5 067 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Mac eller Windows mediacenter?
Hur fungerar de alternativ ovan som centralenhet/server och inte som ren klient?
Sedan kan man ju välja klient som man vill, ex Samsung och Sony har ju inbyggda i sina TV etc.
Sedan kan man ju välja klient som man vill, ex Samsung och Sony har ju inbyggda i sina TV etc.
Jag har Samsungs senaste LED-TV och det som finns inbyggt är snarast att betrakta som ett skämt. Visst "man kan" titta på Youtube och "man kan" koppla upp sig mot en PC. Hur många tycker att det är ok att få sin musiksamling presenterad i en enda lång rad med nästan obefintliga möjligheter till sökning eller sortering. Detsamma gäller film och foto. Allting sker också i ett tempo som framställer en gammal 386-PC som snabb! Kommentaren från Samsungs support är att man nog får vara nöjd ändå med tanke på att det är den första generationen av den här typen av produkter!! Inga uppdateringar på gång heller. Hade det som funnits inbyggt i TV motsvarat en bråkdel av vad som framställs i reklamen hade den här tråden aldrig skapats av mig! TV'n ska användas som bildskärm och i enstaka fall kommer nätverksstödet till användning, resten går bort. Uselt Samsung!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
1. Kanske lite dyrare att köpa men betydligt billigare att ha ägt. Något som skolorna har upptäckt på senare tid.Troberg skrev:
2. Andrahandsmarknaden för Mac:ar är synnerligen levande. Värdet på gamla Mac:ar är högt och du kan utan vidare sälja en 10 år gammal G4 för en tusenlapp.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Samsungs filmspelare är i alla fall riktigt bra, framför allt p h.264 Main/High Profile. Uppskalning är också bra, men kanske inte i klass som en AppleTV.BAN skrev:Jag har Samsungs senaste LED-TV och det som finns inbyggt är snarast att betrakta som ett skämt. Visst "man kan" titta på Youtube och "man kan" koppla upp sig mot en PC. Hur många tycker att det är ok att få sin musiksamling presenterad i en enda lång rad med nästan obefintliga möjligheter till sökning eller sortering. Detsamma gäller film och foto. Allting sker också i ett tempo som framställer en gammal 386-PC som snabb! Kommentaren från Samsungs support är att man nog får vara nöjd ändå med tanke på att det är den första generationen av den här typen av produkter!! Inga uppdateringar på gång heller. Hade det som funnits inbyggt i TV motsvarat en bråkdel av vad som framställs i reklamen hade den här tråden aldrig skapats av mig! TV'n ska användas som bildskärm och i enstaka fall kommer nätverksstödet till användning, resten går bort. Uselt Samsung!
Få maskiner, vilket driver upp andrahandsvärdet. PC kan man få en begagnad maskin som duger till allt vanligt utom de senaste spelen för en spottstyver, ofta till och med gratis.
Ointressant för mig. Jag säljer inte begagnade maskiner, däremot köper jag många begagnade PC för att man får väldigt mycket för pengarna. Härnäst på listan står tex sex stycken (kanske sju) maskiner som mediaspelare/servers. Beräknad kostnad? 6000-8000 kr, allt som allt. Då är det inte skräpmaskiner, det är 3 GHz P4, 1 GB minne, 80 GB disk. Minnet kan tyckas lite om man är van vid Windows, men räcker kanonfint för Linux (och är i vilket fall snorbilligt att bygga ut) och eftersom jag har all media på mina filservers så räcker den lilla disken utmärkt (jag föredrar till och med en liten, då de är mindre problembenägna). Inga underliga märken heller, inget Dell-skit, utan det är HP.
Då är det nog LinuxMCE du ska titta på. Den är verkligen gjord för att kunna köra med allt, kort om brödrosten.
Instämmer. När prylar som borde vara dumma och göra som de blir tillsagda försöker vara smarta så blir det bara fel.
Vilka skolor? Det är väldigt många skolor, speciellt utomlands där man inte är så hårt inbyggda i legacy-OS som i Sverige, som glatt kör Linux med stor framgång. En annan fördel med Linux i just skolor är att den är kan låsas ner så att användaren i princip inte kan ställa till den.
Det är inte det jag vill ha. Jag vill kunna köpa billigt. Jag kör maskinerna i botten, sedan slaktar jag dem för användbara reservdelar, resten åker i soptunnan.
Jag kan starkt rekommendera MacMini som mediacenter. Jag köpte en MacMini för en månad sedan och är helnöjd. Tidigare har jag bara kört Windows. Jag har sju Windows datorer snurrandes i huset varav en som mediacenter. Och nu en Mac. Snart även iPad.
Fördelar med Macen:
- Helt tyst, ingen fläkt som väsnas
- Snygg design på både datorenhet, tangentbord och mus
- Enkelt att lära och snabb att få igång som MediaCenter
Nackdelar:
- Lite ovant till att börja med som Windowsanvändare när det gäller montering av nätverksdiskar, användare mm
- Plex har jag installerat, men inte riktigt blivit kompis med.
Jag kör mestadels svtplay, tv4play osv samt Spotify på Macen och har den kopplad till Onkyo förstärkare och 47' LCD.
Fördelar med Macen:
- Helt tyst, ingen fläkt som väsnas
- Snygg design på både datorenhet, tangentbord och mus
- Enkelt att lära och snabb att få igång som MediaCenter
Nackdelar:
- Lite ovant till att börja med som Windowsanvändare när det gäller montering av nätverksdiskar, användare mm
- Plex har jag installerat, men inte riktigt blivit kompis med.
