P pbh.e skrev:
Hej,

Är i startgropp för att sälja fritidshus men har reagerat på mäklararvode. En av de mer välkända firmorna vill ha 5,75% av köpeskilling inkl. moms. Har inte sålt på ett gäng år och då senast var det en bostadsrätt så jag är inte helt up-to-date men tyckte det lät dyrt.

Gäller vinterbonat fritidshus i sörmland, värderat 1,4-1,6 milj.

Tankar? Erfarenheter?
Det låter ganska mycket! Jag har t.ex. bra erfarenhet av Länsförsäkringar, två olika kontor. Erfarna, kunniga och med lokalkännedom. Tog hälften av en av de mer "glassiga" alternativen som dessutom verkade ganska oengagerade. Tips, kolla med någon annan också. Lycka till!

A
P Project Mellangården skrev:
Jag håller med i sak.

Men att sälja bostad är typiskt sett den största/viktigaste affären man ditintills gjort i livet. Det är viktig att minimera all risk samt att ”avvika från normen” i så liten utsträckning som möjligt. Det är mycket psykologi och grupptänk inblandat vid försäljningar.

Att använda Hemverket kan se B ut,och vara det som initialt avhåller någon att lägga ett bud. Då avstår övriga intressenter också från att lägga bud eftersom något ”känns” märkligt.

Risker som det vill man inte ta som säljare.

Men jag håller helt med, mäklare tillför inget. Men det skulle krävas att alla slutade använda dem, och dit lär vi inte komma.

/PM
Du har helt rätt..

Med tanke på att det bara är grundarvodet och ingenting ingår så låter det för högt. Jag hade kollat med fler mäklare, kanske en fristående lokal sådan. Tänker att dom stora rikstäckande mäklarfirmorna ska ju skicka en andel av ditt arvode uppåt i kedjan.

Men desto viktigare är att oavsett ev. kedjetillhörighet ska det ju vara en bra mäklare. Kolla mäklarens tidigare resultat och välj i första hand därefter.

• Gilla
A555
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
För att bedöma dyrt/billigt måste du berätta vad som ingick i priset typ av marknadsföring etc. Din kostnad indikerar ca 6,5% av slutpriset i arvode. Vad tillkom förutom mäklarearvode?
Procentsatsen är väl helt ointressant? Den styrs ju av slutpriset. Det som tillkommer för marknadsföring var Hemnet-annons plus styling. Dessutom grovröjning och städning, eftersom det var ett dödsbo. Jag tror vi hade totalt 14 visningar (ja, det behövdes p g a husets skick och läge) så jag tycker vi har fått väldigt mycket för pengarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TRJBerg
Mäklaren vill ha ung 86000:- för att sälja huset. Är alldeles för högt ur min synpunkt. Skulle acceptera ung 50000:- eller kanske lite mer beroende på omständigheter.

Eftersom det handlar om ett fritidshus i 1,5 miljonersklassen skulle jag titta på möjligheten att sälja själv.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Hej,

Är i startgropp för att sälja fritidshus men har reagerat på mäklararvode. En av de mer välkända firmorna vill ha 5,75% av köpeskilling inkl. moms. Har inte sålt på ett gäng år och då senast var det en bostadsrätt så jag är inte helt up-to-date men tyckte det lät dyrt.

Gäller vinterbonat fritidshus i sörmland, värderat 1,4-1,6 milj.

Tankar? Erfarenheter?
Vi köpte vårt hus utan mäklare inblandad annat än vid kontraktsskrivning. Också ett alternativ

S saltis99 skrev:
Procentsatsen är väl helt ointressant? Den styrs ju av slutpriset. Det som tillkommer för marknadsföring var Hemnet-annons plus styling. Dessutom grovröjning och städning, eftersom det var ett dödsbo. Jag tror vi hade totalt 14 visningar (ja, det behövdes p g a husets skick och läge) så jag tycker vi har fått väldigt mycket för pengarna.
Det kan man tycka, men om man summerar ALLA. omkostnader, stora som små, och kanske upptäcker att dessa uppgår till kanske 8-15% av försäljningspriset så får man kanske ta sig en funderare på om det är skäligt eller ej. Säljaren har förmodligen en vinstskatt som reducerar nettot ytterligare.

N Nybyggerska skrev:
Rätt svårt att förstå varför man använder en mäklare över huvud taget. De gör ju i princip ingenting mer än sätter ihop en text (ofta med många stavningsfel, grammatiska fel etc), lägger till bilder och sedan öppnar dörren för köpare. Säker någon mäklare här som blir förgrymmad nu, men frågan återstår - vad är det egentligen ni gör som ingen annan kan göra.
Det är hur självklart som helst för mig att använda mäklare. Jag har inte tid att göra deras jobb, jag är inte intresserad av att göra det och jag tror inte jag är speciellt bra på det. Helt klart värt varenda krona för mig.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A
B Bästerortarn skrev:
Med tanke på att det bara är grundarvodet och ingenting ingår så låter det för högt. Jag hade kollat med fler mäklare, kanske en fristående lokal sådan. Tänker att dom stora rikstäckande mäklarfirmorna ska ju skicka en andel av ditt arvode uppåt i kedjan.

