Byggahus.se
Har ni laddat ner senaste mjukvaran? Klipparen beteer sig bättre kring tråden med den. Borde minska risken för att den rymmer.
Rymmer den i ett hörn? Har ni sett vad den gör när den rymmer?
 
M Miramithe skrev:
Har ni laddat ner senaste mjukvaran? Klipparen beteer sig bättre kring tråden med den. Borde minska risken för att den rymmer.
Rymmer den i ett hörn? Har ni sett vad den gör när den rymmer?
Ja det är ett hörn med rät vinkel där klipparen går rätt över tråden
 
Testa göra hörnet rundat.
 
  • Gilla
gunwis
  • Laddar…
C chrillea19 skrev:
Min rymmer också från och till. Har inte förstått vad det beror på.
Kör man igen så fungerar det oftast igen...
Lika här ! Man kan aldrig lita på den här
 
Nu har min fungerat ok i 2 dagar och då tycker jag själva klippningen som utförs är bra.

Men idag rullade den ut och körde igång med sin vanliga klippning. Som tur är var jag i närheten när den beslutade sig för att trilskas.
Den hade hamnat i ett innerhörn i altanen och försökte backa. Tyvärr var utrymmet bakom klipparen inte tillräckligt men det var inget som klipparen bryr sig om. Den försöker verkligen idogt och tufft att backa trots att det inte går. Det resulterar i att oftast lyfter sig ett bakhjul lite i den ände den tar emot och den andra sidan börjar jordfräsa gräsmattan. Efter en stund ger den upp, går fram 20 cm och gör därefter ett nytt försök i stort sett på samma ställe med samma resultat som ovan. Innerst mot altanen har jag lite grus och sedan tegelstensformade-stenar. Det som händer är att efter 3-4 försök har han grävt ned sig så långt i gräsmattan att klipptallriken drar emot stenläggningen vilket resulterar i ett enormt oljud och/eller får den tag i avgränsningskabeln och kapar den.

Detta är bara ett exempel på lägen som påvisar att jag inte kan lita på klipparen. Vad hade hänt om den gått utan att jag varit hemma?

Hörnet den fastnade i är hörnet där jag har min klipparladdstation och jag gissar att det är därför han kunde komma så långt in i hörnet innan den skulle backa.
 
  • Gilla
gunwis
  • Laddar…
Jag vet inte om man bara kan skylla på klipparen om den fastnar i ett hörn där den inte har plats att backa och vända. Man kan ju börja med att följa manualen angående min avstånd till saker. Min 2 meter står det i manualen. Det är nog med tanke på att den ska få plats att vända. Man får kolla lite hur klipparen beteer sig. Denna klipparen är ju väldigt "hetsig" i sina rörelser och åker rätt fort. Både på gott och ont. Senaste fw gjorde dock så den fungerar bättre kring gränskabeln.
 
  • Illustration av korrekt och felaktig hörnuppställning för robotgräsklippare med avståndsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cahlis Cahlis skrev:
Ny har jag suttit hela dagen men min nya Lyfco 1800, datorn o telfonen. Började med att uppdatera till senaste mjukvara. Gick faktiskt galant! Sen var det dags att få appen att kommunicera med klipparen. Nä, det ville sig inte. Följde slaviskt instruktionen i manualen. Typ 40 gånger. Med små justering där manualen är oklar. Fabriksåterställt klipparen, raderat o ominstallerat appen, etc. Aaaahhh - behöver hjälp!
Det går ej att få någon ordning på dom här robotklipparna ! Har lagt ner hur många timmar som helst får den att gå ett lite tag sen kan vad som helst hända ???
 
C chrillea19 skrev:
Jag hade också rackarns mycket problem med att få det att fungera. Till slut fick jag till det genom att följa manualen till punkt o pricka (fabriksåterställde först). Har för mig att det var en liten detalj i förfarandet som stökade till det men läste man ordentligt så fungerade det till slut. Sedan är det så för mig att appen hittar klipparen varje gång jag startar appen och gör mina ändringar. Låter jag sedan telefonen vara en liten stund så tappar den kontakten mellan app o klippare. Är då tvungen att gå in och stänga ned det r bakgrunden rullande programmet och sedan starta om appen igen, Då hittar den klipparen igen och då kan jag kolla och ändra parametrar igen. Har rätt mycket småproblem. Ett är att jag t.ex. kan skicka ut den med fjärrkontrollen via auto och den sticker ut o klipper men att få hem den igen är värre. Den går hem fint när strömmen börjar ta slut men knappen för "home" i appen har jag aldrig fått till att bita på klipparen. Jag kör senaste version av Android. Vill jag få hem klipparen tidigare än när den själv vill så måste jag gå ut och hämta den. Fungerar "Home" knappen för någon annan?
Det går ej att få någon ordning på dom här robotklipparna ! Har lagt ner hur många timmar som helst får den att gå ett lite tag sen kan vad som helst hända ???
 
