Hej jag bor i en lägenhet från 70-talet med tapetserade betongväggar. Håller nu på river ner all tapet 3-4 lager ner till betongen. Hur blir resultatet om man spacklar hål och skador på betongen sen slipar. Sen grundar med vanlig grundfärg och sen täckfärg 2 vändor?

Antar att väggen är putsad och har en mer ruggad yta, isf kommer du kunna se fläckarna av spacklet som är betydligt slätare. Personligen hade jag bredspacklat hela väggen alternativt satt upp renoveringstapet. Kanske går det att få till en liknande yta om du duttar med en disksvamp eller liknande och använder något grovt spackel.

Spacklar du och slipar och sen ska måla, gäller att ytan blir absolut slät, och inga spackelränder eller liknande. Färgen kommer att framhäva alla skavanker som finns tydligt. Ska inte säga något om ditt val, men en neutral enfärgad tapet så blir det slätt och alla små oregelbunda ojämnheter försvinner och döljs.
Inget kul att se en målad vägg med lite ojämnheter efter allt arbete.

V Vickevoff skrev:
Antar att väggen är putsad och har en mer ruggad yta, isf kommer du kunna se fläckarna av spacklet som är betydligt slätare. Personligen hade jag bredspacklat hela väggen alternativt satt upp renoveringstapet. Kanske går det att få till en liknande yta om du duttar med en disksvamp eller liknande och använder något grovt spackel.
Hej tack för ditt svar. Nej det är inget putsskikt utan är betong direkt under gamla tapeten. Jag tror det blir ganska snyggt att måla direkt på betongen om man spacklar igen gamla skruvhål osv.

J jonaserik skrev:
Spacklar du och slipar och sen ska måla, gäller att ytan blir absolut slät, och inga spackelränder eller liknande. Färgen kommer att framhäva alla skavanker som finns tydligt. Ska inte säga något om ditt val, men en neutral enfärgad tapet så blir det slätt och alla små oregelbunda ojämnheter försvinner och döljs.
Inget kul att se en målad vägg med lite ojämnheter efter allt arbete.
Nej det är sant. Tror vi ska provmåla en yta först för att sen ta beslut om resten. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.