Köpte en Makita skruvdragare för ca 2 år sedan med 2 st 2 amp batterier.Skött maskinen som ett barn.
Nu är båda batterierna dåliga.Släpper från skruvdragarna och i ren ilska slängde jag batteri he-vete i golvet.Det andra måste jag ladda fullt och kan dra i 5 skruvar (80 mm)som jag för borrat .Hur hårt jag en drar åt chucken så öppnar den sig,och till råga på allt ,när man borrar eller skruvar på högsta hastighet (vredet i borrläge)så låter fanskapet bara utan att borra/skruva och ja jag har dragit tillbaka knappen så långt det går.Händer även på gamla Makita skruvdragaren.Sätter fast batteriet ordentligt men plötsligt kan det lossa.
Skulle aldrig ha köpt Makita skiten utan en Bosch som jag först tänkte på.
Och lämna in den till Makita för rep är inte att tänka på,på grund av kostnaden.
Så i fortsättningen köper jag billiga skruvdragare och när batterierna är slut så köper jag en ny skruvdragare eftersom det blir billigare i längden.
Kollade vad ett batteri kostade till Makitan och det slutar på över 800:- och då har jag bara ett batteri,skall jag ha två så är det 1600:- och ändå en gammal maskin.
För 1600 spänn så kan jag köpa två skruvdragare tom med nya sortens batteri som är mkt bättre en det elände som säljs som ersättnings batteri.
Får åka runt och kolla vad som finns i marknaden som jag kan kasta efter att batterierna är slut.
q(;^
pMakitaq(;^
p
Nu är båda batterierna dåliga.Släpper från skruvdragarna och i ren ilska slängde jag batteri he-vete i golvet.Det andra måste jag ladda fullt och kan dra i 5 skruvar (80 mm)som jag för borrat .Hur hårt jag en drar åt chucken så öppnar den sig,och till råga på allt ,när man borrar eller skruvar på högsta hastighet (vredet i borrläge)så låter fanskapet bara utan att borra/skruva och ja jag har dragit tillbaka knappen så långt det går.Händer även på gamla Makita skruvdragaren.Sätter fast batteriet ordentligt men plötsligt kan det lossa.
Skulle aldrig ha köpt Makita skiten utan en Bosch som jag först tänkte på.
Och lämna in den till Makita för rep är inte att tänka på,på grund av kostnaden.
Så i fortsättningen köper jag billiga skruvdragare och när batterierna är slut så köper jag en ny skruvdragare eftersom det blir billigare i längden.
Kollade vad ett batteri kostade till Makitan och det slutar på över 800:- och då har jag bara ett batteri,skall jag ha två så är det 1600:- och ändå en gammal maskin.
För 1600 spänn så kan jag köpa två skruvdragare tom med nya sortens batteri som är mkt bättre en det elände som säljs som ersättnings batteri.
Får åka runt och kolla vad som finns i marknaden som jag kan kasta efter att batterierna är slut.
q(;^
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Äger också en Makita (BDF452)vit/svart,min har 18V3Ah ,har byggt 2 grunder (najat armering,borrat 110mm hål) plus ett helt hus utan problem .Börjar bli lite glappare i vxlådan dock.
Har hört att Kineser är duktiga på piratkopiering:O
Har hört att Kineser är duktiga på piratkopiering:O
Köpte eländet i Sverige splitter nytt.Gamla maskinen en riktig proffsmaskin ändå jävlas den .Köper inga skruvdragare på nätet.Kollade in en Milwakee hur det nu stavas på blocket och den är tydligen köpt i England ,man måste byta strömkontakt till svensk standard pris 2500 i Sverige 4800.Vilket skämt.Köper man en maskin skall väl den gå att ladda utan att byta kontakt.Kan väl lika gärna köpa en maskin direkt från England för samma peng.
Åter till Makitan.Visst kan man råka ut för måndagsexemplar men inte kul när man drabbas.
Orkar inte kolla vad maskinerna har för nummer och bryr mig inte eftersom jag funderar på en skruvdragare med dom nya batterierna Li jon eller vad dom nu heter.
Skall höra med polarn vilka maskiner han har.
Köper allt utom Makita tom Black en Decker om det krisar sig.
Sedan att någon har en makita som han har byggt en skyskrapa med bryr jag mig inte om utan det är mina maskiner jag inte kan bygga någonting med,den är tom sämre en min Metabo vilka batterierna höll i ca 4 år.Köpa batteri till den för 800 känns åxå meningslös eftersom väntetiden på att batteriet skall ladda känns meningslöst.
