Hej,

Lite fundersam hur vi ska gå tillväga.

Vi var och kollade på ett hus som vi verkligen gillar, allt gick bra och vi vann budgivningen. Innan budgivningen så hade vi några frågor angående pågående renoveringar i huset. Bland annat så stod gamla rör i vägen för en av dörrarna in i ett sovrum och två nybyggda rum hade rör som stack upp ur golvet där framtida element skall stå.

Frågade mäklaren om detta skulle färdigställas av säljaren innan inflyttning, fick ett par dagar senare svaret att röret som står i vägen ska fixas och tas bort innan inflyttning och elementen ska installeras av säljaren innan inflyttning.

Sedan la vi våra bud.

När vi besiktigade huset så frågade såklart besiktningsmannen om dessa rör som sticker upp överallt. Sa till honom att detta ska säljaren åtgärda innan vi flyttar in (säljaren själv var inte med på besiktningen av huset).

Idag kom bomben, vi pratade med säljaren om rören och elementen. Han tänker inte fixa detta och enligt honom så har mäklaren missförstått honom. Det var aldrig hans intentioner att färdigställa detta. Köparen får behålla två element som står i källaren.

Vad ska vi göra? Mäklaren säger att "det hela var ett missförstånd mellan honom och säljaren.. Säljaren har aldrig skrivit på papper på att han ska färdigställa renoveringarna"

Och besiktningsmannen har skrivit i sina papper "Ej besiktigat rör etc. i rum x, y, z då detta blir färdigställda innan inflyttning".

Ska man bara släppa det, betala de 20-30,000kr det kommer kosta oss att dra nya rör, installera elementen, kapa gamla vattenburna rör, återställa hålen i golvet etc?

Eller ska man kräva att detta utförs eller dra sig ur? Vi har redan skrivit kontrakt och betalat handpenning på huset. Har vi RÄTTEN att dra oss ur? Köpekontraktet har en "besiktningsklausul".

Ring Villaägarnas jurist.

harry73
Har ni redan skrivit på kontraktet? Har besiktningsklausulen gått ur?

Det är inget dolt fel och om säljaren inte har sagt eller skrivit att han ska färdigställa, är det inte hans fel känns det som
Har ni inte skrivit på kontrakt eller kan ni häva köpet pga besiktningsklausulen, kan man fortfarande förhandla med säljaren.
Annars får ni försöka få ersättning från mäklaren. Fick ni löftet om färdigställandet skriftligt?

Vi har redan skrivit kontraktet. Besiktningsklausulen har inte gått ut än. Vi hade besiktning av huset i Lördags, där besiktningsmannen såklart påpekade rören, men efter att vi berättade att detta ska färdigställas av köparen så sa han "då kan vi ignorera detta och inte undersöka mera"

Han hittade såkalrt andra saker som borde ge oss rätten att häva köpet om vi vill, lätta fuktindikationer i källaren med mera,

"§15 Övriga Villkor - Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning, senast 2016-09-19, begär att köpet ska återgå. Begäran om återgång skall ske skriftligen... om köpet återgår återbetalas köparens handpenning utan skadeståndsskyldighet för någon av parterna"

Löftet om färdigställning fick vi på telefonsvararen, har sparat meddelandet. Men mäklaren säger klart och tydligt att "efter han pratat med säljaren så ska de gamla rören i golvet tas bort de saknade elementen skall installeras innan inflyttning"

Eftersom ni har en besiktningsklausul så har ni ju alla möjligheter att förhandla om priset. Om säljaren inte är villig att förhandla så kan ni helt enkelt avstå köpet och få tillbaka eran handpenning. Dock så ska ni vara beredda på att det finns en risk att säljaren blir sur om ni vill förhandla och hellre låter er kliva av köpet och då säljer huset till någon annan. Är ni beredda att ta risken för att inte få huset så tycker jag absolut att ni ska kontakta mäklaren omgående och prata med denna om det.

harry73
Förhandla med köparen. Säg att ni vill 20 000kr i avdrag för att ni la bud baserat på mäklarens utlåtande att det skulle färdigställas.

