11 010 läst ·
120 svar
11k läst
120 svar
Mäklare: "Flera faktorer har samverkat för att hålla tillbaka bostadsmarknaden"
Bara för att dina föräldrar inte klagar på jobbet så är det ett faktum att du i en lägenhet betalar för sådan som du står för själv i ett hus (oavsett om du betalar för det eller gör det själv). Likadant angående kostnaden för underhålls fond o dylikt som du 'tvingas' betala i bostadsätt tex.Fairlane skrev:
Jag har läst den några gånger nu, men ser inte kopplingen. Mina föräldrar klagade inte på jobbet med huset, så det kan inte vara kopplingen. Utgifter på 50k varannat år... Nja, ok, att de åker på några utgifter då och då, men inte i den storleksordningen och oavsett så är det billigare för de att bo kvar i ett kedjehus på 140 kvm än att flytta till en lägenhet på 85 kvm. Således bor de kvar.
Har du verkligen räknat på utgifterna för huset? Erfarenheten säger att man bör multiplicera det man tror det kostar med pi för att komma närmare sanningen.
Näe, numera får man betala en schablonskatt baserad på 0,4% av marknadsvärdet på innehavet vid årsskiftet.A andersda skrev:
Se t.ex.: https://www.nordnet.se/tjanster/investeringshjalp/nordnetskolan/fonder-och-sparande/fondskatt.html
Plus reavinstskatt förstås när man säljer fonden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja, självklart måste samma saker utföras (till viss del) i lägenhet och hus. I en bostadsrätt betalar man (oftast) någon annan för att göra det, medan man kan göra det själv i huset, om man orkar kan och vill. Dvs om man orkar, kan och vill göra själv så kan det bli mycket billigare att bo i huset, dvs man vägrar att flytta och det var väl det frågan gällde?A andersda skrev:Bara för att dina föräldrar inte klagar på jobbet så är det ett faktum att du i en lägenhet betalar för sådan som du står för själv i ett hus (oavsett om du betalar för det eller gör det själv). Likadant angående kostnaden för underhålls fond o dylikt som du 'tvingas' betala i bostadsätt tex.
Har du verkligen räknat på utgifterna för huset? Erfarenheten säger att man bör multiplicera det man tror det kostar med pi för att komma närmare sanningen.
Ja, kostnaderna är beräknade. Kostnaden för att renovera köket exempelvis kan skilja rejält mellan olika familjer. Den ena familjen gör det mesta själva, lite i taget när det behövs, medan den andra familjen river ett nästan nytt kök och bygger nytt, allt med hjälp av andra. Så är det med det mesta. Dessutom så är en stor del av de kostnaderna ungefär desamma för en lägenhet. Saker som direkt skiljer är värmesystem, exteriör målning, tak etc, men hamnar man på 50' varannat år för de sakerna så har man missat något.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Varför skulle det vara så klart, motivera!R RapidSledge skrev:Klart att det skall finnas en procentuell skatt på fastigheter och inte minst bostadsrätter.
Förstår inte varför de skall behandlas på annat sätt jämfört med andra tillgångar.
Nivån på skatten måste dock alltid vara konkurrenskraftig jämfört med andra länder.
ISK har årlig % skatt
Kapitalförsäkring har årlig % skatt
Alla fonder har årlig % skatt
Utdelningar på aktier har årlig % skatt
Bankkonton har årlig % skatt
Jämförelsen med fonder haltar kraftigt, för det första väljer du själv om fonden skall beskattas via ISK konto (årlig skatt) eller som reavinstbeskattning när du säljer. En fond är en form av pengar, dvs. du har råd att köpa fonden. Den beskattas med bärkraft som grund, en fullt legitim skatt (även om vi gärna slapp betala skatten).
En fastighet som du bor i är ett föremål, inga andra föremål beskattas på grundval av att du har föremålet (utom bilar, som är lite speciellt). Du betalar ingen skatt för din konst, dina smycken eller för din båt. Fastigheten representerar bärkraft/betalningsförmåga först när du säljer den, då beskattas den.
Intressant nu att det verkar bli svårare och svårare att låna till barnens boende på den egna villan i Sthlm.
Detta har lett till att ettorna har stora problem att bli sålda. En tillgång som man tidigare trodde aldrig skulle tappa i pris.
Det är ju en kombinerad effekt av skuldkvotstaket som bankerna har och amoteringskraven. Men det är ju i grund och botten en sund förändring av marknaden
Detta har lett till att ettorna har stora problem att bli sålda. En tillgång som man tidigare trodde aldrig skulle tappa i pris.
