Någon annan som haft Julkalendern och fått vattenpasset...

Hur rakt är det för er ?
Ena libellen verkar ok...den andra...not so much...

Två vattenpass, ett blått Makita mini-vattenpass och ett Hultafors vattenpass, ligger på ett bord med bruna säckar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass från Hultafors med Makita-nyckelring ovanpå, visande libeller för att kontrollera rät position.
Skapa konto

/Jocce

• Haha
Stubai
  • Laddar…
En Makita-låda fylld med energidryck på ett köksbord med tomater och lök i bakgrunden.
Skapa konto
Makita snöslunga i ett verkstadslager med redskap och hyllor i bakgrunden.
Skapa konto
En svart verktygsväska från Makita med etiketter hänger på ett träbord i en verkstad omgiven av verktyg och förvaringslådor.
Skapa konto

Jag hade varit så snäll i år så Tomten tyckte jag var värd det lilla extra.

• Gilla
maglin och 6 till
  • Laddar…
Då jag inte vet vad en motsvarighet till Makita heter eller ens finns, så blir det en ganska generell fråga:

Styrskena till sänksåg/cirkelsåg, som sitter fast på sågen, och som man kan justera vinkeln på, finns det till Makita eller är det på gång?

Festool har om jag förstått det rätt, och till Bosch vet jag modellen heter: FSN 440X. Troligen även FSN 300 x. Se bild för någon sorts hum om hur den ser ut.

Bilden visar en silverfärgad Bosch styrskena FSN 440X för sågar, med en graderad kant för vinkeljustering.

Redigerat:
J johan_paz skrev:
Då jag inte vet vad en motsvarighet till Makita heter eller ens finns, så blir det en ganska generell fråga:

Styrskena till sänksåg/cirkelsåg, som sitter fast på sågen, och som man kan justera vinkeln på, finns det till Makita eller är det på gång?

Festool har om jag förstått det rätt, och till Bosch vet jag modellen heter: FSN 440X. Troligen även FSN 300 x. Se bild för någon sorts hum om hur den ser ut.

[bild]
inom något år kanske =)

För info så verkar det som Bauhaus börjat sälja Makita igen, detta från senaste kampanjbladet:
Reklamblad från Bauhaus med bilder och priser på Makita-verktyg som vinkelslip, cirkelsåg, borrskruvdragare och kap-/gersåg.
Skapa konto

Bra priser eller ej vet jag inte, men mer tillgänglighet på maskinerna och framförallt en till aktör att prismatcha hos eller mot är aldrig fel! :)

/Jocce

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
K
Dags att uppgradera från att tidigare haft en DDF484, till en DHP. Men vilken av dom 5 ska man ha?

K kniv skrev:
Dags att uppgradera från att tidigare haft en DDF484, till en DHP. Men vilken av dom 5 ska man ha?
Jag gissar att du vill ha slagborrfunktionen. En slagborr behöver ju inte bara vara stark utan den behöver ju också ha viss tyngd för att fungera bra.
Själv har jag gått mot lättare skruvdragare (utan slag), nu senast bytte jag en DDF484 till en DDF487.
Så jag är lite tveksam om det är så lätt att få en bra combo i samma maskin. Tror man behöver en tyngre slagmaskin (som också kan fungera för de tunga skruvjobben) och en lättare för skruvjobben till vardags.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Vad finns det ens för användningsområde för en slagborr? Klarar ju knappt av att göra hål i något hårdare än tegel.

P Prodigys skrev:
Vad finns det ens för användningsområde för en slagborr? Klarar ju knappt av att göra hål i något hårdare än tegel.
Vad har du använt för några? Jag har borrat granit, betong inklusive 50-tals betong med någon löjligt hård balast etc. Man får tänka lite och använda rätt borr men annars inga större problem. 50-tals betongen var med det andra japanska märket och graniten med en black and decker.
Den stora fördelen är att om man bara gör några hål här och där inte behöver en extra maskin.
Av en slump har jag numera en större makita vilket är perfekt då jag bara har tegel eller lättbetong i nuvarande huset. :)

K
B Bergsmannen skrev:
Jag gissar att du vill ha slagborrfunktionen. En slagborr behöver ju inte bara vara stark utan den behöver ju också ha viss tyngd för att fungera bra.
Själv har jag gått mot lättare skruvdragare (utan slag), nu senast bytte jag en DDF484 till en DDF487.
Så jag är lite tveksam om det är så lätt att få en bra combo i samma maskin. Tror man behöver en tyngre slagmaskin (som också kan fungera för de tunga skruvjobben) och en lättare för skruvjobben till vardags.
Bra tankar, men jag har redan DDF487 också… Sen delar vi på en borrhammare inom familjen, som då flyttar runt till den som behöver den. Tanken med en DHP var då att kunna göra några mindre hål i hårdare material så man slipper åka och hämta borrhammaren varje gång.. Men flera och större hål lär jag hämta den för i vilket fall..

• Gilla
Bergsmannen
  • Laddar…
Är det någon som har Makitas bandsåg LB1200F?

Köpte en begagnad igår och antingen är den trasig eller så har förra ägaren gjort något skumt.
Det går inte att spänna bladet.

Spänningsnekanismen spänner bara bladet lite, men långt ifrån tillräckligt.

Tycker övre bandhjulet sitter löst och det känns som att hela hållaren sitter för långt ner.
Någon som vet om något brukar gå sönder på dessa, eller vad jag kan/ska justera för att få ordning på det?

Närbild av ett övre bandhjul på en Makita bandsåg LB1200F, med problematiskt spänningsmekanism och lös hållare.
Skapa konto

Spaken för bandspänningen går att föra förbi sitt "spända" läge och blir slapp igen. Ska det vara så?

Hjälp!! 😢

C Chentin skrev:
Är det någon som har Makitas bandsåg LB1200F?

Köpte en begagnad igår och antingen är den trasig eller så har förra ägaren gjort något skumt.
Det går inte att spänna bladet.

Spänningsnekanismen spänner bara bladet lite, men långt ifrån tillräckligt.

Tycker övre bandhjulet sitter löst och det känns som att hela hållaren sitter för långt ner.
Någon som vet om något brukar gå sönder på dessa, eller vad jag kan/ska justera för att få ordning på det?

[bild]

Spaken för bandspänningen går att föra förbi sitt "spända" läge och blir slapp igen. Ska det vara så?

Hjälp!! 😢
Har inte en sån men kollade snabbt på lite bilder och scrollade i manualen. Spaken på baksidan är väl en snabbrelease för spänningen, medan den faktiska justeringen av spänningen görs med skruven på toppen?

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
linusstaf linusstaf skrev:
Har inte en sån men kollade snabbt på lite bilder och scrollade i manualen. Spaken på baksidan är väl en snabbrelease för spänningen, medan den faktiska justeringen av spänningen görs med skruven på toppen?
Helt rätt.
Har provat båda.
Tror jag har hittat felet.
Hur han har lyckats såga någonting alls med den här så här är obegripligt.

Edit: har inte hittat felet.

P Prodigys skrev:
Använder min 18V slagborr med dammsugare dagligen när jag borrar 8mm hål för betong ankare, funkar klockrent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.