Nej Makitorna skickar jag i skrotkorgen.
Åter till Makitan.Visst kan man råka ut för måndagsexemplar men inte kul när man drabbas.
Orkar inte kolla vad maskinerna har för nummer och bryr mig inte eftersom jag funderar på en skruvdragare med dom nya batterierna Li jon eller vad dom nu heter.
Skall höra med polarn vilka maskiner han har.
Köper allt utom Makita tom Black en Decker om det krisar sig.
Sedan att någon har en makita som han har byggt en skyskrapa med bryr jag mig inte om utan det är mina maskiner jag inte kan bygga någonting med,den är tom sämre en min Metabo vilka batterierna höll i ca 4 år.Köpa batteri till den för 800 känns åxå meningslös eftersom väntetiden på att batteriet skall ladda känns meningslöst.
Nej Makitorna skickar jag i skrotkorgen.
Makitan köptes ny i butik (i sverige) om jag förstår dig rätt?GR_B skrev:Köpte eländet i Sverige splitter nytt.Gamla maskinen en riktig proffsmaskin ändå jävlas den .Köper inga skruvdragare på nätet.Kollade in en Milwakee hur det nu stavas på blocket och den är tydligen köpt i England ,man måste byta strömkontakt till svensk standard pris 2500 i Sverige 4800.Vilket skämt.Köper man en maskin skall väl den gå att ladda utan att byta kontakt.Kan väl lika gärna köpa en maskin direkt från England för samma peng.
Åter till Makitan.Visst kan man råka ut för måndagsexemplar men inte kul när man drabbas.
Orkar inte kolla vad maskinerna har för nummer och bryr mig inte eftersom jag funderar på en skruvdragare med dom nya batterierna Li jon eller vad dom nu heter.
Skall höra med polarn vilka maskiner han har.
Köper allt utom Makita tom Black en Decker om det krisar sig.
Sedan att någon har en makita som han har byggt en skyskrapa med bryr jag mig inte om utan det är mina maskiner jag inte kan bygga någonting med,den är tom sämre en min Metabo vilka batterierna höll i ca 4 år.Köpa batteri till den för 800 känns åxå meningslös eftersom väntetiden på att batteriet skall ladda känns meningslöst.
Nej Makitorna skickar jag i skrotkorgen.
I min firma har vi standardiserat på makita för dragare och har f.n sju stycken som går dagligen. I stort sett alla byggen vi är på är det dominans makita för lättare dragning, hilti verkar fortfarande leda för tyngre men hitachi kommer rätt starkt. Vi har aldrig haft tillnärmelsevis de problem du beskriver med någon batteriprodukt från makita, och jag har heller aldrig hört det ute på byggena när verktygstjötet går.
Om jag vore dig skulle jag ta ett prat med den som sålt på dig ett sådant måndagsexemplar, alternativt kontakta makita sverige direkt. Om det gått mer än två år sedan inköp är du väl förmodligen utom garantin men för sådana fel borde det helt klart gå att resonera med dem.
Jag instämmer med den som frågade efter modellbeteckning: jag antar att det är 12v men vilken är det? Vi hade en tolva som krånglade med batteri-införingen men det var efter fritt fall från stege på c:a sex meter rakt ner på betonggolv då pistolgreppet gick isär och det gick att åtgärda; dock lade efter ett tag mjukstarten av på det exemplaret så det blev pension för den.
Om jag vore dig skulle jag ta ett prat med den som sålt på dig ett sådant måndagsexemplar, alternativt kontakta makita sverige direkt. Om det gått mer än två år sedan inköp är du väl förmodligen utom garantin men för sådana fel borde det helt klart gå att resonera med dem.
Jag instämmer med den som frågade efter modellbeteckning: jag antar att det är 12v men vilken är det? Vi hade en tolva som krånglade med batteri-införingen men det var efter fritt fall från stege på c:a sex meter rakt ner på betonggolv då pistolgreppet gick isär och det gick att åtgärda; dock lade efter ett tag mjukstarten av på det exemplaret så det blev pension för den.
Vad är det som är ett skämt? Det är väl inte märkligt (om än inte önskvärt) att vi inte har samma kontakter här som i GB?GR_B skrev:Köpte eländet i Sverige splitter nytt.Gamla maskinen en riktig proffsmaskin ändå jävlas den .Köper inga skruvdragare på nätet.Kollade in en Milwakee hur det nu stavas på blocket och den är tydligen köpt i England ,man måste byta strömkontakt till svensk standard pris 2500 i Sverige 4800.Vilket skämt.Köper man en maskin skall väl den gå att ladda utan att byta kontakt.Kan väl lika gärna köpa en maskin direkt från England för samma peng.