Men desto viktigare är att oavsett ev. kedjetillhörighet ska det ju vara en bra mäklare. Kolla mäklarens tidigare resultat och välj i första hand därefter.
Det är en kedja franchisare hela sverige..
Tror flera sagt 1.5 proc.
Bara 61 kvm med vind som kan brukas sovrum , ej full höjd, men bra läge på orten med havsvik 5 min bort. 25 min från Sthlm.

roland53 roland53 skrev:
Det kan man tycka, men om man summerar ALLA. omkostnader, stora som små, och kanske upptäcker att dessa uppgår till kanske 8-15% av försäljningspriset så får man kanske ta sig en funderare på om det är skäligt eller ej. Säljaren har förmodligen en vinstskatt som reducerar nettot ytterligare.
Att sälja ett hus för 1 mkr eller 3 mkr är troligen inte en jättestor skillnad i arbetsinsats. Arvodet är därför troligen ungefär lika stort i kronor, men i procent blir det stor skillnad. Vad som är skäligt arvode handlar trots allt främst om det jobb mäklaren gör.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Att sälja ett fritidshus är nog förknippat med mer arbete än en villa. Framförallt om det ligger lite avsides så är det mycket körtid för varje visning. Lite billigare objekt utan jätteintresse tenderar också att innebära många enskilda visningar.

Visst, vissa mäklare på större orter täljer guld men överlag är det ganska mycket jobb för en väldigt medioker lön. Man behöver också väga in risken att inte få något arvode alls, det utfaller ju bara vid en affär.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Att sälja ett fritidshus är nog förknippat med mer arbete än en villa. Framförallt om det ligger lite avsides så är det mycket körtid för varje visning. Lite billigare objekt utan jätteintresse tenderar också att innebära många enskilda visningar.

Visst, vissa mäklare på större orter täljer guld men överlag är det ganska mycket jobb för en väldigt medioker lön. Man behöver också väga in risken att inte få något arvode alls, det utfaller ju bara vid en affär.
Tack.
Alla mälkkarfirmor finns 15 min bort i story köpcentrum med Kappahl mm mäklarna bor alla lokalt. Bor 25 min från Stockholm i skärgårdsmiljö..huset har kommunalt vatten , och 3 min bort säljs husen i området för ca 12 miljoner,

Annn555 skrev:
Tack.
Alla mälkkarfirmor finns 15 min bort i story köpcentrum med Kappahl mm mäklarna bor alla lokalt. Bor 25 min från Stockholm i skärgårdsmiljö..huset har kommunalt vatten , och 3 min bort säljs husen i området för ca 12 miljoner,
Det enklaste är väl att be flera om offert. För egen del föredrar jag alltid upplägget med stafflat arvode, d v s lågt arvode upp till ett visst pris (normalt lägsta accept-pris för säljaren), och sedan ett betydligt högre över det priset. Då blir det win/win för parterna.

• Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det enklaste är väl att be flera om offert. För egen del föredrar jag alltid upplägget med stafflat arvode, d v s lågt arvode upp till ett visst pris (normalt lägsta accept-pris för säljaren), och sedan ett betydligt högre över det priset. Då blir det win/win för parterna.
Utifrån vad jag har hört från ett par vänner (4 olika par) som försöker sälja sina lägenheter i en medelstor stad (ca 150k) så funkar det upplägget väldigt dåligt nu eftersom lägsta accept-pris överstiger vad marknaden är villig att ge. Två av mina vänner har sålt och de fick gå ner från 1 700 000 till 1 550 000 och 1 630 000 till 1 570 000. Mäklarna i alla 4 fall vägrade värdera bostaden till mer än ett ungefärligt pris eftersom bostäderna är så svårsålda. De tog ca 4 månader att få sålt och de andra två som inte fått sålt ha försökt sedan januari utan att få sålt. Det är inte värt jobbet för mäklarna eftersom de har väldigt lite möjlighet att få upp priset. Där min ena kompis säljer finns i en radie inom 100 meter 12 st 2 RoK med mellan 52-60 m2. Den billigaste ligger ute för 1 550 000 och den dyraste för 1 790 000. 9 av dem ligger ute för 1 550 000...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
S saltis99 skrev:
Ja.
Fick pribt out vad 12 hus närmast sålts för, och ett pris på huset baserat på mäklarens databas, darorn räknat fram, 1.5 provision.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.