Hur på enkelt vis lyfta taket på hundkoja?Kan lyftas för att enklare komna åt byta ex vis bädd.Jag klarar med nöd lyfta själv men måste helst ha någon som sätter dit pinne som håller upp.Min sambo klarar det inte ensam. Provat med winch för båt men veven tar i.Talja/block kan vara ett alternativ.Krok i garagevägg bakom finns och krok i framkant av kojans tak.I värsta fall någon typ av domkraft.Tacksam för tips.

• Hundkoja med röda och svarta detaljer, och en hund framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sagan1 skrev:
Hur på enkelt vis lyfta taket på hundkoja?Kan lyftas för att enklare komna åt byta ex vis bädd.Jag klarar med nöd lyfta själv men måste helst ha någon som sätter dit pinne som håller upp.Min sambo klarar det inte ensam. Provat med winch för båt men veven tar i.Talja/block kan vara ett alternativ.Krok i garagevägg bakom finns och krok i framkant av kojans tak.I värsta fall någon typ av domkraft.Tacksam för tips.
Hunden var vid tillfället blöt och trött han är annars en glad och social hund som är livlig och pigg.

• Älska
Perplexus
  • Laddar…
N
Skulle det kanske fungera med sådana där gasfjädrar som sitter till bakluckan på många bilar?

Är det en renrasig schäfer?

Montera linjärt ställdon?
Alternativt att ni hjälps åt när taket ska lyftas. Eller löser gymkort.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
N Niq skrev:
Skulle det kanske fungera med sådana där gasfjädrar som sitter till bakluckan på många bilar?

Är det en renrasig schäfer?
Ja renrasig bruksschäfer. Foto i höstas nu ett år och 50 kg.Ja kanske men väger enormt mer än en baklucka el tom släpvagnshuv.Rädd det inte räcker.I Jämtland dog en man när släpvagnskåpan föll och klämde honom över halsen..

T
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
S sagan1 skrev:
Ja renrasig bruksschäfer. Foto i höstas nu ett år och 50 kg.Ja kanske men väger enormt mer än en baklucka el tom släpvagnshuv.Rädd det inte räcker.I Jämtland dog en man när släpvagnskåpan föll och klämde honom över halsen..
När du jämför med en släpvagnskåpa får du ha i åtanke att släpvagnen har 4-5ggr längre hävstång jämfört med taket till hundkojan…

Dela det i två delar eller gör bara ett lättare tak.
Alternativt så öppna en vägg istället för taket.

Linblock så kan du ju välja hur tungt du vill ha det

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Kan du vända lite på problemet och göra taket lättare? Eller måste det dubblera som skyddsrum?

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
N
S sagan1 skrev:
Jag tänkte att gasfjädrarna skulle vara hjälp att lyfta locket och att du skulle ha något stöd som håller upp taket när det är öppet.

Det blir en stor Schäfer det.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Går det inte fästa en längre regel på taket och nyttja som hävstång? Och ha någon automatisk spärr som låser i jämna steg när taket lyfts? Ett snöre i spärren för att kunna lossa på distans och sänka ner på samma vis?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
När du jämför med en släpvagnskåpa får du ha i åtanke att släpvagnen har 4-5ggr längre hävstång jämfört med taket till hundkojan…
Ja men kojtaket så tungt att man lätt skulle bryta nacken rakt av om det föll ner när man står böjd in i kojan och fixar med madrass och annat.Fingrar och hand skulle mosas om de kom i kläm.

J JFrisk skrev:
Går det inte fästa en längre regel på taket och nyttja som hävstång? Och ha någon automatisk spärr som låser i jämna steg när taket lyfts? Ett snöre i spärren för att kunna lossa på distans och sänka ner på samma vis?
Ja det kan vara en ide,ska fundera.

G g.kraft skrev:
Kan du vända lite på problemet och göra taket lättare? Eller måste det dubblera som skyddsrum?
Den är beställd från husfabrik som kör samma spec som stora villor jag vill inte gärna göra om konstruktionen,kojaset kostade 27 000 kr!

• Wow
Purre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.