3 151 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Makita BHP454RFE vs Dewalt DC722: Skruvtest
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
En kollega har skaffat en Makita BHP454RFE. Jag testade att skruva en 5 x 80 träskruv i en 45-regel in i en grövre regel (båda i segvuxen gran) utan att förborra. Den slog i från innan den drog intill 45:an riktigt. Även när jag ställde upp den till max i skruv-läget.
Det tycker jag var konstigt, för med min Dewalt DC722 så drog den intill bra. När jag ställde Makitan i slagläget dock, så kunde den ha dragit skruven igenom båda reglarna kändes det som.
- Kan det vara nåt tras med skruv-läget på Makitan eller är den vekare där än en DC 722?
Iofs så kan man ju lika gärna köra slag så snart man skruvar lite större saker, men jag tycker ändå den borde matcha en DC 722 utan slag.
Det tycker jag var konstigt, för med min Dewalt DC722 så drog den intill bra. När jag ställde Makitan i slagläget dock, så kunde den ha dragit skruven igenom båda reglarna kändes det som.
- Kan det vara nåt tras med skruv-läget på Makitan eller är den vekare där än en DC 722?
Iofs så kan man ju lika gärna köra slag så snart man skruvar lite större saker, men jag tycker ändå den borde matcha en DC 722 utan slag.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Testa att koppla bort momentinställningen genom att ställa om den till borrläge. Hjälper inte det så är det nått fel på den.
Använder själv aldrig momentinställningarna på min skruvdragare så har inte en aning hur "klent" det är på makita dragarna. Men makitan är betydligt starkare än dewalten och ska utan problem dra i 5x80....
Ps.
Slagfunktionen är till för att borra i tegel/betong inte att skruva med
Använder själv aldrig momentinställningarna på min skruvdragare så har inte en aning hur "klent" det är på makita dragarna. Men makitan är betydligt starkare än dewalten och ska utan problem dra i 5x80....
Ps.
Slagfunktionen är till för att borra i tegel/betong inte att skruva med
Prova först med borrläget, den ska inte slå ifrån i detta läget. Har själv en Dewalt 725, 18v, och den dra en 6*160 rätt igenom trät med växel 2, om inte skruven går av innan. Men att Makitan skulle ha 80 Nm?? Hur räknar de momentet, vilken växel ska det anges på?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jo, i borrläget så är det inga som helst problem med Makitan.
Jag diskuterade med försäljaren och fick en pdf med en kurva som visar de olika momentlägena (jag ville ladda upp den här men fick inte det för den var otroliga 700 KB stor). Tydligen är det så att Makita valt att ha ett lägre max-läge än DeWalt. Försäljaren menar att moment-lägena är mer för finlir och när det gäller lite större skruv så är det borrläge som gäller.
Jag diskuterade med försäljaren och fick en pdf med en kurva som visar de olika momentlägena (jag ville ladda upp den här men fick inte det för den var otroliga 700 KB stor). Tydligen är det så att Makita valt att ha ett lägre max-läge än DeWalt. Försäljaren menar att moment-lägena är mer för finlir och när det gäller lite större skruv så är det borrläge som gäller.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nä..det är en skalborrmaskin du har och den borrar man i tegel o puts med.pa.albinsson skrev:
Du tänker nog på en slagskruvdragare, den skruvar man "stora" skruvar med.
Blir lite rörigt att hålla koll på:
Slabborr, Borrhammare, slagskruvdragare och mutterknackare..
Alla vibrerar och snurrar......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden