Kaffebryggaren, är det en kopp i taget den brygger och 2-3koppar på ett batteri?

nino nino skrev:
Kaffebryggaren, är det en kopp i taget den brygger och 2-3koppar på ett batteri?
Ja. 2 koppar på ett 5 Ah-batteri

nino nino skrev:
frågan är väl närmast om det är värt offra en av ändligt antal laddningscykler (500??) på en eller två koppar kaffe? ett 5ah lxt tillåter belastning upp till 720 watt motsvarande 40 amp, och töms då på 7,5 minuter. att betänka att batteriet då belastas nära max, och den interna upphettningen av batteriet är inte direkt till dess fördel hållbarhetmässigt.

termos är en bra uppfinning.

• Tabell över olika Makita LXT-batterimodeller, deras kapacitet, spänning, vikt och battericellinformation med jämförelse av specifikationer.
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kaffebryggaren måste ju vara ett utryck av att Makita fått en släng av "ryobi-sjukan" och ska försöka slå rekord i antal möjliga maskiner man kan driva med samma batteri?

Finns ju inget användningsområde för prylen överhuvudtaget....

Edit; där ovan nämnda termos är bättre, eller där man kan använda ett billigt hopfällbart gasolkök på Biltema och ha med lite vatten, en burk och lite pulverkaffe...

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Min tanke var att ha med den i taktältet så slipper man fram med gasolköket.. men om det tömmer ett batteri för 2 koppar som tar 10min så är det värdelöst.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kaffebryggaren måste ju vara ett utryck av att Makita fått en släng av "ryobi-sjukan" och ska försöka slå rekord i antal möjliga maskiner man kan driva med samma batteri?

Edit; där ovan nämnda termos är bättre, eller där man kan använda ett billigt hopfällbart gasolkök på Biltema och ha med lite vatten, en burk och lite pulverkaffe...
Nejdå, med elbryggaren kan du skryta på jobbet med att du gör allting med förnybar energi till skillnad från de där hemska fossiltypern. Kanske inte världens starkaste argument på b6ggena dock.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Finns en mikrovågsugn i deras 40v serie också.

man får ju ändå ge ryobi att de är påhittiga, och kanske manat på konkurrensen att göra egna utgåvor av det som ändå är användbart.

det finns dock förutom kvalitetskänslan en annan faktor som gör att ryobi för mig aldrig kan bli en bra hemmaplan.

och det är att deras batteriers nittiotalsutformning med uppstickande skaft, och som medför nackdelen att det inte går att få till vettigt dimensionerade adapters för användning av andra märkens maskiner på deras batterier.

en populär och vill jag påstå allt vanligare approach. iom att moderna batterier har eget skydd mot underspänning numera även tekniskt trygg. men med ryobi sitter du fast där du är. alltså, det finns visserligen adapters, men de bygger förbjudande typ 10 cm.

här ses två exempel av på otrohet hemma hos mig, (host) lidl-maskiner där det inte finns alternativ in-house makita.

det ena en spridare för trädgård för kalk, gödsel och för den del salt till garageuppfarten; vilket jag inte hittat hos makita alls. makitabatteriet skymtar nedtill. det andra en rakslip där makitaalternativet endast finns med singel hastighet och som sten på börda svag motor med frånvaro av konstantelektronik. lidl-maskinen är trots sitt låga pris riktigt bra.

så för enstaka utomsocknes maskiner som man villhöver, fördelaktigt kunna undvika skaffa ännu ett batterisystem. men förfarandet alltså inte attraktivt om du sitter med ryobi.

det systemet får ses som en återvändsgränd.
.
Grön Parkside rakslip och spridare med Makita 18V batteri på asfaltyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Agorazo och 1 till
  • Laddar…
Halva grejen med att vara verktygsnörd (beroende..?) är ju att köpa på sig roliga saker när priset är nedsatt. Helst också prismatchat för att man ska kunna rättfärdiga köpet med att det var en "extra bra deal".

Att de är för utomstående part är helt onödiga, tar plats och är ren kapitalförstöring rör mig inte i ryggen 😁 Jag varken dricker, snusar, röker eller har några dyra hobbies och hela lönen kan inte gå till pensionssparandet eller bättre hälftens inredningidéer.

Det kommer dessutom se riktigt coolt ut på Makitahyllan i garaget när man har samtliga verktyg/tillbehör från 18V-serien (lagom till pensionen?) 😎👍

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar skilja på en nörd och en horder. Nörden vet exakt vad det är, hur det ska användas och köper inte så sällan med urskiljning. Horder köper allt, även om den råkar ha fem fungerande skruvdragare så har den senaste något nytt som man måste ha.
Båda grupperna kan ibland ha lite svårt att faktiskt använda grejerna då det inte är grejen med verktygen för dem.
Sen har man de som vet hur grejerna ska användas men som struntar i alla säljargument och köper det de behöver av det som passar bäst för tänkt användning.

• Haha
erikinho
  • Laddar…
Unikt namn
Kvitto från Hornbach med prisändring på en tigersåg DJR187Z, nytt pris 1941,30 kr efter prissänkning på 1175,70 kr för prissgaranti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens fynd :)

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
makitaalternativet endast finns med singel hastighet
Snigelhastighet, 26000 rpm är väl ändå godkänt? Gör om, gör rätt 🤨
https://amzn.eu/d/4D5cThR

Z z_bumbi skrev:
Jag brukar skilja på en nörd och en horder. Nörden vet exakt vad det är, hur det ska användas och köper inte så sällan med urskiljning. Horder köper allt, även om den råkar ha fem fungerande skruvdragare så har den senaste något nytt som man måste ha.
Båda grupperna kan ibland ha lite svårt att faktiskt använda grejerna då det inte är grejen med verktygen för dem.
Sen har man de som vet hur grejerna ska användas men som struntar i alla säljargument och köper det de behöver av det som passar bäst för tänkt användning.
Falsk dikotomi; det finns faktiskt alla möjliga kombinationer av dina tre kategorier ovan. Fråga inte hur jag vet det.. 😬

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Snigelhastighet, 26000 rpm är väl ändå godkänt? Gör om, gör rätt 🤨
[länk]
snigel är inte samma som singel. läs om, läs rätt🤣

26000 på en rakslip är helt ok som högstavarv. men vid vissa bearbetningar vill man ha lägre fart så att stiftet 'tar' bättre. det kan också hända att man vill köra med en cylinderrondell, och de tål vanligen inte över 10000

två andra viktiga faktorer på slipverktyg är softstart och konstantvarvselektronik. särskilt medför den senare att det matar på med max kraft även när man valt låga varv. inget tyder på att makitautgåvan har endera.

har ett antal år väntat på att makita skulle få tummen ur ändan och komma med en 18v rakslip med dessa egenskaper. under tiden använt en underbar sladdad metabo. men trådlöst har ett plusvärde när man skall 'bara'. det blev lidl-maskinen så länge. den är helt ok.

kan annars varmt rekommendera att skaffa en rakslip. helt annan kraft än i en dremel.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.