"Typ". ;)

Nyfniken Nyfniken skrev:
"Typ". ;)
Nja typ denna menar jag. Den har skitbra sulor. Och så slipper man se ut som ett barn i gympaskor

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För fem–tio år sen kom det ju lite drägligt snygga skor för vuxna med gummisula, men den trenden höll inte. Som någon som går sisådär en mil om dagen arbetsklädd skulle jag gärna se vettiga promenadskor med bra ovanläder, men så fort man ska gå mycket ska man tydligen ha fotbeklädnad som om man var på väg till skogs.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För fem–tio år sen kom det ju lite drägligt snygga skor för vuxna med gummisula, men den trenden höll inte. Som någon som går sisådär en mil om dagen arbetsklädd skulle jag gärna se vettiga promenadskor med bra ovanläder, men så fort man ska gå mycket ska man tydligen ha fotbeklädnad som om man var på väg till skogs.
Skorna ovan har en sjukt bra gummisula. Jag gillar ju läder bäst för "känslan". Men ibland får man ta en för ergonomin :P

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skorna ovan har en sjukt bra gummisula. Jag gillar ju läder bäst för "känslan". Men ibland får man ta en för ergonomin :p
För pöbeln finns trots allt alternativ. Tex denna sko som liknar derbyn, och grym gummisula. Kör den själv när jag inte vill förstöra finpjucksen. Föredrar annars Todd's loafers men där är stötuptagningen noll och diskarna klagar högljutt. Dock är lädret snudd på outslitligt, så funkar fint kortare sträckor eller i bilen, på cykeln.

https://feetfirst.se/bugatti-niccolo-exko-bruna-324301

https://www.tods.com/us-en/Men/Shoes/Loafers/c/213-Tods/

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
För pöbeln finns trots allt alternativ. Tex denna sko som liknar derbyn, och grym gummisula. Kör den själv när jag inte vill förstöra finpjucksen. Föredrar annars Todd's loafers men där är stötuptagningen noll och diskarna klagar högljutt. Dock är lädret snudd på outslitligt, så funkar fint kortare sträckor eller i bilen, på cykeln.

[länk]

[länk]
Jag är också loafers-älskare. :D Och med ren lädersula då självfallet. Ska man sitta på en uteservering i Milano gör det inte så mycket om ergonomin inte är topp :P Jo det finns billigare alternativ, men inget som slår Edward Green, men jag är lite av en fanboy :P

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
När tråden svängt från hus till fotbeklädnad, kan jag tipsa om min favorit med knarrande ljus rågummisula, som jag inte sett på flera decennier. Men som fortfarande finns. Tack för det, Google.

Brun mockasko med tjock rågummisula och snörning, klassisk stil med brogue-detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
martinsioland
  • Laddar…
MultiMan
@Staffans2000 Lustigt att du nämner just den modellen. Jag växte upp i sådana skor, fast då tillverkad av Vagabond. Fick ett ryck förra året, antagligen i samband med någon Steve McQueen-session, att jag ville ha sådana igen. Köpte två i den lite högre modellen, dels i svart och i cognac. Kanonskor! Älskar rågummisulor generellt, funkar på alla underlag.

PLAYBOY%20ORIGINAL%20COGNAC%2032_01.jpg

Loafers däremot... tvi! :p

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
@Staffans2000 Lustigt att du nämner just den modellen. Jag växte upp i sådana skor, fast då tillverkad av Vagabond. Fick ett ryck förra året, antagligen i samband med någon Steve McQueen-session, att jag ville ha sådana igen. Köpte två i den lite högre modellen, dels i svart och i cognac. Kanonskor! Älskar rågummisulor generellt, funkar på alla underlag.

[bild]

Loafers däremot... tvi! :p
Det där är ju klassiska sk Playboyskor som morsan tvingade på en på 70talet. Kommer ihåg att dom jävlarna smälte fast i garderoben när solen låg på.
https://www.lester.se/varumarken/playboy
För att återgå till ämnet, Staffan jag snörar på mina nästa gång när 7:an får ett besök i storstaden

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sneakers är poppis även här i innerstaden. Förstår det inte. Gympaskor är ju för jogging
Kan vara så att vi har olika defintion på sneakers, men det är inget man joggar i. Jag är plattfot och kör med Ecco på vardagsskorna för dom har en dämpning och sula som passar mina fötter men ska jag jag springa en mil eller så använder jag grejer som som känns som slalompjäxor, inte alls trevliga att gå i men dom funkar för löpning oerhört bra. Men har nog inte gått i gympaskor publikt annars senaste 20 åren om jag inte just joggar eller sportar på nåt sätt.

V Ville_Vessla skrev:
Kan vara så att vi har olika defintion på sneakers, men det är inget man joggar i. Jag är plattfot och kör med Ecco på vardagsskorna för dom har en dämpning och sula som passar mina fötter men ska jag jag springa en mil eller så använder jag grejer som som känns som slalompjäxor, inte alls trevliga att gå i men dom funkar för löpning oerhört bra. Men har nog inte gått i gympaskor publikt annars senaste 20 åren om jag inte just joggar eller sportar på nåt sätt.
Här har du bilder på gympaskor som inte ska bäras utanför träningen

Sökresultatsida med olika modeller och märken av vita gympaskor från webbutiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga av dom där duger att springa i, men mina döttrar har säkert 3 par var som ser ut som det där som dom går till skolan med, men det är OK, tjejer i yngre tonåren har ju annan uppfattning men vuxna som går omkring med dylikt är ju lite som att gå med foppatofflor.

V Ville_Vessla skrev:
Inga av dom där duger att springa i, men mina döttrar har säkert 3 par var som ser ut som det där som dom går till skolan med, men det är OK, tjejer i yngre tonåren har ju annan uppfattning men vuxna som går omkring med dylikt är ju lite som att gå med foppatofflor.
Vuxna män i min ålder (40) går runt med sådant, helt galet

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Iofs har ju nån haft foppatofflor på Oscarsgalan häromdagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.