Sitter och tittar lite på Festools fräsar, och själva fräsen är ju dyr, men inte oöverkomligt. Men, om man tittar på bordsfräs TF 1400 så betalar man ju nästan 10k för bord och modul osv. Är det verkligen värt dom pengarna för att få Festools "allt är moduluppbyggt och passar hit och dit tänk".
Det visar sig att en lätt fråga blir mer och mer komplicerad ju mer man surfar runt och tittar. Makita kanske får ge vika för en liten Festooltest...

Köp en festoolfräs, du blir säkert nöjd. När det kommer till fräsbord så svänger du enkelt ihop ett hembygge på några timmar. Det funkar lika bra som en svindyr historia köpt i butik. Skillnaden är att det dyra bordet kanske tillåter dig att jobba lite fortare, vilket kan vara viktigt om du har snickeri som yrke eller om ditt intresse är översvallande stort.

Mitt senaste fräsbord slöjdade jag till på 30 minuter blankt. Fyra mdf-bitar, 8 skruvar och ett hål. Det räcker utmärkt för de fräsningar som jag behöver göra i mitt pågående bokhyllebygge.

Om du aldrig ägt en handöverfräs förut och är osäker så köp något billigt skräp och prova på. Det kostar betydligt mindre och är mycket roligare än en kass kväll på Kvarnen. Du slipper dessutom att köa i två timmar.

///j

GMF1400 vs. Trend T11
Äntligen har jag bestämt mig att köpa en GMF1400 och så springer jag på
Trend T11..... Jag vet att T11 är starkare än GMF1400 och att den klarar frässtål av större diameter samt den har längre korgrörelse. Men hur är det med kvalitet, reservdelar mm??
Kan någon hjälpa tilll med fördelar och nackdelar?!

• Gilla
Isengrim
  • Laddar…
Om du är orolig för reservdelar och tillbehör så är T11:an ett bättre val. Det är samma maskin som Elu MOF 177, Dewalt 625 och CMT:s stora fräs. Jag undrar om det inte är varldens vanligaste stor-fräs. T11:an är specialanpassad för att köras i bord utan separat router-lift. Det finns en T10 som är lite billigare om du inte vill köra maskinen i bord. Du kommer att vilja ha en stor-fräs i bord.

Kvaliteten på T11 är enligt min bedömning god. Finishen är tafflig med gjutskägg och liknande. Motorbroms saknas. Min sitter i bord och kommer att få sitta där.

• Gilla
tiwilliam
  • Laddar…
tack för svaret.

Som mattiasp säger så vill du ha en bamsefräs i bordet. Har själv en DW625:a som är lika tafflig i finishen som T11:an men det går inte att förneka att det är en passande fräs att montera i bord.

Jag har faktisk varit inne i att ha fräsen i bord oxå men jag vill även kunna köra frihand. Därav tveksamheten... Hade man haft $$ så hade blivit både två.

Även jag funderar på att införskaffa en fräs, men då jag är en total nybörjare på fräsar skulle jag uppskatta några råd.

Jag funderar på att köpa en Makita från UK. Att jag funderar på Makita är bl.a. att det är möjligt att använda frässtål i både mm och tum.

Hursomhelst - de två som jag funderar på är
RP2301FCX (http://www.axminster.co.uk/product-Makita-RP2301FCX-1-2-Router-796942.htm) eller RP1110C (http://www.axminster.co.uk/product-Makita-RP1110C-1-4-Router-23155.htm).

Jag tänker främst använda fräsen till diverse småjobb med möbler, och tänkte då att den mindre fräsen som väger 3,4 kg är smidigare att använda en den större som väger 6 kg. Å andra sidan skiljer det bara lite drygt 250 kr upp till den större fräsen som bl.a. har nästan dubbelt så stor motor.

Så min fråga är - vilken skall jag satsa på? En mindre fräs som inte väger så mycket eller en som är starkare? Är den större huvudsakligen avsedd för bordsmontering eller kan man även frihandsfräsa med den?

Förstår inte riktigt vad valet av märke har att göra med metrisk eller tumdimension på spännhylsorna. Det finns tum och mm till de flesta fräsar. Eller menar du att man fick med både tum och mm-hylsor till just den här?

Det är lite svårt att välja mellan en större och en mindre fräs. Det går oftast bra att fräsa med den större på frihand också, det är lite smaksak.

Till den större Makitan så följer ju spännhyslor med för både 1/2" och 1/4" och extra för 1/2" - 8mm är mindre än en hundralapp.