Åter till Makitan.Visst kan man råka ut för måndagsexemplar men inte kul när man drabbas.
Orkar inte kolla vad maskinerna har för nummer och bryr mig inte eftersom jag funderar på en skruvdragare med dom nya batterierna Li jon eller vad dom nu heter.
Skall höra med polarn vilka maskiner han har.
Köper allt utom Makita tom Black en Decker om det krisar sig.
Sedan att någon har en makita som han har byggt en skyskrapa med bryr jag mig inte om utan det är mina maskiner jag inte kan bygga någonting med,den är tom sämre en min Metabo vilka batterierna höll i ca 4 år.Köpa batteri till den för 800 känns åxå meningslös eftersom väntetiden på att batteriet skall ladda känns meningslöst.
Nej Makitorna skickar jag i skrotkorgen.
Vad vill du uppnå med denna tråd? Du verkar ointresserad av andras erfarenheter av maskinerna, och du orkar inte kolla upp nummer på den maskin du är missnöjd med.
som sagt kontakta makita sverige
har 3st 12v med gamla batteriet som jag inte skött jättebra men det är inga problem
Dock så fick jag byta ett batteri efter ca 6mån för det höll inte laddningen
Har inte haft några problem med att batterierna ramlar ur annat än när man har skit i maskinen eller på batteriet (sågspån eller liknande)
har 3st 12v med gamla batteriet som jag inte skött jättebra men det är inga problem
Dock så fick jag byta ett batteri efter ca 6mån för det höll inte laddningen
Har inte haft några problem med att batterierna ramlar ur annat än när man har skit i maskinen eller på batteriet (sågspån eller liknande)
Vad jag vill få framföra är att två Makita skruvdragare är rena skämtet med rassel som enda följd när man skruvar borrar fast dom står på borrning.batterier som är tvärslut efter ca 2,5 år fast jag skött dom.
Inga garantier gäller ingen tar emot dom endast repartation gäller vilket kommer att överstiga vad en ny maskin kostar om jag skall köpa nya batterrier.
Nej jag har inte tappat batterierna.
Nej jag har inget skräp och skit runt omkring mig och i maskinerna.
Det jag vill klaga på som vissa nissar4 inte fatta är klagomål på Makita skräpet jag har.
och jag åker inte tio mil enkel resa för att läsa vad som står på maskinerna.
Tydligen så skall man inte få klaga på Makita skruvdragare på denna sida men om jag köpt något annant dret så hade drevet hängt på.
Om hundra nöjjda kunder har bra maskiner så hjälper det inte mig eller som en skrev att han har skruvat i flera år så hjälper det inte mig.om ni byggt en skyskrapa och jag bara får ihop vedbod skall jag då inte få klaga på Makitorna jag har.
Men förlåt att jag klagar på Makitorna och dåliga batterier att jag inte kan lämna in dom eftersom garantitiden gått ut och reparationerna + batterierna kostar mer en en ny maskin vilket ni kanske tycker är normalt.
Skulle ni själva lämna in maskinerna och köpa två nya batterier där slutsumman blir mer en vad en ny maskin kostar.
Bara en stilla undra och förlåt att jag klagar på Makitan.
Inga garantier gäller ingen tar emot dom endast repartation gäller vilket kommer att överstiga vad en ny maskin kostar om jag skall köpa nya batterrier.
Nej jag har inte tappat batterierna.
Nej jag har inget skräp och skit runt omkring mig och i maskinerna.
Det jag vill klaga på som vissa nissar4 inte fatta är klagomål på Makita skräpet jag har.
och jag åker inte tio mil enkel resa för att läsa vad som står på maskinerna.
Tydligen så skall man inte få klaga på Makita skruvdragare på denna sida men om jag köpt något annant dret så hade drevet hängt på.
Om hundra nöjjda kunder har bra maskiner så hjälper det inte mig eller som en skrev att han har skruvat i flera år så hjälper det inte mig.om ni byggt en skyskrapa och jag bara får ihop vedbod skall jag då inte få klaga på Makitorna jag har.
Men förlåt att jag klagar på Makitorna och dåliga batterier att jag inte kan lämna in dom eftersom garantitiden gått ut och reparationerna + batterierna kostar mer en en ny maskin vilket ni kanske tycker är normalt.