Säljaren kan gå med på kravet, och då kan ni ändra kontraktet med de nya förhandlade summor eller så går han inte med på det. Går han inte med på det kan ni välja om ni vill ha huset i alla fall eller om ni vill häva köpet (ska göras innan 19 sept)
Säljaren kan inte själv häva köpet, så han kan inte bli förbannat och vägra att sälja huset till er. Han kan inte heller sälja till nr 2 i budgivningen innan ni hoppar av.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som jag ser det så har ni två möjligheter här. Antingen får ni säljaren att gå ned lite i pris, kanske inte hela den förväntade kostnaden. Eller så kör ni på, utan risk att förlora huset, och så försöker ni istället kräva mäklaren. Under förutsättning att ni kan bevisa mäklarens felaktiga utfästelse, så bör det finnas skaplig chans att få skadestånd av mäklaren (han har ansvarsförsäkring).

OM säljaren går ned i pris, så tror jag att säljaren bör kunna få skadestånd av mäklaren.

Observera att detta blir en förhandling, och OM du vill ha huset så bör du inte räkna med att komma ut helt skadeslös, var nöjd om du får typ 50% av uppskattad kostnad. En rimlig kompensation här bygger på vad man tror att slutpriset hade varit om alla visste om att rörproblemen inte blir åtgärdade.

Jag kan tillägga att det är alltid den absolut sämsta lösningen att en säljare skall åtgärda olika saker, bättre att få ned priset motsvarande. OM säljaren skulle åtgärdat detta, så blir det ofta den absolut billigaste, möjliga lösningen, eller bara delvis årgädat och i princip omöjligt att få någon åtgärd om det är felaktigt på något sätt.

Sådant här som säljaren lovar att åtgärda (om han nu hade gjort det) slutar ofta med att det antingen är väldigt bristfälligt gjort eller inte alls, och det upptäcks då på tillträdesdagen, är det då en mindre åtgärd så är det inte grund för att då låta bli att slutbetala.

Nu har ni iallafall blivit uppmärksammade på problemet i tid, när det fortfarande finns en förhandlingsmöjlighet (vilket tyder på en rimligt seriös säljare).

• Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vet du att resten av ledningarna är ok eller kan det finnas ännu större problem som gör att säljaren bestämde sig att inte färdigställa jobbet?
Det finns några varningsklockor som börjar ringa hos mig

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O
harry73 skrev:
Vet du att resten av ledningarna är ok eller kan det finnas ännu större problem som gör att säljaren bestämde sig att inte färdigställa jobbet?
Det finns några varningsklockor som börjar ringa hos mig
Jag håller med... Några varningsklockor ringer hos mig med. Varför är inte dessa rör åtgärdade? Ni borde kolla upp detta ordentligt, med en duktig röris.
Men eftersom Ni fortfarande kan häva köpet, så skulle jag (tro del eller ej :) ) Försöka förhandla med säljaren.
Men även försöka pressa mäklaren. Frågan är dock hur långt man ska gå. Hur gärna vill ni ha huset?

Och som Hempularen säger, gå aldrig med på att säljaren ska fixa något. Risken är alldeles förstor. Jag skulle absolut inte lita på säljaren eller mäklaren i det här fallet.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om inte färdigställandet finns med i köpeavtalet har ni inget bra case mot säljaren, mer än att ni kan förhandla med "hot" om att häva köpet. Hur ni ska gå tillväga tycker jag mycket handlar om hur gärna ni vill ha just detta hus och er uppfattning om hur rimligt köpeskillingen är.

Bäst juridiskt case har ni annars mot mäklaren. Aktuell bestämmelse om skadestånd finns i 25 § fastighetsmäklarlagen:

25 § Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt 8–22 §§, ska han eller hon ersätta den skada som till följd av detta drabbar köparen eller säljaren. Om det är skäligt, kan skadeståndet sättas ned eller helt falla bort.
Om mäklaren har betalat skadestånd till köparen på grund av skada som köparen har tillfogats genom att fastigheten avviker från vad köparen har haft anledning att räkna med, kan mäklaren kräva tillbaka skadeståndet från säljaren i den mån också säljaren är ansvarig för skadan och det inte är oskäligt att säljaren i sista hand får bära detta ansvar ensam.
Jag tycker att mäklaren varit oaktsam eftersom mäklaren eventuellt har missförstått säljaren på en väsentlig punkt och jag tycker att mäklaren borde ha sett till att denna fråga reglerades tydligt i köpeavtalet.

Men ni har varit klantar allihopa (om du ursäktar ;)) så mest rimlig lösning enligt mig är att du tar fram en offert på vad det kostar att åtgärda och sedan delar ni alla tre en tredjedel var. Ingen blir nöjd men alla kan gå vidare.

