Jag fyllde vår gamla Husqvarna vedspis full med marksten i ugnen samt brukade ha en stor gjutjärnsgryta full med vatten på spisen. Den höll mycket jämnare värme och kallnade inte direkt den lilla eldstaden brunnit ur. Vattnet tog lång tid att koka om man inne sänkte ner grytan i spisringarna, så avbokningen var inget problem. Man kunde säkert gjort det ännu bättre, men med en större massa blir värmeavgivningen jämnare, och beroende på var lagringen finns i förhållande till eldstaden, också lättare att tända upp igen. Täljsten hade säkert varit lite bättre än marksten, men marksten var mycket bättre än luft.