Hur fungerar det på bästa sätt om jag vill gräva en bit längshuset och lägga i 8-16mm makadam? Känns som folk säger olika. Marksten runt huset vore snyggt men vet inte om det hjälper grundmur en?
Vi har en högst påverkad grundmur enligt bild också så vill gärna att vattnet ska sjunka och förhoppnings vis samlas allt inte vid foten istället.
Behöver även fixa till grundmur. Har ni något tips på hur detta går att göra på smidigaste sätt och som håller i längden?
Vi har en högst påverkad grundmur enligt bild också så vill gärna att vattnet ska sjunka och förhoppnings vis samlas allt inte vid foten istället.
Behöver även fixa till grundmur. Har ni något tips på hur detta går att göra på smidigaste sätt och som håller i längden?
Låta grundmuren vara som den är? Ingen markduk?
Gjorde precis detta på sutterängdelen. Grävde ner till sulan, ca 50cm. Tvättade rent och la på en duk från Byggmax. Sen en platonmatta som spikades fast med list, listen sitter 5cm äver befintlig marknivå. Sen en 50mm EPS skiva för lite bättre isolering. Klämde in en markduk mellan frigoliten och platonmattan och fyllde upp med tvättad makadam. Sen viker över markduken. La makadam i princip upp till marknivå. Skall toppa med ett par cm 2-5 flis och lägga en rad plattor längs fasaden.
Du kan ju stryka det under mark med kallasfalt med om du vill.
https://www.byggmax.se/membran-p21222#267=33207
https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203
https://www.byggmax.se/kantlist-p21243#913=78168
Du kan ju stryka det under mark med kallasfalt med om du vill.
https://www.byggmax.se/membran-p21222#267=33207
https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203
https://www.byggmax.se/kantlist-p21243#913=78168
Klicka här för att svara


