Min domkraft från Jula, dvs deras egna märke, MeecTools, orkar inte lyfta förutom med min ena fot som tryck. Har testat att lufta, men utan resultat. Enligt manualen så ska det fyllas på med smörjolja via nippeln och enligt supporten så ska den tas bort och fyllas på med deras hydrauliska olja.
Supporten nämnde även att det ska inte spela någon roll om det är fett eller olja.
Någon som vet om jag gör fel eller om man ska fylla på ett annat ställe?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...krafter/hoglyftande-lagprofildomkraft-012148/
Supporten nämnde även att det ska inte spela någon roll om det är fett eller olja.
Någon som vet om jag gör fel eller om man ska fylla på ett annat ställe?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...krafter/hoglyftande-lagprofildomkraft-012148/
Om du pumpar upp utan någon belastning och sen belastar med foten, känns den då "svampig"? Dvs gungar den lite?
Oavsett skulle jag nog fundera på att kassera om du inte är helt säker på att den läckt olja, läckan är åtgärdad och ny olja är korrekt påfyllt. Det är inte kul om den rasar oväntat.
Oavsett skulle jag nog fundera på att kassera om du inte är helt säker på att den läckt olja, läckan är åtgärdad och ny olja är korrekt påfyllt. Det är inte kul om den rasar oväntat.
Inte alls faktiskt. Stod även med en av fötterna på och då lyfte den, men direkt när jag la min andra fot på så orkade den inte. Har aldrig lagt märkte till någon läckage. Endast använt vid däckskifte och något annat smått. Inköpt ny 2021.G g.kraft skrev:
Låter inte som att det är för lite olja då, snarare otät mellan kolv och oljereservoar vilket gör att kolven kan tryckas ihop och olja gå ut i reservoar igen. Hjälper det om du motionerar låsskruven? Alltså skruvar åt/av upprepade gånger.
Som sagt, jag hade kanske inte litat på denna igen oavsett om du får ordning på den.
Som sagt, jag hade kanske inte litat på denna igen oavsett om du får ordning på den.
Hmm, okej. Du har nog rätt, det känns lite sådär. Även om jag alltid har pallbock under, så vill man ju att den ska fungera. Ska höra mig runt och se om någon kan kika på den, annars åker den i soporna.G g.kraft skrev:Låter inte som att det är för lite olja då, snarare otät mellan kolv och oljereservoar vilket gör att kolven kan tryckas ihop och olja gå ut i reservoar igen. Hjälper det om du motionerar låsskruven? Alltså skruvar åt/av upprepade gånger.
Som sagt, jag hade kanske inte litat på denna igen oavsett om du får ordning på den.
Om det är lite olja så brukar den vara lika stark som vanligt, men sluta lyfta innan full höjd. Är den svag hela tiden är det snarare något internt läckage. Jag antar att du skruvat åt sänkningsventilen ordentligt?
Jag kan varmt rekommendera det Danska märket AC, fantastisk domkraft, håller i all evighet och skulle du "köra" sönder nått så finns alla delar att handla lite varstans. Jag själv förstörde en låsring till ett av de tysta hjulen fanns att beställa lite varstans och jag valde Autoexperten som tog hem några åt mig.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 314 inlägg
Ja det är inget fel på proffsgrejer men de kostar ju därefter............
Visst är det så, men inte så sjukt blodigt som man kan tro. Gjorde en snabbsökning och detta var den billigaste jag såg. En höglyftande är riktigt trevlig men när jag köpte min första så var jag för snål, tog mig 14år att slå till på en höglyftande (Mekonomen hade 25% rabatt, det hjälpte till). Samma design fortfarande, så inga problem med 900 olika reservdelsvarianter för de är ett år specifik eller välj själv anledning till att reservdelar ej finnsS Stefan1972 skrev:
Detta priset är nog inte långt ifrån vad jag betalade för ~14år sedan
https://www.globaltools.se/bilverkt...=affiliate&utm_campaign=cpa&utm_content=34889

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har väldigt svårt att tro, att den skulle vara så sliten/dålig så den är slut. Jag har fortfarande min första domkraft liggandes. Det är en bit över 30år sedan jag köpte den på det billigaste stället då. Något riktigt skräp, enligt pris och ursprung. Den har används flitigt men fungerar fortfarande lika bra.OptiDog skrev:
Jag har fler exempel och erfarenheter.
Men det jag menar är att en domkraft är så enkel i sin konstruktion, att det knappt kan gå sönder.
Det måste nästan vara något som är felinställt, eller något som kärvar.
Bilden visar en SMÖRJNIPPEL som används för att smörja lyftarmens lagring.OptiDog skrev:
Min domkraft från Jula, dvs deras egna märke, MeecTools, orkar inte lyfta förutom med min ena fot som tryck. Har testat att lufta, men utan resultat. Enligt manualen så ska det fyllas på med smörjolja via nippeln och enligt supporten så ska den tas bort och fyllas på med deras hydrauliska olja.
Supporten nämnde även att det ska inte spela någon roll om det är fett eller olja.
Någon som vet om jag gör fel eller om man ska fylla på ett annat ställe?
[länk]
Där kan man nog smörja både med fett och olja.
Detta har dock inget med lyftens HYDRAULISKA system som sitter under plåten, ca 5cm till höger i bild. Där finns en (oftast gummi) plugg som ska tas bort och behållaren fyllas med hydraulolja.
Armen nedsänkt, och inte överfylld med olja. Lämna lite luft kvar till hålet.
(Gäller små lyftar generellt, jag har inte doktorerat på exakt den där.)
Redigerat:
Klicka här för att svara