1 857 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Lyfta tak på hundkoja
Ja eller någon typ av hydraulcylinder el modifierad domkraft typ vxllådslyft.Vi hjälps åt men om jag är det minsta inkapaciterad t ex efter några öl el snapsar fixar jag INTE att lyfta taket.Är inte jätteklen klarar 25 upchins men just detta lyft förbannat tungt.E Et1975 skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Röstar också för gasfjädrar, kommer vara den snyggaste lösningen. Att någon dog för att släpvagnskåpan rasade ner beror på att de säkerhetsfunktions som ska finnas inte användes. Se till att det sitter en gasfjäder på varje sida, ger ena upp så hjälper den andra till ändå. Sedan en en regel eller plåtbit som låser taket i öppet läge medan du stökar på.
Förstår att du inte vill göra om ett färdigt köpehus, men borde det inte rätt enkelt gå att fixa en dörr på ena gaveln. Det känns för mig som en enklare lösning än att använda gasfjädrar, block, vinschar och liknande som diskuteras för att lösa en potentiellt farlig situation.S sagan1 skrev:
Så har vi löst problemet.N Niq skrev:
Har en koja väldigt lik den på bilden (håll koll efter läckande tak).
Gasfjädrar från Amazon och en bit 45x45 för att säkra taket när det är öppet.
Aha ja det var en redig koja. Då tror jag mest på några gasfjädrar minst 2, då konsekvenserna vid haveri är mindre med 2 mellanstarka där en ger upp, jämfört med när en ensam och kraftig gör det.S sagan1 skrev:
Här finns lite designhjälp att få, https://www.gasfjadershop.se/S sagan1 skrev:
Vad kan det taket egentligen väga?S sagan1 skrev:Hur på enkelt vis lyfta taket på hundkoja?Kan lyftas för att enklare komna åt byta ex vis bädd.Jag klarar med nöd lyfta själv men måste helst ha någon som sätter dit pinne som håller upp.Min sambo klarar det inte ensam. Provat med winch för båt men veven tar i.Talja/block kan vara ett alternativ.Krok i garagevägg bakom finns och krok i framkant av kojans tak.I värsta fall någon typ av domkraft.Tacksam för tips.
Med det priset borde ju tillverkaren redan ha en färdig lösning. För det är tänkt att man ska öppna upp taket för fix? Även om de kanske har en värstinglösning som kostar en massa pengar kanske man kan sno delar av den för ett eget bygge.
Ja det följer med en stång med uttag på golv och under tak att hålla uppe taket med men man bör nog vara två en som håller i repet och en som sätter i stången eller ha en stabil knap att fästa linan i om ensam.J JFrisk skrev:
Klicka här för att svara