Byggahus.se

Majoritet i storstaden har inte råd med nyproducerad bostad

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Mänsklig rättighet vet jag inte, men jag tycker det är jävligt tragiskt man bygger sönder vår stad.

2. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag tycker det grundas för få nya städer nuförtiden. Det har väl inte tillkommit någon svensk stad sedan 1800-talet, bara de gamla som ska förtätas och förstoras....

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker det är toppen att de bygger över ödemarken Norra station. Sen borde de naturligtvis ha sålt tomterna i små avstyckningar med generösa detaljplaneregler men med krav på kvartersstad (vägg-i-väggbyggande) och maxhöjd i nivå med övriga Vasastan.

Nästa: Bygg igen ödemarken och blåshålet Gärdet hela vägen till Kaknästornet med kvartersstad.

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Har ingen åsikt om gärdet, men lite grönområden måste en stad ha.
    Ja allså hela torsplan/solna södra får gärna exploateras och byggas på. Problemet är höjden och arkitekturen

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Eftersom att jag generellt utgår från att du överdriver i allt du säger, i synnerhet när det kommer till stadsbyggnad tog jag mig en promenad i Vasastan ikväll. Allt nedan är utifrån gatuvyer, på de högre våningarna i husen gäller såklart delvis en annan bild.

Generellt kan man säga att Tors torn inte syns från söder om Karlbergsvägen undantaget längs Torsgatan och Norrbackagatan som är ställda mot tornen. Öster om S:t Eriksgatan syns de inte heller från.

Den absoluta huvuddelen av Vasastan syns de således inte från, och alltså i princip inte från Birkastan heller. Från Röda bergens små torg syns de förstås, och längs dess nord-sydgående gator, men knappt ens från Rödabergsgatan.

Även om jag utgick från att man inte skulle se dem så ofta var jag häpen hur lite tornen syns även när man är nära inpå dem, eftersom att de är insprängda i kvartersstaden – till skillnad från tidigare nämnda Wenner-Gren Center som tilläts byggas som en solitär strax utanför stenstaden. Går man exempelvis Norra stationsgata från sydväst ser man dem inte ens förrän man är 50 meter från dem.

Vart vill jag med det här då, jo, till att känslan övertrumfar förnuftet. Vill man se de jävla tornen vart man vänder sig kommer man tro att man gör det. Även om det inte är sant. Och väljer man att störa sig på allt man inte gillar kan man förstås hålla fast vid det och skita i att man med detta också förstör för andra att ha en dräglig chans att bo som de vill. För det är ju andra sidan av myntet – varje nybyggd lägenhet som byggs skapar flyttkedjor där det i slutänden frigörs en hyresrätt i Bredäng eller liknande.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A63B2D93-6A25-48CA-9E30-A7A429E0D9AB.jpeg

Tors torn från Röda bergen. Fullt synliga. Fria att störa sig på om det är där man vill lägga sitt fokus.

• Laddar…
  6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Ja, det var som sagt där vi var överens om att husen syns, sånär som längs ytterligare en tvärgata till Karlbergsvägen då.

8. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Fattar inte hur man tänkte (antagligen inte) när man godkände de höghusen. Så obegripligt fula missfoster som totalt förstör allt i sin omgivning, Lider med er.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Godkände? Det har varit en politisk plan hela tiden att bygga märkesbyggnader vid Torsgatans slut och gränsen till Solna. Politiskt skrytprojekt alltså. Sen är det förstås praktiskt att hela skuggan faller över andra sidan kommungränsen p dittills obebyggd mark när man ska få igenom det.

Men som sagt, tornen får uppenbarligen symbolisera mer än de är.

Såhär har de sett ut i några tidigare planer. Same, same kan jag tycka.
    F3086056-A65E-4E7B-98D3-B591C35807D1.png
    8BCA53EC-A48D-4624-ABDF-7C0DCB1F0FCE.jpeg

• Laddar…
  10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Är och badar i brunnsviksbadet även här sabbar de fula tornen

IMAG2024.jpg

11. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Det borde du faktiskt kunna släppa;)
    Bada lugnt:D

12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Fin panoramavy! Själv ser jag en lågexploaterad stad med en skog runt hörnet, men vi är alla olika.

13. B
    Medlem · Nivå 11
    Håller med dårar som bygger hus från polen i Sverige på platser där dagsljuset knappt når marken

• Laddar…