Har aldrig använt Mac men är trött på Windows förmåga att sega ihop med tiden och ofoget att sprida filer överallt, virusrisker etc. Skulle vilja ha synpunkter på för och nackdelar med Windows kontra Mac i detta sammanhang (streama, ljud och bild från datorer och diskar i nätet, surfa etc), administartion och backup. Vill ha ett lättskött och "idiotsäkert system" som vem som helst i familjen kan hantera. MacMini känns som en trevlig centralenhet men då jag använt Windows i 25 år och aldrig Mac behövs det en del argument för att man ska våga ta klivet...

Tänkte krångla till det lite för dig och säga Linux. :-)

Enklare än vad många tror. Det finns färdiga system med allt du behöver. Kan till och med testas direkt från cd/dvd utan att påverka din dator.

Kolla in www.xbmc.org eller http://www.mythbuntu.org/

/Jonas

BAN skrev:
MacMini känns som en trevlig centralenhet men då jag använt Windows i 25 år och aldrig Mac behövs det en del argument för att man ska våga ta klivet...
Det funkar! Behöver du fler argument? :)

Jag skulle föreslå en Mac Mini med Plex installerat. Ett fint litet program som är en utveckling av XBMC och är otroligt snyggt, lättanvänt och dessutom gratis. Jag som har många serier sparade tycker att Plex på ett suveränt sätt snabbt och enkelt hämtar bilder och info om serien som helhet, de olika säsongerna samt varje avsnitt.

En röst till på Linux här. Beroende på ambition så rekommenderar jag:

* En kraftfull mediaspelare: Linux (min favoritvariant är Kubuntu) med XBMC.
* En totallösning för hemmet, med media, larm, home automation, telefoni, rubbet: LinuxMCE.

LinuxMCE är lite jobbigare att konfigurera upp, men det är definitivt inte svårare. Klarar du att installera en ren Windows så klarar du LinuxMCE.

Med Linux har du en stenstabil maskin, där virus och sånt är en ickefråga. Den går dessutom på mycket billigare hårdvara, vilket är viktigt när du vill ha flera uppspelningsenheter.

+1 på Mythbuntu

Hur pass väl uppfyller Linuxvarianterna kravet på "idiotsäkert" gränssnitt. Själv har jag inga problem men hustrun vill hi stort sett ha on/off utan att anläggningen ska bootas upp med en massa val och kommandon innan det går att titta på film osv

XBMC på usb sticka rekommenderar jag!! Grymt lätt att använda... Vill du dock kunna surfa ladda hem saker osv. rekommenderar jag Windows 7 och XBMC installerat på den..

Ett tips är dom helt tysta Mini-itx moderkortna som finns idag, jag har en Zotac med atomprocessor...

Mac mini med Plex får min röst, har den varianten hemma och det fungerar kalas. Finns tom färdiga plugins i Plex för SVTplay, TV4 Play m.m

Windows 7 Media Center - finns inga andra lösningar med lika hög WAF eller lika bra integrerat stöd för live TV. Kontrolleras med en fjärr och administreras (när det behövs - vilket hos mig är ett par gånger per år) via RDP.

@emigrating, Skojar du? Skulle inte macmini med tv-kort ha ett lika bra integrerat stöd för live tv? Macmini levereras (i alla fall för ett par år sen) med endast fjärrkontroll. Mus o tangentbord är extra tillbehör.
Elgato-tv-korten är desamma som tidigare FireDTV hårdvarumässigt osv.

Jag har aldrig hört en människa som har haft eller sett macen användas som HTPC fälla ett ont ord över den. Däremot har många svurit över Windows Media center mfl.

Och att föreslå olika linux-distributioner till någon som vill ha en idiotsäker hög waf-status lösning.... För mig förefaller det som ni mallar upp världen kring er egen situation.

Av TS uppstartsinlägg så tycker jag Macmini förefaller som en kanonlösning. Några av fördelarna är väl att den är knäpptyst, startar på nolltid, och att virus är ett mindre problem än på windowsmaskiner.

Det som är nackdelarna är väl att det är lite bristande utbyggbarhet, vet t.ex. inte om det finns någon med inbyggd bluray. Även utgångar på burken kan vara ett problem om det är för få. Svårt att uppgradera. Hårddiskarna är rätt små, så ska det både spelas in tv och ligga media lagrat, så gäller det att ha någon extern lagring.

