Som jag har förstått så drar t.ex. en 2x36W inte 72W. Själv har jag aldrig haft några problem med detta eftersom jag alltid köper kvalitets grejor men nu kommer vänner som köpt billiga armaturer på jula, bauhaus. Dom säger att säkringen inte håller för alls många armaturer.

Så nu är min fråga hur man räknar enklast på detta? Antar att det har med faskomenseringen att göra. Sämre reaktorer i billiga armaturer...

/F

Det ska sitta en kondensator mellan fas och noll i kopplingsplinten. På billiga armaturer har de snålat in på den.
Där ska stå verkningsgrad någonstans på armaturen (cos fi). Räkna 72 = 230 x (ström) x cos fi så får du fram strömmen.

Vi kanske skall förtydliga att effektförbrukningen i armaturen är 72 W även om faskompenseringen är kass. Det som händer är att strömmen blir högre, men detta medför ingen ökad effektförbrukning eftersom denna ström är ur fas med spänningen.

Därimot blir det extra effektförlust i ledningarna pga av den ökade strömmen, och givetvis högre belastning på säkringarna.

Hur är det med moderna HF-don? Borde inte de har en högre verkningsgrad?

Så om jag förstått det rätt så betalar du för 72 W men du plockar du 144 W vid cos fi 0,5??

Nu trro jag iofs att mna lurar sig lite av effektuppgifterna. 36w drar själva röret. Men sedna har du en ansenlig förlust i drosseln (känn på den). Den blir rejält varm.

Utan att ha några mätuppgifter annat än känslan i handen så skulle jag tro att den bränner upp 5-10w.

Jag har funderat lite på hur de mäter när de anger effekt på LE lampor. LE lampor blir rejält varma, bara något svalare än vanliga glödlampor. Jag misstänker (men har ingen fakta) att de där också bara angher effekten till själva lysröret och "försummar" förlustenergin i drivkretsen.

Det känns lite flummigt detta. Ingen som har ett rakt och tydligt svar?

Vem som tillverkat reaktorn är skit samma. Sitter där en kondensator parallellt mellan fas och noll så är den faskompenserad, annars inte.

En faskompenserad armatur ligger cos fi ~0,9 dvs. I = 72 / (230 * 0,9) = 340mA
En okompenserad ligger kanske på cos fi ~0,5 dvs I = 72 / (230 * 0,5) = 627mA

(OBS! Detta är kvalificerade gissingar)

Effekttriangeln:
Den verkligt uttagna effekten är den skenbara. Det är den som du använder för att räkna ut den verkligt uttagna strömmen.
I en resistiv last (glödlampa) är cos fi =1 dvs. Vinkeln 0 grader; Skenbar = Aktiveffekt
Reaktiv effekt är som skummet i ett ölglas. Det kommer på köpet men man har ingen nytta av det. Det vill man reducera.

Du kan beräkna med hjälp av algebra eller pytagoras sats beroende på vilka värde du känner till. Lättast är givetvis att mäta sig fram, då får man verkliga värden.

effekttriangel.gif

Tilläggas kan väl att i ett vanligt villaabonnemang betalar inte kunden för någon reaktiv effekt, en vanlig mätare mäter inte reaktivt.

Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag tror att man räknar med att plus 25& på lysrörens effekt för att kompensera för förluster och vad donen drar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.