Nimajneb skrev:
Många läser konsumentköpslagen som om det vore en julklappslista. Tyvärr(?) så är den inte så stark som många tror.
Nä den är rätt tandlös, följer inte en säljare den hamnar de i värsta fall i Plus...
 
6319 är ju inte någon billighetsmaskin. Den borde hålla ihop bättre. När det gäller Makita originalbatterier så är de svarta MiMH och de röda NiCd. Alltid. De röda har inte sålts genom den svenska generalagenten Essve på evigheter.

Hur NiCd-ackar skall behandlas har jag ingen bra koll på. NiMH- ackar har jag bättre koll på. Det går generellt sett en massa felaktiga rykten när det gäller laddning av ackar. Följer man felaktiga rykten får man dålig hållbarhet på ackarna. När det gäller MiMH skall man ladda batteriet när man upptäcker att det börjar förlora kraft. Man får inte dra ur det mer än så. När acken är färdigladdad skall man ta ur det ur laddaren, utom vid ungefär var tionde laddning, då man skall lämna det över natten. Genom att följa dessa enkla regler har jag 3 st, åtta år gamla, hyfsat fräscha NiMH- ackar av exakt samma typ som används till trådstartaren. En ack har jag skrotat, troligen på grund av att jag misslyckats med att följa råden ovan.
 
mattiasp skrev:
När det gäller MiMH skall man...
Eftersom du hoppade på phl tidigare, vad står Mi för? Hittar det inte i det periodiska systemet. :P


NiCd bör inte laddas ur för mycket men bör alltid köras slut innan man laddar igen och då ladda fullt. Att sätta på laddning efter varje användning är alltså ingen bra idé i längden. Går det lång tid utan användning bör man underhållsladda med någon månads intervall.

En bra skruvdragare med NiCd bör ha elektronik som bryter strömmen när acken börjar bli tom, så låt skruvdragaren gå efter användning för att ladda ur acken helt.

Även om man sköter ett NiCd-ack bra blir det gammalt och dåligt, oftast är det en enskild cell som ger upp så har man två dåliga ackar och tid över kan man i teorin meka ihop ett bra ack igen. Jag skriver i teorin för det är sällan man kan öppna och komma åt cellerna utan att förstöra plasten runt...

NiMH är mindre känsligt för när i cykeln man laddar och LiPo ska tydligen vara helt minneslöst. Har inte så mycket erfarenhet av moderna batterier...

Med automatiska laddare ska man kunna lämna acken på laddning hela tiden, med manuella ska man avbryta när acket börjar kännas lite varmt. LiPo bör aldrig någonsin laddas manuellt och alltid med en laddare avsedd för LiPo... :x Lite USA-fjantig film men budskapet är tydligt: http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4
 
Tobbe Arnesson skrev:
Eftersom du hoppade på phl tidigare, vad står Mi för? Hittar det inte i det periodiska systemet. :P
Jag kan ta den piken från Mattias ;) NiMH står för Nickel-MetallHydrid, dvs bara delvis en kemisk beteckning.
 
Haha, där föll jag på eget grepp! Jag skrev av misstag Mi. Inte heller jag finner Mi i periodiska systemet.
För övrigt tror jag att man skall undvika s.k. underhållsladdning av verktygsackar. Man driver trots allt en liten ström genom acken till ingen nytta. Det leder bara till värme och det är inte bra för ackumulatorn. Ibland behöver man toppa upp alla cellerna i batteriet genom att lämna acken i laddaren över natten. Men det skall inte göras varje gång.
 
phl skrev:
Jag kan ta den piken från Mattias ;) NiMH står för Nickel-MetallHydrid, dvs bara delvis en kemisk beteckning.
Ja det stämmer, men nu skrev han inte NiklasIvar utan MattiasIvar. :cool:
 
Nu skrattar nog många åt (med) mig...
Men jag köpte en Meechskruvdragare på Jula.
Den har fungerat som en slitvarg i två år nu, och jag har använt den brutalt!
laddar på 20 min och är stark som ett skogstroll...
Jag lånade en festool en gång, till ett stort jobb innan jag köpte meechen, meecen är minst lika bra...men kostar 899:- http://www.jula.se/borr-skruvdragare-18-v-25-nm-123077
 
C
Så vad trådskaparen säger är att bara för att hans Toyota Starlet från 1983 med 30000 mil på mätarn börjar bli lite glappig och trasig när han aldrig bytt en reservdel på den, så tänker han aldrig mer köpa en toyota, eftersom dom ju bara går sönder?
 
cheetah1 skrev:
Så vad trådskaparen säger är att bara för att hans Toyota Starlet från 1983 med 30000 mil på mätarn börjar bli lite glappig och trasig när han aldrig bytt en reservdel på den, så tänker han aldrig mer köpa en toyota, eftersom dom ju bara går sönder?
....
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
Ja det stämmer, men nu skrev han inte NiklasIvar utan MattiasIvar. :cool:
Men vad tusan, hur svårt har jag det med bokstäverna idag egentligen? Nåja, har iaf precis varit hos optikern och fått ordinerat mig starkare linser. Skyller på det ;) Under tiden kan man fundera på om Mattias felskrivning kanske var lätt undermedveten. Kanske ska börja kalla ackarna för PiMH när jag pratar om dem?
 
Linser är bara för syns skull, så jag tycker inte du ska skylla på dem.
 
phl skrev:
Jag kan ta den piken från Mattias ;) NiMH står för Nickel-MetallHydrid, dvs bara delvis en kemisk beteckning.
Om vi nu ska fortsätta vara petiga och leta fel så verkar det vara lite väte inblandat här också. Nickel-MetallHydrid tyder på det. :P
Var jag verkligen den första som noterade det?
 
Haha, det går inget bra för stackars phl nu. :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Haha, det går inget bra för stackars phl nu. :)
Mjae, att väte kan vara inblandat köper jag men ämnet Metall finns inte i mitt periodiska system...
 
phl skrev:
Mjae, att väte kan vara inblandat köper jag men ämnet Metall finns inte i mitt periodiska system...
I mitt finns det en hel del metall; Litium, Natium, Kalium, Magnesium, för att inte tala om de vanliga järn, koppar osv... :P.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.