5 067 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Mac eller Windows mediacenter?
Jag kör inte TV, det gör jag på en digitalbox med hårddisk, men i övrigt kan jag rekommendera Mac Mini. Jag kör med en 5 år gammal burk som funkar bra till allt utom fullHD-video. Har uppgraderat till 2 GB minne, i övrigt har den tickat på utan problem.
Troberg>Tja, jag kör Ubuntu 10.04 så det där med 10 år sedan kan du glömma *S*
Mac OS X är inte något derivat av BSD senast jag tittade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification
Vad det står där är i korthet att Mac OS X är "Open Brand UNIX 03 registered products when run on Intel processors" och det är nog ett av skälen med att Macen kostar en del.
Rörande att det är lite strul ibland med Linux beror på min erfarenhet av att det kan vara strul med just multimedia under Linux.
/K som inte pratar om saker jag inte vet (blev fel nick innan för denna siten såg jag *S*)
Mac OS X är inte något derivat av BSD senast jag tittade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification
Vad det står där är i korthet att Mac OS X är "Open Brand UNIX 03 registered products when run on Intel processors" och det är nog ett av skälen med att Macen kostar en del.
Rörande att det är lite strul ibland med Linux beror på min erfarenhet av att det kan vara strul med just multimedia under Linux.
/K som inte pratar om saker jag inte vet (blev fel nick innan för denna siten såg jag *S*)
Redigerat:
När jag flyttade ihop med gumman och tog med datorn så var det den enda vi hade.
Så hon fick leva med linux, visst det var lite gnäll i början som med allt annat i hushållet.
Men hon använder det till allt vad hon gör.
För oss fungerar Ubuntu bra, jag har inget emot mac men jag kan inte motivera priset, när jag får 2 bra bärbara med dubbelt så mycket minne och disk som en mac.
När jag köpte min pc med vista så skulle det vara nån gratis uppgradering till win 7
Visade sig att gratis var samma sak som 300kr, för en cdskiva....
Så hon fick leva med linux, visst det var lite gnäll i början som med allt annat i hushållet.
Men hon använder det till allt vad hon gör.
För oss fungerar Ubuntu bra, jag har inget emot mac men jag kan inte motivera priset, när jag får 2 bra bärbara med dubbelt så mycket minne och disk som en mac.
När jag köpte min pc med vista så skulle det vara nån gratis uppgradering till win 7
Visade sig att gratis var samma sak som 300kr, för en cdskiva....
Andy78>Min tjej kör med Ubuntu *S* Däremot ser jag fördelar med Macen för det vore väl fan om de inte kan få det att lira riktigt bra när de har kontroll på både mjuk och hårdvara.
Däremot så kan man få till så gott som samma lösning med Linux om man vill och det kostar som sagt inget. Samma familj av os och vill man så bygger man om t ex Ubuntun till att se ut som Leopard eller Win 7 om man vill det *S*
Stabiliteten är nog oöverträffad, jag har inte haft några maskiner med mindre bekymmer och omstarter sen jag började köra Ubuntu dvs Linux. skam vore väl med tanke på att det mesta på nätet kör just Linux, även sambon tycker att det är grymt stabilt.
/Kent
Däremot så kan man få till så gott som samma lösning med Linux om man vill och det kostar som sagt inget. Samma familj av os och vill man så bygger man om t ex Ubuntun till att se ut som Leopard eller Win 7 om man vill det *S*
Stabiliteten är nog oöverträffad, jag har inte haft några maskiner med mindre bekymmer och omstarter sen jag började köra Ubuntu dvs Linux. skam vore väl med tanke på att det mesta på nätet kör just Linux, även sambon tycker att det är grymt stabilt.
/Kent
Sorry, missade det. men faktum kvarstår, det är inte bökigt, åtminstone inte jämfört med Windows.
Från wikipedia:
Mac OS X is based upon the Mach kernel.[11] Certain parts from FreeBSD's and NetBSD's implementation of Unix were incorporated in Nextstep, the core of Mac OS X.
