11 662 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Makadam som värmelagring kamin?
Sida 1 av 2
Har en contura 590 som jag är nöjd med. Den finns där för mysfaktorns skull, så vi struntade i täljsten. Men den blir fortare sval än jag hoppats... Nibe har ett värmemagasin som tillval, men det känns inte prisvärt. Snål som man blivit så undrar jag om inte makadam skulle funka lika bra?
Kaminen har ett utrymme ovanför förbränningutrymmet som rymmer kanske 100 kg. Skulle det bli märkbar skillnad tro?
Kaminen har ett utrymme ovanför förbränningutrymmet som rymmer kanske 100 kg. Skulle det bli märkbar skillnad tro?
Stenmaterialet i sig har ju skapligt bra värmelagringskapacitet, men faktumet att makadam har så mycket luft inemellan ger mycket stor yta att avge värme till och därmed blir det snabb avkylning. Tror inte du kommer märka någon direkt skillnad, bättre med en enda stor sten. Ännu bättre med en stor kastrull fylld med vatten och ett par eldfasta sten under samt lock på.
Vilken är ambitionen? enligt siffror som jag hittar snabbt har granit en specifik värmekapacitet på 0,8 kJ/kgK. 100 kg och 100 grader temperaturhöjning innebär att du lagrar 8000 kJ eller 2,2 kWh. Skall du ha stenen inne i eldstaden så att den kommer i kontakt med elden? Den kan vittra och falla sönder om den blir för varm, och en del av den lagrade värmen kommer att försvinna genom skorstenen. Det lär vara tillräckligt för att du skall märka att den svalnar långsammare, men det har ingen stor betydelse för rummets varmhållning.
Ambitionen är att förlänga avsvalningen med rimliga medel. Tack för beräkningsexemplet. Utrymmet finns utanför eldstaden, så kanske 1-1.5 kWh är rimligare.
Den stora ytan känns absolut som ett argument emot makadam.
Tillbaks till originaltillbehöret. Vilken skillnad kan man hoppas på från 100 kg värmemagasin i praktiken?
Den stora ytan känns absolut som ett argument emot makadam.
Tillbaks till originaltillbehöret. Vilken skillnad kan man hoppas på från 100 kg värmemagasin i praktiken?
Det är ungefär samma specifika värmekapacitet på täljsten som på granit. Originaltillbehöret fungerar högst troligt bättre än en hög med makadam, men förvänta dig inga underverk.henkepenk skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
När jag läser inst.anvisningen för Contura 596 Style så måste ev. värmemagasin (tillbehör) monteras före skorstenen 
Något som är mer homogent än makadam är ju överlägset ang. värmelagring .
Sand kanske kan vara ngt. om det kan fås att stanna kvar i överdelen på kaminen
Vatten är dock bäst som värmelagrare .
Något som är mer homogent än makadam är ju överlägset ang. värmelagring .
Sand kanske kan vara ngt. om det kan fås att stanna kvar i överdelen på kaminen
Vatten ångar ju bort eller riskerar explodera om det är en sluten behållare.Tomture61 skrev:
När jag läser inst.anvisningen för Contura 596 Style så måste ev. värmemagasin (tillbehör) monteras före skorstenen
Något som är mer homogent än makadam är ju överlägset ang. värmelagring .
Sand kanske kan vara ngt. om det kan fås att stanna kvar i överdelen på kaminenVatten är dock bäst som värmelagrare .
Jag skulle köra med grus blandat med sand för att få bort luftfickorna.
Granit lagrar 2,17 J/cl, sand 1,44.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
De med en vedspis brukar ibland ha en tank på sidan om spisen med vatten (diskvatten)J Jaggatagga skrev:
Man brukar även ställa en stor kastrull på vedspisen för att lagra värmen längre .
En kastrull kan förses med ett lock
Vatten kommer alltid att vara en bättre värmelagrare .
Jag är inte så säker på alltid. Har för mig att vatten har dubbel volymetrisk värmekapacitet mot granit. Dock så har ju vatten en maxtemperatur på 100 grader. Om utrymmet är begränsat kanske sten är bättre? Annars kommer ju energi försvinna i ångbildningsvärme som vädras ut ur huset då sten kan värmas till några hundra grader.Tomture61 skrev:
Och man behöver bara fylla på sten en gång.
Att elda i förslagsvis kakelugn är ju ett enkelt och bra sätt att lagra värme i 'sten' tegelsten spricker inte om den är murad med lerbruk, är enkel och relativtbillig att producera och bearbeta och kakelugnen är möjlig att sätta om när det behövs, jag tror inte på granit, det är svårare att bearbeta än tegel och vinner inte över täljsten såvitt jag förstår.J Jaggatagga skrev:Jag är inte så säker på alltid. Har för mig att vatten har dubbel volymetrisk värmekapacitet mot granit. Dock så har ju vatten en maxtemperatur på 100 grader. Om utrymmet är begränsat kanske sten är bättre? Annars kommer ju energi försvinna i ångbildningsvärme som vädras ut ur huset då sten kan värmas till några hundra grader.
Och man behöver bara fylla på sten en gång.
Jag har provat kakelugnspannan, jag gillade idén att lagra värmen i vatten och distribuera den i rör men tyvärr måste jag säga att trots att det är en svensktillverkad premium produkt är kvalitén för dålig då plåten rostade igenom på under 10år.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Finns vattenmantlad kamin som kopplas till en ackumulatortank .
Antar att det är svårjobbat när det ska sotas dock .
Men en riktig vedpanna finns det inte mycket som slår .
Men det är en annan division .
Antar att det är svårjobbat när det ska sotas dock .
Men en riktig vedpanna finns det inte mycket som slår .
Men det är en annan division .
Jag har en enkel Thorma Isberg, den är vattenmantlad och lätt sotad om man har skorstenen monterad på kaminen.Tomture61 skrev:
