Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Makita 2708 bordssåg

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag är spekulant på en begagnad Makita 2708 bordssåg, men lyckas inte hitta särskilt mycket info om modellen utom en manual som verkar vara från 1988.

Vad är det här för såg egentligen? Någon som känner till modellen? Och är det gammalt skräp som man borde hålla sig borta ifrån och istället köpa en nyare såg?

2. Bulldog
    Medlem · Stockholm · 282 inlägg

Bulldog

Medlem
    Skräp är den förmodligen inte. Om allt annat är OK med maskinen, exempelvis att fortfarande fixera i 90 grader skulle jag kolla om det gick att få fatt i nya klingor. Ah.. i manualen står det 210mm och 5/8" axelhål - inga problem..

3. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    Om vi nu antar att den är gammal. Vad har hänt på bordssågsutvecklingen på senare år? Har det kommit en massa nya roliga funktioner? Bättre precision? Bättre säkerhetsfunktioner? Etc. Eller är en bordssåg anno 1990 funktionellt jämförbar med en bordssåg anno 2010?

4. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 171 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Den har i alla fall klyvkniv vilket är bra. Det som kommit på denna typ av sågar sen dess är väl kanske spånutsug i kåpan ovanför klingan (vilket den du länkade till inte ser ut att ha). Andra finesser motorbroms och överbelastningsskydd, har dock ytterst dålig koll på när detta introducerades.

Annars går det förvånansvärt trögt med utvecklingen i verktygs- o maskinbranschen.

5. M
    Medlem · Stockholm · 73 inlägg

mabcar

Medlem
    Jag har använt 2708 när jag byggt mitt hus. Den har funkat väldigt bra och jag tycker att den fyller full funktionalitet som jag behöver.

Min snickare som jag tagit in säger att han hellre skulle köpa en begagnad festool bord iställer för ett nytt makita sågbord ifall det rörde sig om samma pengar. Mest pga av att det är så lätt att serva dem och de håller så länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.