Vad då? För mig funkar det att installera en codec-pack från medibuntu, sedan är allt grönt.
Instämmer. Den går helt enkelt inte ner på grund av problem i OS-et. Dessutom kan man göra mer konfigurering/installation och liknande utan omstarter än vad Windows klarar.
Jag rekommenderar dock Kubuntu över Ubuntu för folk som kommer från Windows. Det är mindre att tänka om rent användargränssnittsmässigt så. Kommer man däremot från Mac, OS/2 eller Amiga så kan Ubuntu funka bättre.
Min erfarenhet är att det är mer problem för de som är datorvana än för nybörjare. Nybörjarna bara accepterar hur det funkar och kör, medan de som kommer från ett annat OS har ett par veckor när de bara irriterar sig, inte för att det är fel eller sämre, utan för att det är annorlunda.
Det stämmer ju till viss grad, dock pratar vi här om en HTPC - mao en maskin som har en funktion; att serva media. Installation och konfiguration görs en gång, det enda som därefter kan behövas (beroende på vilken front-end man använder) är städning av filsystemet. Att Windowsbaserade maskiner "går ner" beror till 99% av SBS, samma som alla andra OS.Troberg skrev:
Min "huvud" HTPC (Win7 med Media Center) har nu gått i ett par månader utan omstart (den går dock i stand-by under natten) och senaste omstarten var pga strömavbrott. Jag har också en virtuell HTPC (Win7) där systemet lagras till disk vid strömavbrott - denna har gått utan "omstart" sedan jag installerade RTM versionen samma dag den gjordes tillgänglig på MSDN. Denna virtuella maskinen kontrolleras sedan av ett flertal Media Center extenders runt i huset.
Linux i all ära (en av mina websites - som används som backend till bl.a. XBMC, Boxee, WDTV, myTV, Meedio etc - kör [än så länge] på Debian) men som mediespelare (glöm inte att det är front-ends som ska jämföras, inte OS), för medelsvensson, ligger det fortfarande efter Windows Media Center.
XBMC f.ex. finns till Leopard, Linux och Windows - med mer eller mindre identisk performance och funktionalitet. XBMC saknar dock fortfarande vissa funktioner som är nödvändiga i en DVR och tar man bort DVR funktionaliteten från en HTPC sitter man kvar med en glorifierad mediespelare ala Popcorn Hour eller liknande. Visst kan den visa bilder, spela musik, streama radio osv men man behöver fortfarande ännu en settop box för sitt vanliga TV tittande vilket betyder att man inte "enkelt" f.ex. kan lyssna på TV4 nyheterna medans man tittar genom alla bilderna man tog under dagens utflykt på fjället.
Det som var XBMC's stora styrka tidigare var just att det kunde köras på XBox. Nu som bortimot allt går i HD fungerar det dock inte längre och man kan inte längre skaffa tio begagnade XBoxar for en totalkostnad av 3000,- för att ha audio/video i hela huset.
Därmed inte sagt att just Media Center är bäst i alla omständigheter, men över lag, för de som inte är speciellt interesserade av hur eller varför en HTPC fungerar som den gör finns det inte många andra val.
Använder du av dvblink för att få tuners till extendrarna via den virtuella win7:an? Det är den lösning som jag själv överväger.emigrating skrev:Min "huvud" HTPC (Win7 med Media Center) har nu gått i ett par månader utan omstart (den går dock i stand-by under natten) och senaste omstarten var pga strömavbrott. Jag har också en virtuell HTPC (Win7) där systemet lagras till disk vid strömavbrott - denna har gått utan "omstart" sedan jag installerade RTM versionen samma dag den gjordes tillgänglig på MSDN. Denna virtuella maskinen kontrolleras sedan av ett flertal Media Center extenders runt i huset.
Troberg>Mac OS X är licensierat som Unix, sen kan man diskutera huruvida Linux egentligen är Unix vilket ju som bekant diskuteras en del.