Det är ju en kombinerad effekt av skuldkvotstaket som bankerna har och amoteringskraven. Men det är ju i grund och botten en sund förändring av marknaden
Nu har Sverige inte längre förmögenhetsskatt, men egentligen är fastighetsskatt en sorts förmögenhetsskatt. Man äger en fastighet med ett visst värde och betalar skatt över det värdet.
Och ifall man belånade fastigheten, får man dra av räntekostnader. Själv kan jag tycka att det skulle vara rimligt att dra av räntekostnader (för bolån) från fastighetsskatten istället för inkomstskatten, men det kanske kräver ett helt annat skattesystem.
Och ifall man belånade fastigheten, får man dra av räntekostnader. Själv kan jag tycka att det skulle vara rimligt att dra av räntekostnader (för bolån) från fastighetsskatten istället för inkomstskatten, men det kanske kräver ett helt annat skattesystem.
Fastighetsskatt = det bästa verktygetH hempularen skrev:Varför skulle det vara så klart, motivera!
Jämförelsen med fonder haltar kraftigt, för det första väljer du själv om fonden skall beskattas via ISK konto (årlig skatt) eller som reavinstbeskattning när du säljer. En fond är en form av pengar, dvs. du har råd att köpa fonden. Den beskattas med bärkraft som grund, en fullt legitim skatt (även om vi gärna slapp betala skatten).
En fastighet som du bor i är ett föremål, inga andra föremål beskattas på grundval av att du har föremålet (utom bilar, som är lite speciellt). Du betalar ingen skatt för din konst, dina smycken eller för din båt. Fastigheten representerar bärkraft/betalningsförmåga först när du säljer den, då beskattas den.
"SKINGSLEY
EJ LÄMPLIGT ATT PEN POL BEAKTAR FÖRDELNINGSEFFEKTER (Direkt)
2019-03-07 09:36
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det vore inte en bra idé att låta penningpolitiken ta hänsyn till fördelningseffekter, penningpolitiken bör inte överbelastas.
Det sade vice riksbankschefen Cecilia Skingsley vid en utfrågning i finansutskottet på torsdagen.
Hon konstaterade att den låga räntan de senaste åren visserligen har bidragit till att höja tillgångspriser, men den har också bidragit till ökad sysselsättning. Cecilia Skingsley noterade att antalet sysselsatta har ökat med 250.000 personer sedan minusräntan infördes.
Cecilia Skingsley påpekade också att finanspolitiken har verktygen för att hantera fördelningseffekter.
"Det bästa verktyget sitter ni på själva", sade hon till finansutskottsledamöterna."
Min poäng som jag tror du förstått är att om du ensidigt tittar på månadskostnad så blir en jämförelse trams. Få människor har driften att göra allt trädgårsarbete i föreningen, städa trapphuset två gånger i veckan osv för att hålla nere månadsavgiften.Fairlane skrev:
Ja, självklart måste samma saker utföras (till viss del) i lägenhet och hus. I en bostadsrätt betalar man (oftast) någon annan för att göra det, medan man kan göra det själv i huset, om man orkar kan och vill. Dvs om man orkar, kan och vill göra själv så kan det bli mycket billigare att bo i huset, dvs man vägrar att flytta och det var väl det frågan gällde?
Ja, kostnaderna är beräknade. Kostnaden för att renovera köket exempelvis kan skilja rejält mellan olika familjer. Den ena familjen gör det mesta själva, lite i taget när det behövs, medan den andra familjen river ett nästan nytt kök och bygger nytt, allt med hjälp av andra. Så är det med det mesta. Dessutom så är en stor del av de kostnaderna ungefär desamma för en lägenhet. Saker som direkt skiljer är värmesystem, exteriör målning, tak etc, men hamnar man på 50' varannat år för de sakerna så har man missat något.
Jag tycker till o med 50 är lågt - när man ärligt börjar räkna in små färgburkar, tvättmaskinen som går sönder vart sjunde år mm. Det blir snabbt en stor hög med tusenlappar (även fast det känns som att man inte gör av med en spänn på huset). Vi människor är dock väldigt duktiga på att bara minnas det vi vill och försköna - speciellt såna saker som att vårt urbilliga hus kostar ganska mycket pengar löpande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja få har lust att trappstäda, fixa med trädgård etc varje månad i en BRF. Jag förstår dock inte varför månadskostnad är oväsentligt när man ska välja mellan att bo billigt i det större huset eller dyrare i den mindre bostadsrätten, samtidigt som man skattat bort en rejäl slant.
Många av renoverings- och underhållskostnader som man har i huset har man även i en BRF så det är lite fel att räkna 50' på det ena stället och 0 på det andra. Tvättmaskin har man kanske på båda ställena och den lär då kosta detsamma. Exteriör målning och tak slipper man i BRF men förhoppningsvis gör man inte det alltför ofta i huset heller även om det såklart är en kostnad.
