Maria T
Vill vara tydlig från början med att detta inte är ett stort problem för mig utan mest en fundering, och jag kommer "inte gå vidare med detta" inte heller förstöra/flytta skyltarna om någon föreslår det.

I området där jag bor, som i så många andra fall är ett mindre område i ett område i ett större område (kommundel) så finns sedan i februari en mäklarskylt om försäljning, eller snarare två likadana skyltar som pekar höger och vänster vid en skiljeväg, lite förvirrande men gatunumreringen här är verkligen förvirrande.
Då dessa båda skyltar tillsammans döljer en viktig skylt som jag har ansvar för, Grannsamverkan, så kontaktar jag mäklarfirman efter en månad, slutet av mars för att vara mer exakt, och frågar lite kring åt vilket håll fastigheten ligger som är till salu, höger eller vänster.
Jag får ett tydligt svar - det finns inte någon fastighet till salu ännu, tydligen en skilsmässa och parterna måste finna annat boende innan huset läggs ut. Mäklaren är mycket tillmötesgående gällande skyltarnas placering och åker samma dag ut och tar bort en av skyltarna, vilket jag tackade för.

Nu nästan två månader senare finns ännu den enda skylten kvar - den döljer inget annat och stör (egentligen) inte, men eftersom det inte finns någon fastighet till salu hos denna mäklare, eller Hemnet m fl, så undrar jag hur länge, eller snarare hur långt i förväg, en sån skylt kan sättas upp.
Det var länge sen, 21 år för att vara exakt, som vi letade hus men när vi åkte runt i områden som vi gärna ville bo i, och såg skyltar, så blev jag helt desperat och skrev ner telefonnummer och andra kontaktuppgifter, detta var år 2000 så internet såg inte precis ut som nu.

Varför jag undrar nu är för att det kommer upp andra skyltar gällande fibergrävning och nåt arbete avseende rör så platsen där skyltarna hängs är snart full.

Jag tänker att antingen har mäklaren glömt bort skylten eller så är det ett försäljningsknep. Tänk att någon ser den där skylten och ringer mäklaren:
"Hej, jag såg att huset på Flytspacklingsvägen 1 är till salu?"
"Nej, tyvärr är det inte till salu. Däremot är huset på Luftluftvärmepumpsvägen 3 till salu".

Och naturligtvis är huset på Luftluftvärmepumpsvägen dyrare.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där med att sätta upp skyltar på allmän plats är vanligen reglerat av den lokala ordningsstadga som kommunen har beslutat om. Det är ofta förvånansvärt förbjudet att sätta upp skyltar på allmän plats inom tätort men t ex mäklarfirmor gör det i alla fall. Undantaget brukar vara någon annonsplats som kommunen har iordningställt för ändamålet.

I min lilla lantliga håla brukar jag helt enkelt samla in och slänga gamla mäklarskyltar, fiberbolagssskyltar och vad det nu är när de inte längre är aktuella. En och annan i det lilla samhället känner samma behov som jag att städa upp denna nedskräpning emellanåt men de flesta bryr sig inte.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag tänker att antingen har mäklaren glömt bort skylten eller så är det ett försäljningsknep. Tänk att någon ser den där skylten och ringer mäklaren:
"Hej, jag såg att huset på Flytspacklingsvägen 1 är till salu?"
"Nej, tyvärr är det inte till salu. Däremot är huset på Luftluftvärmepumpsvägen 3 till salu".

Och naturligtvis är huset på Luftluftvärmepumpsvägen dyrare.
Bra tanke. Jag kontaktade ju mäklaren som sa att huset snart skulle vara till salu, och han tog också bort den ena skylten som skymde vår Grannsamverkanskylt.
Om skylten är kvar om en månad så ringer jag igen. Vet att såna säljarknep du beskriver förekommer, och detta är ett mycket populärt område så jag tar det inte för osäkert att de kör en fuling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.