Sen är jag på din sida rörande Linux men Linux är (självklart) lite svårare att få att garanterat funka på alla olika hårdvaror jämför med en Mac, tyvärr så är det inte så många som säljer burkar med det förinstallerat heller och det är jäkligt synd för det hade behövts, men om en fem år så gissar jag att har kommit en bra bit på väg.
/Kent
Sen är jag på din sida rörande Linux men Linux är (självklart) lite svårare att få att garanterat funka på alla olika hårdvaror jämför med en Mac, tyvärr så är det inte så många som säljer burkar med det förinstallerat heller och det är jäkligt synd för det hade behövts, men om en fem år så gissar jag att har kommit en bra bit på väg.
/Kent
Tja, man vill ju fortfarande köra uppdateringar, och det är skönt att kunna köra dem utan omstart eller att man stänger ner program.
Nej, den brukar tappa minne så sakteliga och behöva en omstart.
Windows har inte heller pakethanteraren, vilken ser till att OS-et har stenkoll på precis vilka filer alla program behöver och vilka versioner av dem de vill ha. På så sätt riskerar man aldrig att avinstallation av ett program dödar ett annat, eller att installation av ett program ger fel version av en fil för ett annat program.
En annan viktig skillnad är att drivrutiner i Linux körs som vilket program som helst, medan de I Windows körs med samma behörigheter som kärnan. Med andra ord kan en drivrutin i Windows krascha hela OS-et eller ta alla CPU-tid, vilket inte händer i Linux.
Lägg till det att man har förre buggar i Linux (fler ögon hittar fler buggar, fler utvecklare fixar fler buggar).
Snack. LinuxMCE matchar alla andra mediacenter på marknaden i funktionalitet. Kör man XBMC så kan man ju köra den på vilket OS som helst (nästan), då handlar det mer om det bakomliggande OS-ets egenskaper, tex stabilitiet, prestanda, hårdvarukrav, enkelhet och pris. På de punkterna vinner Linux stort.
Jo, ska man ha den som DVR så får man använda plugins. Jag ser dock personligen inte det som ett problem, jag har själv inte ens TV längre, utbudet på internet har gjort TV onödigt.
Tja, på hur många ställen i huset behöver du verkligen HD?
Det är en trevlig egenskap med XBMC (och LinuxMCE). De skalar mellan billiga hårdvaror och kraftfullare burkar. Kör en dunderburk till hemmabion, och sätt billiga skräpmaskiner i köket, badrummet, sovrummet, altanen, barnens rum osv.
Som en parentes så kan det förresten nämnas att XBMC inte längre supportar XBox som plattform. Det hindrar säkert inte folk från att kompilera för den plattformen, men det kommer inte fler officiella versioner för den.
Tja, vad har det med saken att göra? Både BSD och Linux är numera certifierade som Unix-ar.
Håller med, det är svårare än en Mac, Mac kommer ju färdigkonfigurerard. Linux är dock mycket enklare att få att funka med hårdvaran än vad Windows är (speciellt på lite äldre maskiner).
Tja, jag bryr mig inte, det tar mig 2 minuter plus 15 minuter datortid att installera en Linuxmaskin, och det är ingenting där som kräver någon som helst specialkompetens. Det som stör mig är att man måste krångla så för att köpa en maskin utan OS.
Yup, helt fantastisk lösning och väl värd sin kostnad - även för att köra på icke virtuella maskiner för att enkelt kunna aggregera olika tuners.fredl skrev:
Varför uppdatera om systemet fungerar som det ska? Det är en HTPC så det finns inga speciella säkerhetsrisker med att skita i patchar för de senaste sploitsen. Skulle man absolut vilja uppdatera med alla säkerhetsuppdateringar kan man enkelt sätta upp Windows att göra detta mitt i natten - man märker då inget till att maskinen har uppdaterats annat än att den (kanske en gång i månaden) har startats om automatiskt.Troberg skrev:
Om den tappar minne beror det på SBS då man installerat en application som är dåligt skriven. Precis samma sak kan hända under Linux, vi har råkat ut för [stora] memleaks i både Apache och MySql på siten jag nämnde tidigare.Troberg skrev:Nej, den brukar tappa minne så sakteliga och behöva en omstart.