Många av renoverings- och underhållskostnader som man har i huset har man även i en BRF så det är lite fel att räkna 50' på det ena stället och 0 på det andra. Tvättmaskin har man kanske på båda ställena och den lär då kosta detsamma. Exteriör målning och tak slipper man i BRF men förhoppningsvis gör man inte det alltför ofta i huset heller även om det såklart är en kostnad.
Samtidigt är det ju roligt hur många i BRF just vill ha så låg avgift som möjligt. Samtidigt som man vill att "nån annan" ansvarar för trädgård och trapphus.
I de BRFer jag bott är det spännande hur beroende man varit av ett par eldsjälar som sett till att det är fint i lokaler och på tomt. Skulle dessa tjänster behövts köpas in skulle avgifterna varit väsentligt högre. Utmaningen jag ser är att de flesta av dessa eldsjälar är 50+ och den yngre generationerna är inte alls lika intresserade av att göra något för "alla" bara sådär. Jag var det iaf inte men gav min tid i form av styrelsearbete istället.
Nu i hus är det mer jobb men på något sätt skönare "att jobba åt sig själv".
Vad gäller kostnader i BRF så är det väl även där att relativt välunderhållna hus ändå kostar pengar. Ska man ha en vettig standard och kanske byta ut eller reparera sånt som blir slitet så är det en underhållskostnad på 1-2000 per månad även där.
Jag är förvånad över hur mycket hus jag får för liknande månadskostnad som att bo i BRF...
I de BRFer jag bott är det spännande hur beroende man varit av ett par eldsjälar som sett till att det är fint i lokaler och på tomt. Skulle dessa tjänster behövts köpas in skulle avgifterna varit väsentligt högre. Utmaningen jag ser är att de flesta av dessa eldsjälar är 50+ och den yngre generationerna är inte alls lika intresserade av att göra något för "alla" bara sådär. Jag var det iaf inte men gav min tid i form av styrelsearbete istället.
Nu i hus är det mer jobb men på något sätt skönare "att jobba åt sig själv".
Vad gäller kostnader i BRF så är det väl även där att relativt välunderhållna hus ändå kostar pengar. Ska man ha en vettig standard och kanske byta ut eller reparera sånt som blir slitet så är det en underhållskostnad på 1-2000 per månad även där.
Jag är förvånad över hur mycket hus jag får för liknande månadskostnad som att bo i BRF...
När vi kikade på större bostad på 90-talet kollade vi först lägenheter. Hela tiden föll nybyggena eftersom de då hade relativt låg kontantinsats och hög hyra. Det skulle bli bra i längden sade de, för det var så förmånligt att låta BRF:en stå för lånekostnaden och det mesta av månadsavgiften var alltså räntor och amorteringar.
Dessa BRF:er har fortfarande höga avgifter och numera höga insatser. De som köpte först och sedan sålde och köpte ny med lägre månadsavgift senare är de som vunnit på affären.
Konstaterade dock att mina föräldrar borde ha behållit ettan de köpte åt mig när jag pluggade. De betalade bara 25 000 år 1986, sålde den för 75 000 år 1992. Nu går de för 800 000. Månadsavgiften när jag flyttade in var 672, nu är den ca 1100. Hade de behållit den så hade de haft en övernattningslägenhet och ett flertal möjligheter att "byta upp sig" inom föreningen.
Dessa BRF:er har fortfarande höga avgifter och numera höga insatser. De som köpte först och sedan sålde och köpte ny med lägre månadsavgift senare är de som vunnit på affären.
Konstaterade dock att mina föräldrar borde ha behållit ettan de köpte åt mig när jag pluggade. De betalade bara 25 000 år 1986, sålde den för 75 000 år 1992. Nu går de för 800 000. Månadsavgiften när jag flyttade in var 672, nu är den ca 1100. Hade de behållit den så hade de haft en övernattningslägenhet och ett flertal möjligheter att "byta upp sig" inom föreningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja, när jag bodde i BRF så hade vi egen skötsel på det mesta. Trappstädning enligt ett rullande schema där personer över en viss ålder var befriade. Cirka 2 ggr per år fick man lägga dryga timmen på att sopa och skura trappen. Det fungerade sådär. Vissa glömde alltid sin vecka. Samma personer var alltid uppbokade med annat på städdagarna och kunde inte sitta i styrelsen, vara revisor eller liknande. Grillkvällar kunde de dock vara med på, särskilt om det fanns lite öl/vin kvar från städdagen... Nu har jag flyttat och om jag inte är felinformerad så köper man nu in städning etc. Månadskostnaden (eller hyran som de säger) har gått upp, vilket påverkar värdet på bostaden negativt...