Byggahus.se

Makita BHP454RFE vs Dewalt DC722: Skruvtest

1. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    En kollega har skaffat en Makita BHP454RFE. Jag testade att skruva en 5 x 80 träskruv i en 45-regel in i en grövre regel (båda i segvuxen gran) utan att förborra. Den slog i från innan den drog intill 45:an riktigt. Även när jag ställde upp den till max i skruv-läget.

Det tycker jag var konstigt, för med min Dewalt DC722 så drog den intill bra. När jag ställde Makitan i slagläget dock, så kunde den ha dragit skruven igenom båda reglarna kändes det som.

- Kan det vara nåt tras med skruv-läget på Makitan eller är den vekare där än en DC 722?

Iofs så kan man ju lika gärna köra slag så snart man skruvar lite större saker, men jag tycker ändå den borde matcha en DC 722 utan slag.

2. M
    Medlem Nivå 2
    Testa att koppla bort momentinställningen genom att ställa om den till borrläge. Hjälper inte det så är det nått fel på den.

Använder själv aldrig momentinställningarna på min skruvdragare så har inte en aning hur "klent" det är på makita dragarna. Men makitan är betydligt starkare än dewalten och ska utan problem dra i 5x80....

Ps.
    Slagfunktionen är till för att borra i tegel/betong inte att skruva med :)

3. H
    Anonym
    Prova först med borrläget, den ska inte slå ifrån i detta läget. Har själv en Dewalt 725, 18v, och den dra en 6*160 rätt igenom trät med växel 2, om inte skruven går av innan. Men att Makitan skulle ha 80 Nm?? Hur räknar de momentet, vilken växel ska det anges på?

4. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Jo, i borrläget så är det inga som helst problem med Makitan.

Jag diskuterade med försäljaren och fick en pdf med en kurva som visar de olika momentlägena (jag ville ladda upp den här men fick inte det för den var otroliga 700 KB stor). Tydligen är det så att Makita valt att ha ett lägre max-läge än DeWalt. Försäljaren menar att moment-lägena är mer för finlir och när det gäller lite större skruv så är det borrläge som gäller.

5. pa.albinsson
    Medlem Nivå 6
    Jag hade fått för mig att det skulle bli ännu effektivare att skruva jobbiga skruv i det läget.

6. H
    Anonym
    Tror aldrig jag har använt annat är borrläge på mina maskiner. Även om man kör gips så funkar det dålig med momentlägena dåreglen har olika hårdhet från skruvhål till skruvhål

7. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Nä..det är en skalborrmaskin du har och den borrar man i tegel o puts med.

Du tänker nog på en slagskruvdragare, den skruvar man "stora" skruvar med.

Blir lite rörigt att hålla koll på:

Slabborr, Borrhammare, slagskruvdragare och mutterknackare..

Alla vibrerar och snurrar......