Jag kör för övrigt windows 7 på HTPC:n, och får emellanåt supporta på telefon om film eller musik ska sättas på och jag inte är hemma. Har ingen egen erfarenhet av Mac som htpc annat än att jag tittat i butik och läst mycket på nätet.

bjogul skrev:
@emigrating, Skojar du? Skulle inte macmini med tv-kort ha ett lika bra integrerat stöd för live tv?
Den hade inte det sist jag kollade iallafall - vilket dock är ett tag sedan nu. Visst hade man EyeTV som gav full DVR funktionalitet men då saknades andra funktioner istället. Att, som slutanvändare (dvs. alla de som inte är teknikbögar), behöva hoppa mellan olika program för att utföra olika funktioner ger inte en speciellt hög WAF.

Denna fragmenteringen hos andra platformer gör att, IMO, Media Center är det självklara valet. Ser man sedan på kostnaden av en Mini kan man för samma summa sätta ihop en kraftfullare, passivt kyld (dvs. helt tyst) Windows PC.

Om Plex numera har live TV integrerat med full OTA guide och möjlighet att välja mellan audio-/subtitle- tracks så är det säkert en lika bra lösning som valfri PC med Win7.

Mac mini levereras numera utan fjärrkontroll. Det visade sig att de över 90% av de fjärrisar som levererades med tidigare hamnade i byrålådan i och med att kunderna inte behövde någon.
ElGato EyeTV, även i enklaste utförande, är en utmärkt DVR som sparar materialet i orörd MPEG2 som sedan kan omkodas till valfritt format. Med en något dyr USB-kortläsare (Viaaccess) kan man även ta emot betalkanaler och spela in dessa.
För den som av någon okänd anledning väljer bort Mac OS X, går det även att köra valfri Linux, UNIX eller Windows. Både virtuellt eller "bare metal"

Annars kan jag meddela att de hembioinstallatörer som arbetar i Göteborgsområdet kör med 100% Mac mini till sina kunder.

Jag skulle säga vad som helst utan fläkt (krav), och det blir svårt att slå en Mac Mini då ... OS kan man ju välja nu hur som ...

Hur pass väl uppfyller Linuxvarianterna kravet på "idiotsäkert" gränssnitt.
XBMC är busenkel att använda, till och med min morsa klarar det. Använd en Wii-kontroller som fjärr så är det ännu enklare.

LinuxMCE är också enkel att använda, men kräver lite mer arbete i initial konfigurering eftersom den gör så mycket mer. Som fjärr kan du använda i stort sett vad som helst, en programmerbar fjärr, bluetoothenhet, mobiltelefon, webbrowser, spelkontroller, you name it.

Mythbuntu har jag inte testat på flera år, men då var den busenkel, fast hade lite dåligt stöd för olika filformat. Det är dock, som sagt, gammal info, så ta det med en nypa salt.

Sök på YouTube, det finns massor av videos där du kan jämföra dem.

Och att föreslå olika linux-distributioner till någon som vill ha en idiotsäker hög waf-status lösning.... För mig förefaller det som ni mallar upp världen kring er egen situation.
Nej, de är verkligen stenstabila, enkla och med ett sexigt gränssnitt, samtidigt som ingen matchar tex LinuxMCE i kraftfullhet.

Jag skulle inte köra någon Windows-lösning, de är helt enkelt för admin-krävande för min smak. Det går inte att få en Windows att "bara funka" år efter år efter år, de degenererar efter hand. Linux bara tickar och går, det som brukar vara orsaken till att en Linuxmaskin går ner eller behöver installeras om är strömavbrott eller hårdvarufel, operativsystemet som sådant är stenstabilt.

Mac är väl rätt OK ur den aspekten, men det är också väldigt dyra maskiner med en nästan icke-existerande andrahandsmarknad. Jag kan skaffa (via inrego.se) tio helt OK Linux-baserade mediaspelarmaskiner för priset av en ny Mac.

Troberg skrev:
Mac är väl rätt OK ur den aspekten, men det är också väldigt dyra maskiner med en nästan icke-existerande andrahandsmarknad. Jag kan skaffa (via inrego.se) tio helt OK Linux-baserade mediaspelarmaskiner för priset av en ny Mac.
Vad menar du med icke-existerande andrahandsmarknad? Få begagnade datorer att få tag på eller dåligt andrahandsvärde? Det kanske inte finns jättemånga till salu på blocket eller liknande men det betyder väl bara att de som köpt en mac trivs bra med den samt att den står sig bra under många år.

När det gäller Mac Mini så skulle jag föreslå att kolla på ebay.de eller ebay.co.uk där jag själv gjort bra fynd. Amerikanska ebay är billigare men frakten är ofta hutlös och sen riskerar man ju moms och tull. Macrent finns också som alternativ i Sverige.

När det gäller andrahandsvärde så kan man efter 3 års användande sälja macen och få mer än hälften av pengarna tillbaka. Ganska svårslaget tror jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.