12 789 läst ·
69 svar
13k läst
69 svar
Makita vilket skämt
Jaha, det är tydligen hemligt vilken modell det är och vilken typ av batterier det handlar om. Då går det inte att ha kritiken till något konstruktivt. Trist.
@phl: Eftersom du redan vet att jag är en dryg besserwisser, tar jag tillfället i akt att påpeka att du skriver om Nickel-Calcium-batterier NiCa. Dessa är för mig okända. Menar du Nickel-Cadmium. NiCd?
@phl: Eftersom du redan vet att jag är en dryg besserwisser, tar jag tillfället i akt att påpeka att du skriver om Nickel-Calcium-batterier NiCa. Dessa är för mig okända. Menar du Nickel-Cadmium. NiCd?
Kort tips: Kör inte med batteridrivna dragare. Det funkar i de allra flesta situationer mycket bättre med sladd. Som en liten bonus så har dessutom nätdrivna maskiner bättre ergonomi i greppet, där man kan trycka rakt ovanför borren/skruven.
Jag har inte använt en sladdmaskin på väldigt länge. Endast när man riktigt tungt borruppdrag som jag lånar hem stora Boschen från jobbet. 18V, Li-ion, Makita Guds gåva till mannen d^_^b
Batterimaskin is da shit!
Batterimaskin is da shit!
Jag är lite förkalkad eller något, givetvis menar jag NiCd. För övrigt är det NiCd-ackumulatorer, inte batterier om vi nu ska fortsätta det härmattiasp skrev:
Varför skulle man behöva lämna i maskinerna på reparation och betala för det?
I Sverige så gäller 3 års reklamationstid. Batteriernas prestanda täcks knappast men de andra felen ska åtgärdas konstnadsfritt så länge man inte orsakat dem själv av försumlighet.
I Sverige så gäller 3 års reklamationstid. Batteriernas prestanda täcks knappast men de andra felen ska åtgärdas konstnadsfritt så länge man inte orsakat dem själv av försumlighet.
GR_B är misnöjd med sin skruvdragare av okänd modell, detta är ju så klart tråkigt.
Men att döma ut Makita som tillverkare efter den informationen vi fått här är såklart helt förkastligt.
Vi är mängder med personer här som dagligen skrattar inombords när vi använder våra skruvdragare som det står Makita på, jag är själv en av dem.
Att dessutom påstå att en sladdriven borrmaskin i de flesta fall skulle vara ett alternativ tycker jag tyder på bristande kompetens och/eller erfarenhet.
Personligen är det tvärtom, det är sällan jag plockar fram mina sladdrivna verktyg sen jag imprterade mina batteridrivna från LXT serien.
Men att döma ut Makita som tillverkare efter den informationen vi fått här är såklart helt förkastligt.
Vi är mängder med personer här som dagligen skrattar inombords när vi använder våra skruvdragare som det står Makita på, jag är själv en av dem.
Att dessutom påstå att en sladdriven borrmaskin i de flesta fall skulle vara ett alternativ tycker jag tyder på bristande kompetens och/eller erfarenhet.
Personligen är det tvärtom, det är sällan jag plockar fram mina sladdrivna verktyg sen jag imprterade mina batteridrivna från LXT serien.
Tja, jag använder mycket hellre den sladdrivna maskinen. Den är råstarkare så jag kan dra lugnt och jämnt, den har bättre grepp där kraften går rakt på skruven, den behöver aldrig laddas. Speciellt när man ska dra ur dåliga skruvar är det stor skillnad.
Sedan är det väl en smakfråga vad man gillar, ingen kan väl säga vad som är absolut rätt. Fast du har fel...
implementer skrev:
Ja, men efter två år är det upp till konsumenten att bevisa att det är ett ursprungsfel. Vilket inte är det lättaste alla gånger.
Jag skulle köpa en ny maskin istället för att lägga pengar på en gammal som strulat, i vart fall när det är så liten skillnad.
Tobbe Arnesson skrev:
Nä efter 6 månader till 3 år är det konsumenten som skall bevisa. Upp till 6 mån är det tillverkaren/säljaren som skall bevisa.
Reklamera/klaga
En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.
Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.
Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.
Källa: Konsumentverket
Redigerat:
När man reklamerar en vara brukar det många gånger sluta med att man får en ny vara. Givetvis har säljaren möjlighet att reparera, byta ut etc. Men eftersom felsökning och reparation kostar många hundra i timman plus kostnad för reservdelar etc så är det inte alltid säljaren väljer det alternativet.
Reklamerar man för de felen som inte har med batteriprestanda att göra så är det inte omöjligt att det slutar med att man får ut en ny maskin, då får man dessutom nytt batteri på löpet.
Reklamerar man för de felen som inte har med batteriprestanda att göra så är det inte omöjligt att det slutar med att man får ut en ny maskin, då får man dessutom nytt batteri på löpet.
Jag hade väl för mig att det var något i det där jag inte hade full koll på. 
När jag ändå har för mig: Om säljaren inte kunnat fixa en reklamerad vara på tre försök kan man begära en ersättningsvara eller häva köpet.
När jag ändå har för mig: Om säljaren inte kunnat fixa en reklamerad vara på tre försök kan man begära en ersättningsvara eller häva köpet.
Nja..riktigt så lätt är det inte...Tobbe Arnesson skrev:
Jag vill se dig komma med en 3 år gammal bil som meken inte kunnat fixa ett missljud på vid 3 tillfällen och att du får en sprillans ny bil alt alla pengarna tillbaka

