Hej!
Jaha har rivit ner tapet från en betongvägg i vår källare. Ej yttervägg. Det mesta kom ner relativt lätt men det var klisterrester och gammal färg och tapet kvar. Nu har jag gått över väggen med grövsta slippappret på biltemagiraffen (vet att man kanske egentligen ska ha betongslip för detta men jag var för snål för att hyra). Resultatet är helt ok.
När det kommer till målning vill jag egentligen ha en silikatfärg men nu har jag hört att detta inte binder så bra på annat än mineralbaserade underlag. Det är ju stor risk att det ändå finns klisterrester kvar i ytan och på sina håll är det spacklat med vanligt väggspackel ser det ut som.
Bör jag välja en annan färg?
Jaha har rivit ner tapet från en betongvägg i vår källare. Ej yttervägg. Det mesta kom ner relativt lätt men det var klisterrester och gammal färg och tapet kvar. Nu har jag gått över väggen med grövsta slippappret på biltemagiraffen (vet att man kanske egentligen ska ha betongslip för detta men jag var för snål för att hyra). Resultatet är helt ok.
När det kommer till målning vill jag egentligen ha en silikatfärg men nu har jag hört att detta inte binder så bra på annat än mineralbaserade underlag. Det är ju stor risk att det ändå finns klisterrester kvar i ytan och på sina håll är det spacklat med vanligt väggspackel ser det ut som.
Bör jag välja en annan färg?
Jag har ingen erfarenhet av slilikatfärg i källare, men väl kalkfärg. Oöverträffad vithet, andas, billigt och mögelsäkert är fördelarna. Att det kan krita av sig är nackdelen. För mig var det ett enkelt val.
Vi hade en del källarväggar målade med silikatfärg och några med någon akrylat och efter att ha slipat bort så mycket vi kunde av akrylaten har vi målat om med sïlikatfärg och den håller bra efter 5-6 år och är vit, kritar inte, och är OK att torka av.
Jag skulle våga att prova silikat om jag vore du.
Jag skulle våga att prova silikat om jag vore du.
Klicka här för att svara



