494 923 läst ·
2 501 svar
495k läst
2,5k svar
Makita-klubben (för nördar)
Haha, nu har jag läsglasögonen på 🤓R rakt09 skrev:snigel är inte samma som singel. läs om, läs rätt🤣
26000 på en rakslip är helt ok som högstavarv. men vid vissa bearbetningar vill man ha lägre fart så att stiftet 'tar' bättre. det kan också hända att man vill köra med en cylinderrondell, och de tål vanligen inte över 10000
två andra viktiga faktorer på slipverktyg är softstart och konstantvarvselektronik. särskilt medför den senare att det matar på med max kraft även när man valt låga varv. inget tyder på att makitautgåvan har endera.
har ett antal år väntat på att makita skulle få tummen ur ändan och komma med en 18v rakslip med dessa egenskaper. under tiden använt en underbar sladdad metabo. men trådlöst har ett plusvärde när man skall 'bara'. det blev lidl-maskinen så länge. den är helt ok.
kan annars varmt rekommendera att skaffa en rakslip. helt annan kraft än i en dremel.
Håller med, har ett gäng tryckluftsdrivna rakslipar, både raka och vinklade varianter, vilket är helt nödvändigt för att jag ska lyckas få till snygga svetsar.. Men sedan jag skaffade en batteridriven Hikoki GP18DA är det den jag använder (även om den är klumpigare). 7000-29000 /min, mjukstart, kick-back mm, mycket trevlig. Det finns Makita-Hikoki-adapter har jag sett.
pricksäkert.Z z_bumbi skrev:Jag brukar skilja på en nörd och en horder. Nörden vet exakt vad det är, hur det ska användas och köper inte så sällan med urskiljning. Horder köper allt, även om den råkar ha fem fungerande skruvdragare så har den senaste något nytt som man måste ha.
Båda grupperna kan ibland ha lite svårt att faktiskt använda grejerna då det inte är grejen med verktygen för dem.
Sen har man de som vet hur grejerna ska användas men som struntar i alla säljargument och köper det de behöver av det som passar bäst för tänkt användning.
en variant på detta är nördar som är mer intresserad av kameran och diverse objektiv, än bilderna dessa kan ta. men nörderiet kan ju också inriktas mot just bilder. det finns väl paralleller till detta inom verktygsvärlden.
själv äger jag fler elverktyg än jag exakt vet antalet på, men inköpen har med enstaka undantag gjorts när behov uppstått, varvid jag undvikit att tveka, även om det aktuella behovet var ringa. och väl på plats brukar användningen gärna bli större än man först kunde tro.
spekulativt samlande ska vi säga proaktiva inköp riskerar bli oanvända hyllvärmare. touchar väl begreppet hoarder. klar varningsklocka som jag ser det, och har i stort lyckats undvika detta. men några fåtaliga plumpar i protokollet har tyvärr funnits
en annan observation är att hantverkare tycks klara sig med färre verktyg än vi amatörer.
Få professionella hantverkare försöker å andra sidan sig på att vara är grovsnickare, målare, finsnickare, möbelsnickare, rörmokare, elektriker, mekaniker och smed i samma person så tycker några extra verktyg tycker jag vi amatörer förtjänar 😅R rakt09 skrev:pricksäkert.
en variant på detta är nördar som är mer intresserad av kameran och diverse objektiv, än bilderna dessa kan ta. men nörderiet kan ju också inriktas mot just bilder. det finns väl paralleller till detta inom verktygsvärlden.
själv äger jag fler elverktyg än jag exakt vet antalet på, men inköpen har med enstaka undantag gjorts när behov uppstått, varvid jag undvikit att tveka, även om det aktuella behovet var ringa. och väl på plats brukar användningen gärna bli större än man först kunde tro.
spekulativt samlande ska vi säga proaktiva inköp riskerar bli oanvända hyllvärmare. touchar väl begreppet hoarder. klar varningsklocka som jag ser det, och har i stort lyckats undvika detta. men några fåtaliga plumpar i protokollet har tyvärr funnits
en annan observation är att hantverkare tycks klara sig med färre verktyg än vi amatörer.
Hört om "allservice"? Det finns ganska gott om folk som snickrar potatis lådor ena veckan och kröker rör, drar el eller lagar utgödslingar nästa, ofta har de dock inte svensk bakgrund och när de gjort sig närmast oumbärliga i trakten som grovisar börjar de platsbygga kök eller reparera och måla i kyrkan.nanowire skrev:
Och plåtslagare, it-support och elektronikreparatör också så klart, men har säkert glömt ngt. Mycket verktyg blir det. Inte lätt att leva upp till mansidealet post Ernst 😅F fribygg skrev:Hört om "allservice"? Det finns ganska gott om folk som snickrar potatis lådor ena veckan och kröker rör, drar el eller lagar utgödslingar nästa, ofta har de dock inte svensk bakgrund och när de gjort sig närmast oumbärliga i trakten som grovisar börjar de platsbygga kök eller reparera och måla i kyrkan.
konsten att kamouflera är att ha viss oordningR roli skrev:
sen när man kommer upp i en viss kritisk massa, märks det inte att ett extra elverktyg tillkommit. om det nu egentligen behövs ett till.
då kan den där prydligare hyllan till slut komma in i bilden...
annars är väl kvinnors dagliga behov ett omättligt antal dyrare än dyra kemikalieflaskor i badrummet en bra tillbakakaka. om det nu skulle komma synpunkt på verktyg. gott nog aldrig fått någon sådan...
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 417 inlägg
Bromsen på min 484 är lite rapplig med, tror det beror på att jag kört lite för mycket 130 mm hålsåg...
Går ju att köpa 484RTJ för 2990 spänn, behöver man inte lådan och laddaren kan man ju kränga dem för några 100-lappar styck på Tradera och ha en skruvdragare och två batterier för lite mer än 2000 spänn...
Går ju att köpa 484RTJ för 2990 spänn, behöver man inte lådan och laddaren kan man ju kränga dem för några 100-lappar styck på Tradera och ha en skruvdragare och två batterier för lite mer än 2000 spänn...
Går ju också att prismatcha på Hornbach mot amazon och få en naken för ca 1000-1100krDan_Johansson skrev:
Bromsen på min 484 är lite rapplig med, tror det beror på att jag kört lite för mycket 130 mm hålsåg...
Vilket klipp på multifunktionsenheten. Följde med grästrimmer till ett lägre pris än att bara köpa multifunktionsenheten för sig. Gick på 2990 kr. Kostar 3300 kr nu ser jag.
Tjena alla nördar
Ska införskaffa lite verktyg då man har köpt en kåk. Tror vi kommer köra på Makita då man kan köra en batteri för alla verktyg. Är den färdiga paketering av verktyg (såg på hornbach) något att har? Eller ska man köpa verktygen separat? Är verktygen i dessa färdiga paket bra kvalitet?
Ska införskaffa lite verktyg då man har köpt en kåk. Tror vi kommer köra på Makita då man kan köra en batteri för alla verktyg. Är den färdiga paketering av verktyg (såg på hornbach) något att har? Eller ska man köpa verktygen separat? Är verktygen i dessa färdiga paket bra kvalitet?