Skulle ni själva lämna in maskinerna och köpa två nya batterier där slutsumman blir mer en vad en ny maskin kostar.
Bara en stilla undra och förlåt att jag klagar på Makitan.
Redigerat av moderator:
Tycker du är lite aggresiv i dina kommentarer! Kan ju mycket väl vara så att du har fått tag på ett måndagsex, kanske den modellen du har verkligen var dålig. Men det behöver ju inte innebära att alla modeller är skräp?
Jag har själv en hel hög med 18V LXT-modellerna. De har gått hårt och inte tappat i effekt eller glapp i batterierna.
Ser att du planerar att köpa enbart "billiga" skruvdragare i framtiden och det är väl helt ok. Men använder du dem något så när ofta så vet jag inte riktigt hur din klagomålstext kommer att se ut då.
Sansa dig lite nu och försök se nyktert på saken så löser det sig säkert för dig också skall du se!
Jag har själv en hel hög med 18V LXT-modellerna. De har gått hårt och inte tappat i effekt eller glapp i batterierna.
Ser att du planerar att köpa enbart "billiga" skruvdragare i framtiden och det är väl helt ok. Men använder du dem något så när ofta så vet jag inte riktigt hur din klagomålstext kommer att se ut då.
Sansa dig lite nu och försök se nyktert på saken så löser det sig säkert för dig också skall du se!
Men herregud GR_B... Det är ju inte så att de medlemmar som postat i din klagomålstråd direkt motsäger dig. Mångar verkar däremot tycka det är intressant att veta vad det är för maskiner du har problem med. Det är nämligen så att det fortfarande säljs en del, oftast parallellimporterade, Makitadragare med den relativt ålderdomliga batteritekniken NiCa.
Om det är det du råkat ut för så är det bara att beklaga, men de batterierna är inte helt lämpade till skruvdragare om man inte vet hur man ska sköta dem. Är det dragare med NiCa-batterier så skulle jag snarare vara purken på din handlare än på Makita -- dessa dragare borde inte säljas då de ligger långt ifrån par med dragare med NiMH eller LiI-batterier.
Rent krasst är det också så att även den finaste dragare går att ha sönder om man misshandlar dem. Det som en användare anser vara vardagsanvändning kan vara något helt annat än vad någon annan tycker.
Om du vill spy lite galla över Makita och sedan dra dig tillbaka så är det nog OK för de flesta som läser i detta fora, men du måste ju också vara beredd på att få reaktioner när din uppfattning går stick i stäv med andra medlemmars uppfattning. Få/ingen i detta fora vinner något på att försöka få Makita att framstå i bättre dager än vad de förtjänar.
Om det är det du råkat ut för så är det bara att beklaga, men de batterierna är inte helt lämpade till skruvdragare om man inte vet hur man ska sköta dem. Är det dragare med NiCa-batterier så skulle jag snarare vara purken på din handlare än på Makita -- dessa dragare borde inte säljas då de ligger långt ifrån par med dragare med NiMH eller LiI-batterier.
Rent krasst är det också så att även den finaste dragare går att ha sönder om man misshandlar dem. Det som en användare anser vara vardagsanvändning kan vara något helt annat än vad någon annan tycker.
Om du vill spy lite galla över Makita och sedan dra dig tillbaka så är det nog OK för de flesta som läser i detta fora, men du måste ju också vara beredd på att få reaktioner när din uppfattning går stick i stäv med andra medlemmars uppfattning. Få/ingen i detta fora vinner något på att försöka få Makita att framstå i bättre dager än vad de förtjänar.
Visst får man klaga. Men som många här skriver så är det intressant att veta om det är en NiCd eller en NiMh maskin. Även om makita i normala fall är en proffsmaskin så har de vissa modeller som är mer eller mindre i klass med gröna bosch dvs rena konsumentmaskiner med billigare detaljer på.
Men frågan är då, är dina batterier röda eller svarta?
Jag är övetygad om att ges bara rätt information så får du också vettiga svar tillbaka. Att klanka ner på ett helt märke är aldrig någon god idé med tanke på att på detta forum är det ett fåtal märken som står mycket högt i kvalite och funktion.
Men frågan är då, är dina batterier röda eller svarta?
Jag är övetygad om att ges bara rätt information så får du också vettiga svar tillbaka. Att klanka ner på ett helt märke är aldrig någon god idé med tanke på att på detta forum är det ett fåtal märken som står mycket högt i kvalite och funktion.
