Hej! Jag skulle vilja måla den här betongplatta men vet inte hur jag ska gå tillväga. Det finns några mindre håligheter som jag fyllt i med putsbruk.

Finns det någon produkt jag kan applicera innan jag målar? Och vilken typ av färg ska jag använda, funkar snickerifärg?

• En stenplatta inomhus, omgiven av trägolv, som delvis är lagad med putsbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det inte en betongplatta?

useless useless skrev:
Är det inte en betongplatta?
Nu har jag ändrat, tack för rättelsen.

Betong inomhus går att måla med nästan vilken färg som helst. Största problemet är att gammal "billig" betong kan smula sig och lossna i ytskiktet. Men är man noggrann och borstar bort allt löst och grundar med lättflytande färg som får sugas in lite borde det bli bra.

Tack för era svar. Baserat på bilden, vilket förarbete skulle ni säga krävs innan jag kan måla? Skulle säga att ytan är i ganska dåligt skick.

Det beror på vilket resultat du vill uppnå...

Bästa svaret

Ska det bli helt slätt och tåligt så skulle jag ha gått lös lite lätt med mejsel och hammare för att få bort allt som sitter löst. Sen spacklat med något cementbaserat spackel som går att lägga i tunna skikt, t ex Ardex A46, Weber easy repair eller motsvarande.

useless useless skrev:
Ska det bli helt slätt och tåligt så skulle jag ha gått lös lite lätt med mejsel och hammare för att få bort allt som sitter löst. Sen spacklat med något cementbaserat spackel som går att lägga i tunna skikt, t ex Ardex A46 eller motsvarande.
Tack för tips!

Många såna där plattformar för eldstäder i gamla hus brukar vara murade med tegel. Då är ytskiktet bara gjort av ganska mjukt putsbruk. Ett annat alternativ då är att knacka bort det översta putslagret så man kan täcka ytan med något annat. T ex klinker eller en träskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.