En fråga jag är nyfiken på är om något tagit en makitafräs och hottat upp parallellanslaget eller någon annan del för att passa på festools skenor. Någon som försökt?

// Mats

Mr Handyman skrev:
Förstår inte riktigt vad valet av märke har att göra med metrisk eller tumdimension på spännhylsorna. Det finns tum och mm till de flesta fräsar. Eller menar du att man fick med både tum och mm-hylsor till just den här?
Det stämmer - det medföjer både mm- och tum-hylsor. Vid en närmare koll visade det sig att det bara var till den mindre Makita-fräsen, medan det till den större kostar en dryg 50-lapp (precis som myrstack skrev ovan) att komplettera med en "Collet Reduction Sleeve - 1/2" - 8mm" (vad det nu kan heta på svenska).

När det gäller märke läste jag tidigare att någon här på forumet hade köpt en Bosch från England, och på den kunde inte hylsan bytas ut till en mm-hylsa. Alltså faller Bosch bort.

Även till DeWalt DW625EK (http://www.axminster.co.uk/product-DeWalt-DW625EK-1-2-Router-577266.htm) går det att köpa till en mm-hylsa, men där kostar den närmare 300 kr. Inga jättepengar, men i alla fall några hundralappar.

När jag nu gick igenom fräsarna på Axminster har även Trend T5EK/MK2 v2 (http://www.axminster.co.uk/product-Trend-T5EK-MK2-v2-Router-801394.htm) och Trend T4 (http://www.axminster.co.uk/product-Trend-T4-1-4-Router-719687.htm) både mm och tum-hylsor. Alltså även Trend skulle kunna vara ett alternativ.

Mr Handyman skrev:
Det är lite svårt att välja mellan en större och en mindre fräs. Det går oftast bra att fräsa med den större på frihand också, det är lite smaksak.
Nu till frågan... Jag antar att du har bra koll på fräsar, som om du stod inför valet av en mindre och smidare fräs eller en större och starkare - vilken skulle du välja?

Ytterligare en fråga - Makita, DeWalt eller Trend - vilket är att föredra?

Redigerat:
Du håller på att upptäcka det oundvikliga. Man kan inte ha bara en handöverfräs på längre sikt. Makita, Trend och Dewalt, alla är bra. Jag är för övrigt inte säker på att Handyman är rätt person att fråga vilken man skall välja om man bara skall ha en fräs. Senast vi diskuterade saken hade han nio fräsar.

Pepparkaka skrev:
Det stämmer - det medföjer både mm- och tum-hylsor. Vid en närmare koll visade det sig att det bara var till den mindre Makita-fräsen, medan det till den större kostar en dryg 50-lapp (precis som myrstack skrev ovan) att komplettera med en "Collet Reduction Sleeve - 1/2" - 8mm" (vad det nu kan heta på svenska).

När det gäller märke läste jag tidigare att någon här på forumet hade köpt en Bosch från England, och på den kunde inte hylsan bytas ut till en mm-hylsa. Alltså faller Bosch bort.

Även till DeWalt DW625EK ([länk]) går det att köpa till en mm-hylsa, men där kostar den närmare 300 kr. Inga jättepengar, men i alla fall några hundralappar.

När jag nu gick igenom fräsarna på Axminster har även Trend T5EK/MK2 v2 ([länk]) och Trend T4 ([länk]) både mm och tum-hylsor. Alltså även Trend skulle kunna vara ett alternativ.

Nu till frågan... Jag antar att du har bra koll på fräsar, som om du stod inför valet av en mindre och smidare fräs eller en större och starkare - vilken skulle du välja?

Ytterligare en fråga - Makita, DeWalt eller Trend - vilket är att föredra?
Jag har inte kollat nu, men jag tror det finns en risk du dragit fel slutsats om vilka märken som har utbytbara skafthållare. Generellt är det så att små enkla billiga fräsar kommer med 8 mm. Det finns dyra fräsar med 8 mm också, därför att det är bra att ha en liten lätt fräs med god precision när man inte fräser i fräsbord. Men för de med 8 mm skaft är utbytbara skafthållare inte så vanliga (i princip finns det bara 8 mm till 6 mm, och vem vill ha 6 mm numera). De som klarar 12 mm eller halv tum, de har betydligt oftare möjlighet att byta skaftdimension. Så när du läst att vissa märken inte klarar det, så kanske det är vissa märkens vissa mindre modeller.

--- Mats ---

Stort tack för era svar. Det lutar nu åt att jag kommer att främst satsa på en mindre fräs, och sedan om behov finns köpa en större. Sedan får vi se om några år - då kanske även jag kommer att ha 9 stycken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.