• Gilla
Qualan och 3 till
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Om inte färdigställandet finns med i köpeavtalet har ni inget bra case mot säljaren, mer än att ni kan förhandla med "hot" om att häva köpet. Hur ni ska gå tillväga tycker jag mycket handlar om hur gärna ni vill ha just detta hus och er uppfattning om hur rimligt köpeskillingen är.
Fanns det andra budgivare? Om ni föreslår ett lägre pris så lägg er över det föregående budet, så att säljaren inte får för sig att fråga om den andra budgivaren står fast vid budet? Den budgivaren kanske inte har något problem med rören.

Är det verkligen något stort jobb att fixa detta? Installera två radiatorer och pluggar två rör gör en röris på en förmiddag. Kan man kapa rören i golvet på något snyggt ställe och dra ut dem (typ från underliggande våning) så borde det inte vara så mycket jobb. Hålen i golvet kan man fixa genom att såga ut lika stora träbitar med hålsåg och limma dit. Kanske en halv dags jobb med lackning.

Redigerat:
Tack för alla svar.

Här kommer lite information flera av er har eftersökt.

1. Vi har pratat med säljaren, han anser att han har vart 100% kristallklar på denna punkt mot mäklaren och vägrar sänka pris eller slutföra jobbet.

2. Mäklaren anser att detta bara är ett missförstånd mellan honom och säljaren, men han förstår såklart att vi är upprivna över detta då vi endast la bud på premisserna att detta skulle bli fixat.

3. Det fanns INGA andra budgivare. Vi la dock 2 bud, ett första och sen reglerade vi upp detta bud med 100,000kr då vi fick reda på av mäklaren att de pågående renoveringarna skulle färdigställas innan inflyttning. Då accepterade även säljaren vårt bud.

4. Rörledningarna etc. är nog helt okej (besiktningsmannen slängde ett öga). Det har inte slutförts då säljaren bor delat med sin exfru, så han har inte hunnit med (finns 1 nyinköpt element till en av rummen som säljaren lämnar kvar). De gamla rören dock som står mitt i en ny dörröppning kan han inte svara på mer än att rörmokaren sagt att "Det kan bli en dyr historia att fixa", så dom har helt enkelt valt att inte åtgärda detta.

De gamla rörledningarna vid dörren är av den riktigt gamla sorten. Dessa rör saknar helt avstängning och går direkt till tanken. Min gissning är att det är därför de valt att inte ta bort dessa på 1.5 år, utan istället ha rören ståendes mitt i dörröppningen.

Jag tänker helt fokusera på mäklaren. Han är skyldig i detta och om jag inte missminner mig så ska alla mäklare ha ansvarsförsäkring. Och §25 i fastighetsmäklarlagen tycker jag glasklart säger att mäklaren är skadeståndsskyldig.

Redigerat:
Om vi antar att du drar detta mot mäklaren. Dvs. du slutbetalar som planerat till säljaren.

Då finns här ett problem, om mäklaren menar att säljaren sagt så, så står ord mot ord. Och du som köpare står mitt i, med svartepetter.

Nu är det ju inte säkert att det går så långt, mäklaren kanske erkänner sin miss osv.

Om han inte gör det, så bör du anmäla till fasighetsmäklarinspektionen, en utfästelse av den här typen skall finnas med i köpekontraktet. Mäklaren har försummat sina skyldigheter om denna utfästelse bara är muntlig via mäklaren. Egentligen bör du anmäla oavsett om mäklaren ersätter, det är ett grovt del att inte ta med en sådan här sak i avtalet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mäklaren har, i skrift (läs sms), erkänt sitt fel till både mig och säljaren. Han har sagt att, "Ja, jag sa att detta skulle ingå, men det var en miss från min sida då jag missförstod säljaren. Jag ber om ursäkt."

O
då är troligtvis inte säljaren så sugen på att pruta. (Vilket jag förvisso kan förstå alla vill vi ha så bra betalt som möjligt!)
Men den viktiga frågan är om ni är så sugna på huset att ni tar det trots de "missförstånd" Det är bättre då att räkna med att behöva betala hela kompletteringen med rördragning och liknande. Om ni lyckas få pengar från säljaren så är det positivt. Men jag bara känner spontant att det är dumt att bygga sin ekonomi kring detta.

Nu är det upp till Er att bestämma hur gärna ni vill ha huset! Där kan vi inte hjälpa till ;)
Det finns fler hus, men det är jobbigt med budgivningar och det är lätt att man faller för huset.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.