Tänk vad enkelt livet var förr med fysiska pantbrev och kontanter. Försäljningen kunde göras klart en söndagskväll 10min efter att man blivit överrens.

Mitt råd är att ni säger upp er som kunder i banken och råder alla bekanta att göra detsamma.
Råkade fö ut för samma grej förra hösten fast köparen hade hela beloppet på sitt konto och vi hade lätt kunnat gjort en överföring via mobilbanken men det godkände inte mäklaren.
Blir så less på dagens krångel...

Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Haha Mäklaren har själv sagt nu att tillträdesgruppen på banken är fullbokade vid vårt datum, och att det är mäklaren som tabbat sig och kontaktat tillträdesgruppen för sent.

Någon frågade vad som händer vid ev. Större skada när vi tillåter förtida tillträde? Jag vet faktiskt inte? Jag har huset fullvärdesförsäkrat under den veckan vi inte bor där, köparna flyttar in sina prylar under helgen och sen är dom borta på jobb fram till fredagen när officiella tillträdet äger rum. Borde täckas av min försäkring om något händer?
Din försäkring täcker huset så länge försäkringen ligger på det objektet och ni äger det. (Brand, vatten och eventuella skador vid stöld) Din hemförsäkring täcker enbart ditt och din familjs lösöre.

Köparna måste lägga upp egen försäkring för sitt lösöre. Har de en annan hemförsäkring och inte så stora värden som magasineras i huset kanske deras bortaskydd räcker, det brukar räcka upp till 50-75tkr.
Annars skulle jag rekommendera dem att tidigarelägga hemförsäkringsdelen en vecka och starta byggnadsdelen av försäkring vid tillträde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.