Windows har inte heller pakethanteraren, vilken ser till att OS-et har stenkoll på precis vilka filer alla program behöver och vilka versioner av dem de vill ha. På så sätt riskerar man aldrig att avinstallation av ett program dödar ett annat, eller att installation av ett program ger fel version av en fil för ett annat program.
"Pakethanteraren" (eller rättare sagt, liknande system) finns i olika versioner till andra OS också, men den behövs inte til en HTPC. Förövrigt har även Win7 stenkoll på vilka filer som behövs och lagrar olika versioner av de olika biblioteken i en virtual store - vilket betyder att man kan köra gammal/ny side-by-side.
För det första så har du [numera] fel. För det andra är det kanske dags att uppgradera till lite bättre hårdvara om producenterna inte klarar att skriva "bugfria" drivare.Troberg skrev:
Nu förlorade du all trovärdighet. Det finns massor av studier som visar att detta är ett helt felaktigt påstående.Troberg skrev:
LinuxMCE i sig matchar inte - LinuxMCE med en massa addins å andra sidan... Men då är man tillbaka till problemet med att installera och konfigurera systemet riktigt. För oss är det inga större problem att installera LinuxMCE och VDR, men en Linux novis kommer inte klara det utan hjälp. Inte ens om han försöker automatisera installationen genom diverse apt-get's. Okay, så låt säga att vi installerar LinuxMCE med plugins på en maskin för en tredje-part. Problem solved. Right? Inte helt, med MS Media Center kan du byta/konfigurera satelliter/tuners med fjärren, från soffan ... med VDR så blir du tvungen att rota fram en browser och/eller manuellt editera channels.conf.Troberg skrev:Snack. LinuxMCE matchar alla andra mediacenter på marknaden i funktionalitet. Kör man XBMC så kan man ju köra den på vilket OS som helst (nästan), då handlar det mer om det bakomliggande OS-ets egenskaper, tex stabilitiet, prestanda, hårdvarukrav, enkelhet och pris. På de punkterna vinner Linux stort.
Då är du per definition inte en medelsvensson när det gäller TV och HTPC. Om du går tillbaka och läser ser du snabbt att jag refererar till dessa personer och inte teknikbögarna. Jag ser själv inte på OTA TV, men att ha möjligheten när man har gäster, barn- / hund- passare etc är rätt viktigt.Troberg skrev:
Alla? Den senaste "season" är det enbart en serie jag har tittat på som ej sänts i HD. Sedan faller ditt argument platt ändå då det inte är så enkelt som att sätta upp "skräpmaskiner" om det enda materialet man har är HD - maskinen är inte kraftfull nog att dekoda filerna; det spelar ingen roll om du ämnar spela upp det i HD eller SD. Att börja lagra både SD och HD versioner av samma program är heller inte en lösning då mitt nuvarande lagringsbehov skulle öka med ungefär 3TB enbart för TV serier.Troberg skrev:
Mestadels för att ha fräscha codecs efterhand som nya format kommer. Då kan man lika gärna dra in säkerhetsuppdateringarna när man ändå håller på.
Nope. Jag har samma problem med filservers som enbart innehåller Windows Server och inget mer. Jag tror inte ens att jag lyckats få ett års kontinuerlig upptid på en Windowsburk.
Nej, den har inte samma koll, eftersom Windows inte själv hanterar alla installationer. Det Windows inte blir informerat om vet Windows inte om.
Det finns inga bugfria programvaror som är closed source. Open source, däremot, är per definition bugfri, eftersom man utökat användargränssnittet till att inkludera källkoden.
Möjligt, men de oberoende studierna (dvs inte köpta av tex MS) håller med mig. I vilket fall, studier eller inte, resultatet är uppenbart.
Man behöver inte vara guru för att konfigurera via ett trevligt grafiskt gränssnitt.