Jag kör mestadels svtplay, tv4play osv samt Spotify på Macen och har den kopplad till Onkyo förstärkare och 47' LCD.
Och till saken hör att Max OS X faktiskt är Unix och Linux är en variant av samma familj, dvs man kan kan i princip jämställa de två med varandra.
Får man en Linux-burk att funka så slår den det mesta men visst kan det vara lite bökigt att få till den.
Kan lägga upp lite intressanta länkar om nån vill ha men risken finns att jag fyller byggahus's server då *S*
/Kent med Ubuntu 10.04
Får man en Linux-burk att funka så slår den det mesta men visst kan det vara lite bökigt att få till den.
Kan lägga upp lite intressanta länkar om nån vill ha men risken finns att jag fyller byggahus's server då *S*
/Kent med Ubuntu 10.04
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
För er som är lite för säkra på er sak; det sitter faktiskt en fläkt i Mac mini:n, men den är väldigt tyst. 
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Köp en mac mini!
Mina argument för är:
-Den är liten och snygg!
-OS X är ett bra operativsystem som klår det mesta, till exempel behöver du inget antivirus och du behöver inte klicka bort hundra fönster innan du är igång.
-Skulle det inte passa dig med OS X (högst osannolikt) så kan du faktiskt installera Windows eller Linux på den istället, eller köra alla tre. Det går inte att göra på en pc.
Mina argument mot är:
-Den tål inte vatten.
Mina argument för är:
-Den är liten och snygg!
-OS X är ett bra operativsystem som klår det mesta, till exempel behöver du inget antivirus och du behöver inte klicka bort hundra fönster innan du är igång.
-Skulle det inte passa dig med OS X (högst osannolikt) så kan du faktiskt installera Windows eller Linux på den istället, eller köra alla tre. Det går inte att göra på en pc.
Mina argument mot är:
-Den tål inte vatten.
Nej, Mac OS är BSD-baserat och under en stängd licens.
När testade du Linux? Tio år sedan?
Nu är den överlägset enklast att installera. Inget stök med drivrutiner och sånt, allt bara funkar. Testa tex Kubuntu, du behöver bara kunna tala om vad du heter, vilken tidzon du är i, vad du vill kalla datorn, lösenord och om du vill använda hela hårddisken. Vänta tio minuter och sedan är du klar (och då har du officepaket och en massa annat användbart stuff redan installerat).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Läs länkarna om MacOSX
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
Och om BSD
http://en.wikipedia.org/wiki/BSD
Och Linus Torvalds ska ha skrivit en stor del själv/knyckt/tagit öppna delar av UNIX
Men det ska vara UNIX i botten på både MacOSX OCH LINUX.
Unix är säkert ett OS som är stött och blött många gånger men mest fantastiskt är att det fortfarande hänger med. Detta inlägg och hela denna hemsida bygger på MacOSX (UNIX).
Protte
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
Och om BSD
http://en.wikipedia.org/wiki/BSD
Och Linus Torvalds ska ha skrivit en stor del själv/knyckt/tagit öppna delar av UNIX
Men det ska vara UNIX i botten på både MacOSX OCH LINUX.
Unix är säkert ett OS som är stött och blött många gånger men mest fantastiskt är att det fortfarande hänger med. Detta inlägg och hela denna hemsida bygger på MacOSX (UNIX).
Protte
Kan inte mer än fullständigt hålla med. Och supporten är helt jävla lam!BAN skrev:Jag har Samsungs senaste LED-TV och det som finns inbyggt är snarast att betrakta som ett skämt. Visst "man kan" titta på Youtube och "man kan" koppla upp sig mot en PC. Hur många tycker att det är ok att få sin musiksamling presenterad i en enda lång rad med nästan obefintliga möjligheter till sökning eller sortering. Detsamma gäller film och foto. Allting sker också i ett tempo som framställer en gammal 386-PC som snabb! Kommentaren från Samsungs support är att man nog får vara nöjd ändå med tanke på att det är den första generationen av den här typen av produkter!! Inga uppdateringar på gång heller. Hade det som funnits inbyggt i TV motsvarat en bråkdel av vad som framställs i reklamen hade den här tråden aldrig skapats av mig! TV'n ska användas som bildskärm och i enstaka fall kommer nätverksstödet till användning, resten går bort. Uselt Samsung!
Jag rekommenderar en Mac Mini om man vill ha en tyst, liten och strömsnål dator. Jag skulle dock köra Windows 7 Media Center på om man vill köra TV (speciellt betal-tv för Canal Digital, Boxer, Comhem). Jag gjorde det själv under cirka tre månader innan jag bytte mediamöbel och fick plats med större HTPC chassi (större disk).
Plex med Eye TV etc ligger, IMO, efter när det gäller total integration och hög WAF. Struntar man i TV så kan man lika gärna köra Plex eller XBMC vilket har kommit väldigt långt. Tycker dock att man får bäst bild med XBMC på Linux eller Windows och mer möjligheter till tweaks.
Plex med Eye TV etc ligger, IMO, efter när det gäller total integration och hög WAF. Struntar man i TV så kan man lika gärna köra Plex eller XBMC vilket har kommit väldigt långt. Tycker dock att man får bäst bild med XBMC på Linux eller Windows och mer möjligheter till tweaks.
Vad är WAF?
Wife Acceptance Factor