2 495 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Lyfta bil som står i backe
Allvetare
· Västra götaland
· 8 982 inlägg
Jag har en lutande uppfart och skruvar ofta där.
Så länge man inte lyfter hela fram- eller bak-axeln samtidigt är det sällan överdrivet riskabelt.
Så länge man inte lyfter hela fram- eller bak-axeln samtidigt är det sällan överdrivet riskabelt.
Jag köper en rejält kraftig garagedomkraft som skjuts in en bra bit under bilen (mittpunkten ligger en bra bit in på domkraften) och eftersom jag parkerar på tvären så är riskerna minimala. En vanlig domkraft som följer med bilen på plant underlag är en större risk!T trojlee skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 453 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 453 inlägg
Jag har haft incidenter med bilar på plan mark, särskilt om inte hjulen som är kvar på marken kan låsas på ett säkert sätt. Lutar det, underlaget löst och bilen är tung kan även det vara otillräckligt. Väldigt lätt att en domkraft tippar eller glider av beroende på vilken modell det är. Meckat i många herrans år men hade aldrig försökt lyfta ett fordon i backe utan spännband och talja runt träd som minimum. Behövs en väldigt liten rörelse på bilen för att domkraften ska fallera. Kan bli direkt livsfarligt.
Edit: Till min gamla BMW 535 följde det med en metallkil att sätta bakom lämpligt hjul för extra säkerhet, på plan mark. Jag har själv köpt dubbla sådana kilar till min nuvarande Saab 9-5 för att öka säkerheten, men det gäller fortfarande plan mark.
Edit 2: Erfarenhet är den viktigaste komponenten i detta. Har trådskaparen erfarenhet av att lyfta fordon så kan det gå bra. Saknas erfarenhet (och kanske även teoretisk kunskap om hur krafter verkar på föremål i olika situationer) så avråder jag att ens försöka. Man måste kunna göra en kvalificerad bedömning av hela situationen, inklusive bilens egenskaper, tyngd, viktfördelning, däck, mark, lutningens beskaffenhet (bomberad vägbana t ex), vilka säkerhetsanordningar som finns tillgängliga och vilken typ av domkraft som ska användas.
Edit: Till min gamla BMW 535 följde det med en metallkil att sätta bakom lämpligt hjul för extra säkerhet, på plan mark. Jag har själv köpt dubbla sådana kilar till min nuvarande Saab 9-5 för att öka säkerheten, men det gäller fortfarande plan mark.
Edit 2: Erfarenhet är den viktigaste komponenten i detta. Har trådskaparen erfarenhet av att lyfta fordon så kan det gå bra. Saknas erfarenhet (och kanske även teoretisk kunskap om hur krafter verkar på föremål i olika situationer) så avråder jag att ens försöka. Man måste kunna göra en kvalificerad bedömning av hela situationen, inklusive bilens egenskaper, tyngd, viktfördelning, däck, mark, lutningens beskaffenhet (bomberad vägbana t ex), vilka säkerhetsanordningar som finns tillgängliga och vilken typ av domkraft som ska användas.
Redigerat:
Bra svarat!! Tycker tråden hjälpt mig med olika överväganden. Ställde bilen på tvären och det var ju bra på sitt sätt, men uppfarten är egentligen inte bred nog för det. Tror att jag vid framtida arbete kommer stå i lutning ändå, men använda både kilar som låses på plats samt spännband som håller bilen. Sen använder jag ändå alltid förutom garagedomkraften även minst 1st pallbock och även något som fångar bilen ifall den halkar av stödpunkterna. Och jag arbetar aldrig under bilen utan att den står riktigt bra på flera bra punkter.MultiMan skrev:Jag har haft incidenter med bilar på plan mark, särskilt om inte hjulen som är kvar på marken kan låsas på ett säkert sätt. Lutar det, underlaget löst och bilen är tung kan även det vara otillräckligt. Väldigt lätt att en domkraft tippar eller glider av beroende på vilken modell det är. Meckat i många herrans år men hade aldrig försökt lyfta ett fordon i backe utan spännband och talja runt träd som minimum. Behövs en väldigt liten rörelse på bilen för att domkraften ska fallera. Kan bli direkt livsfarligt.
Edit: Till min gamla BMW 535 följde det med en metallkil att sätta bakom lämpligt hjul för extra säkerhet, på plan mark. Jag har själv köpt dubbla sådana kilar till min nuvarande Saab 9-5 för att öka säkerheten, men det gäller fortfarande plan mark.
Edit 2: Erfarenhet är den viktigaste komponenten i detta. Har trådskaparen erfarenhet av att lyfta fordon så kan det gå bra. Saknas erfarenhet (och kanske även teoretisk kunskap om hur krafter verkar på föremål i olika situationer) så avråder jag att ens försöka. Man måste kunna göra en kvalificerad bedömning av hela situationen, inklusive bilens egenskaper, tyngd, viktfördelning, däck, mark, lutningens beskaffenhet (bomberad vägbana t ex), vilka säkerhetsanordningar som finns tillgängliga och vilken typ av domkraft som ska användas.
Jag bröt sönder en domkraft i vinter när jag lyfte bilen som stod i svag lutning. Bilen hade slirat ned i ett hål som jag inte kom loss ifrån. Under lyftet så ändras ju bilens vinkel och domkraften vek sig av snedlasten. Domkrafter är konstruerade för att lyfta rakt upp inte snett.K kurlakarl skrev:Bra svarat!! Tycker tråden hjälpt mig med olika överväganden. Ställde bilen på tvären och det var ju bra på sitt sätt, men uppfarten är egentligen inte bred nog för det. Tror att jag vid framtida arbete kommer stå i lutning ändå, men använda både kilar som låses på plats samt spännband som håller bilen. Sen använder jag ändå alltid förutom garagedomkraften även minst 1st pallbock och även något som fångar bilen ifall den halkar av stödpunkterna. Och jag arbetar aldrig under bilen utan att den står riktigt bra på flera bra punkter.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Galvat galler rostar? bild
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Billig liten mini-förstärkare? (Ljud)
Övrigt Off Topic -
Miele Tvättmaskin WEI875WCS. Hur kan jag avbryta mobilestart när Wi-Fi har kraschat.
Vitvaror -
Solpanel + bilbatteri = Starkströmsanläggning som kräver behörighet ?
El