Kanske, kanske inte. TPB ligger på cirka 25-30 miljoner samtidiga användara. Det är fler än vad SVT har.
Du kan titta på HD-material på en vanlig skärm också.
Det finns bra rippar i HD-upplösning som inte är speciellt stora. Jag kör själv enbart med 350 MB per 42-minutersavsnitt, och det är inte svårt att hitta bra HD i de storlekarna.Sedan faller ditt argument platt ändå då det inte är så enkelt som att sätta upp "skräpmaskiner" om det enda materialet man har är HD - maskinen är inte kraftfull nog att dekoda filerna; det spelar ingen roll om du ämnar spela upp det i HD eller SD. Att börja lagra både SD och HD versioner av samma program är heller inte en lösning då mitt nuvarande lagringsbehov skulle öka med ungefär 3TB enbart för TV serier.
Jag känner dock igen problemet med stora filer. Jag har redan 20 TB media, jag vill definitivt inte börja tanka DVDR-releaser...
Sant, men jag ser inget poäng att uppdatera codecs bara för att det kommit nya om systemet i övrigt fungerar som det ska. Undantaget är om det plötsligt tillkommer ett nytt codec som blir de facto standard över natten.Troberg skrev:
Det är absolut inte min erfarenhet efter 20 år i branchen (jobbmässigt) och ytterligare 10 år som ivrig hobbyist (jag körde Linux redan då kärnan var i alpha release only - och gör det som sagt fortfarande på diverse burkar).Troberg skrev:
Jo, allt som skrivs till system directories vet Windows om. Om nu en fil skrivs till f.ex. SysWOW64 som har samma namn som en tidigare existerande fil (mao överskrivs) lagras kopior (faktiskt är det hard links) automatisk i winsxs. Om filen som överskrivs är viktig nog kommer den att återställas automatiskt av Windows.Troberg skrev:
Dock är det fel att programmera installationsprocedurer som överskriver "common" filer i det allmäna systemutrymmet vilket med andra ord betyder att problemet uppstår pga SBS, inte hos dig som slutanvändare men hos utvecklarna som inte följer dagens guidelines.
Nu får du väl ändå ge dig. Open Source är inte mer bugfritt än closed source. Iallafall inte för medelsvensson. För utvecklare däremot finns möjligheten att dyka ned i sourcen och fixa buggar allt efter som man hittar dem, men det betyder inte att programmet är bugfritt.Troberg skrev:
Nej, men det är (var iallafall senast jag kollade på just VDR) inte möjligt att göra det från soffan med en fjärrkontroll - det är det i Media Center.Troberg skrev:
Ja, men det är otroligt många mindre användare än antalet som ser populära TV series via satellit/kabel/marknät. Enbart i USA var det 17 miljoner som såg senaste avsnittet av NCIS. Sedan är det ju så att långt ifrån alla som använder TPB laddar ned TV serier.Troberg skrev:
Ja, men som jag sa spelar det ingen roll om maskinvaran inte är kapabel att dekoda filerna. Jag pratade om XBMCs tidigare stora styrka som var att kunna köras på billiga XBoxar - nu när merparten av material är HD går detta ej längre med mindre man laddar ned icke-HD encodes ala de du pratar om nedan i ~350MB storlek. För övrigt har jag HD displays i både kök, badrum, sovrum och matsal i tillägg till vardagsrummet. Att inte utnyttja dessa till fullo verkar idiotiskt.Troberg skrev:
Hahaha. Ja du...Troberg skrev:
Inte ens 20 minuters avsnitt får man i bra HD kvalitet när filstorleken är 350MB. En snabbkoll av veckans iTunes köp visar att filstorleken ligger mellan 660MB (How I Met Your Mother - 20mn 58s) och 1.5GB (Breaking Bad - 47mn 11s). Detta gäller altså bara legala nedladdningar via iTunes season passes. Räknar jag med egna caps så har vi FlashForward (40mn 12s) på nästan 7GB efter borttagning av reklam.
Min filserver: