrummet, som ligger snett innanför farstun rann vatten på tapeten, såg det inte live utan ett tag efteråt i form av en brun rand. Det har dock inte hänt förut under mitt halva sekel här. Men som sagt, det krävs hård vind för att vattnet ska komma in. Det droppar även från en av skorstenarna ner i trappan till trossbotten vid kraftiga regn, det upptäcktes förra året, men ingen vattenskada än så länge.
Huset har målats ett par gånger av mina föräldrar, 1989 och sedan i början av 2000-talet. Före 1991 fick man använda skogsinkomster även till privart bostad utan skattekonsekvens men det ändrades det året och man fick skatta för allt man gjorde utanför jord- och skogsbruket. Fönster byttes nere till kopplade 3-glasfönster 1987, men efter nästan 40 år det behövs underhåll på utsidan då listerna börjar ta stryk, en del behöver nog bytas, andra målas. Knutbrädor behöver bytaas här och där. Hade rötskada i fasaden på norrsidan 2024 där myror kröp fram och timret hade blivit pulver på insidan, men det är åtgärdat. Inte konstigt heller då huset aldrig bytt fasad. Finns även en liten under fönstren på glasverandan, panelen är rutten längst upp, men det ser ut att vara bara 2 eller 3 brädor, resten är bruna då en list suttit där alla år, har alltså ej målats ända upp vid byggnationen. Fusk, eller? Sen alla dessa omsvep runt trästolpar på verandan, snickarglädje som tar extra mycket tid att måla. Smala spröjsar på verandafönstren, säkert i dåligt skick, svåra att måla utan att få färg på glasen.K Kontoristen7 skrev:Kan låta lite hårt men har du bott (och vanvårdat) i samma hus sedan födseln är det nog lite sent att börja tänka på husfärg...