Jag har ett fönster lite olyckligt placerat; I duschen.
Pga. eftersatt underhåll är fönstret helt uppruttet.

Ett nytt är inhandlat, men det är trärent så jag undrar hur detta ska behandlas för att tåla fukten.

I bygghandeln fick jag detta råd:
Måla med häftgrund och sedan högblank lackfärg.

Jag frågade specifikt om det inte var bra att grundolja först, men fick till svar att det gör man inte inomhus.

Det skvätter ju en del vatten direkt på fönstret som blir liggande, så det är ju förmodligen fuktigare inomhus än ute.

Jag ska även hänga upp någon sorts draperi för fönstret så det inte blir blött, men hur ska jag behandla fönstret på bästa sätt?
 
Behandla fönstret som om det vore utomhus. Impregnerande grundolja som lägges på i flera skikt utan att skikten får torka (jätteviktigt!!!!), därefter utomhusgrundfärg som är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel och därefter två lager med utomhus fönsterfärg som även den är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel. Observera att grundoljan inte får torka utan ska målas i flera lager "vått i vått" och när träet inte suger åt sig mer ska grunden på även den vått i vått. Använder man lackfärg på ett så utsatt fönster så kommer det att spricka upp jättefort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.