C chrillea19 skrev:
Jag har också uppdaterat till 1.2.4. Det jag tänker är att du inte ska ge upp utan försök igen när du känner att du orkar, Hela den här klipparen är i mitt tycke helt ostabil. Den klipper helt ok men resten är rena skräpet skulle jag säga. Den fungerar men är extremt osäker och det kan hända lite vad som helst tycker jag. Måste jag återansluta laddstationen så får jag hålla på i typ 20 minuter och trycka i o dra ur säkert 50 ggr innan det plötsligt fungerar (den larmar och piper hela tiden). Men plötsligt fungerar det... Min avgränsningskabel fungerar kanon 10ggr men den 11:e så går klipparen plötsligt rakt ut. Har ändrat strömstyrkan i avgränsningskabeln också... trorjag. Satte den till 29 (man skulle inte gå över 30) men jag hittar inget sätt att se om det bitit. Klockan i klipparen är också extremt dålig. Tiden "drar" sig drygt 1 minut per dygn vilket gör att jag får svårt när jag sätter tider i schemat. Att ha klipparen åkande oövervakad för tillfället är helt uteslutet. Har ett flertal saker till typ att "home" aldrig fungerar i appen men det blir för lång lista just nu. Så summa summarum så fungerar klipparen men är helt användarfientlig.
Har klagat hos Bygghemma och lämnat in en reklamation mot de saker jag upptäckte först (att det inte gick att ansluta laddstationen) men det hamnar tydligen hos Outl1 iallafall och de verkar inte vilja svara.
Skulle vara intressant att höra fler användares erfarenheter både det som fungerar och det som inte gör det....
Det går ej att få någon ordning på dom här robotklipparna ! Har lagt ner hur många timmar som helst får den att gå ett lite tag sen kan vad som helst hända ???
 
Lugn o fin nu leiftintin. Måste säga att min klippare tuffar på fint nu. Tycker man lär sig efterhand och anpassar efter det. Att inte ha för vassa hörn där klipparen kommer in i en evighetsloop och tillslut kanske kör utanför begränsningskabeln, står ju faktiskt klart o tydligt i instruktionsboken. Man kan ju också förstå att det är en ganska hopplös situation att ta sig ur. Jag hade ett sådant hörn där klipparen gick ur två gånger.Sen jag rundade av det så har det funkat bra. När den gick utanför så stannade den efter max 1 meter. Bra.
Sen får man se upp med appen. Tänk på att inställningarna ligger kvar vecka efter vecka (det är ju meningen). Du måste ha täckning både från hemnätverket och klipparens eget nätverk när du ändrar via appen. Den ska inte heller stå på laddning, tror jag. Bra att starta om appen ibland så att man ser att klipparens namn kommer upp och det därmed är kontakt.
Jag har lagt ner det där med områdesklippning. Har två stora ytor, en framför och en bakom huset med en ca 4 meter bred x 8 meter lång yta emellan. Tycker att klipparen letar sig fram till båda ytorna lika mycket och håller allt klippt o snyggt.
Gräsmattan är ojämn o tuvig på många ställen, brant också men hon tar sig fram piggt o raskt ändå. Kommit in vid ett träd som är stöttat med flera stöttor men skruvar o vrider sig, tar sig loss och fortsätter klippa. Samtidigt som grannens lååångsamma klippare kör fast på olika ställen varje dag... Jag är nog ganska nöjd.
 
  • Gilla
leiftintin
  • Laddar…
Upplever att min stannar och piper mycket, behövs inte fastna mycket gräs vid klippbladen för att detta ska ske. Någon som hittat någon bra lösning på detta?
Kantklippningen är jag heller inget stort fan av, nån som vet om man kan stänga av denna funktionen helt?
 
G gunwis skrev:
Min klippare rymde rätt över sin elkabel och efter ca 15 m jobbade den i rabatten bland mina växter när jag undrade var den var och klippte. Har för mycket gräs vuxit över tråden? Tips så den inte rymmer igen på egen hand.
Svårt att tro att du lagt kabeln så djupt att det är orsaken! Jag har kabel under stenplattor med 5cm tjocklek och den har inga problem att känna av avgränsningen.
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Upplever att min stannar och piper mycket, behövs inte fastna mycket gräs vid klippbladen för att detta ska ske. Någon som hittat någon bra lösning på detta?
Kantklippningen är jag heller inget stort fan av, nån som vet om man kan stänga av denna funktionen helt?
Har aldrig upplevet att den stannat pga för mycket gräs vid knivarna. Hur högt är gräset före klippning? Vilken höjd är klipparen inställd på?
Mystiken kring kantklippning har jag inte riktigt listat ut ännu. Kanske ska jämföra inställning i menyn på klippare och inställning i appen. De bör väl vara samma...
 
C chrillea19 skrev:
Jag hade också rackarns mycket problem med att få det att fungera. Till slut fick jag till det genom att följa manualen till punkt o pricka (fabriksåterställde först). Har för mig att det var en liten detalj i förfarandet som stökade till det men läste man ordentligt så fungerade det till slut. Sedan är det så för mig att appen hittar klipparen varje gång jag startar appen och gör mina ändringar. Låter jag sedan telefonen vara en liten stund så tappar den kontakten mellan app o klippare. Är då tvungen att gå in och stänga ned det r bakgrunden rullande programmet och sedan starta om appen igen, Då hittar den klipparen igen och då kan jag kolla och ändra parametrar igen. Har rätt mycket småproblem. Ett är att jag t.ex. kan skicka ut den med fjärrkontrollen via auto och den sticker ut o klipper men att få hem den igen är värre. Den går hem fint när strömmen börjar ta slut men knappen för "home" i appen har jag aldrig fått till att bita på klipparen. Jag kör senaste version av Android. Vill jag få hem klipparen tidigare än när den själv vill så måste jag gå ut och hämta den. Fungerar "Home" knappen för någon annan?
Jag känner mig också lurad ! Dom vill ej ha några
några nöjda kunder!
 
M Miramithe skrev:
Har ni laddat ner senaste mjukvaran? Klipparen beteer sig bättre kring tråden med den. Borde minska risken för att den rymmer.
Rymmer den i ett hörn? Har ni sett vad den gör när den rymmer?
Jag känner mig också lurad ! Dom vill ej ha några
några nöjda kunder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.