5 176 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
lyckas inte få ut 0-10V (eller andra fel som jag inte förstår)
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Så här ser det ut i ETS, men jag har även provat att fippla lite med konfigurationen utan resultat. Jag använder både brytfunktionen (som fungerar utmärkt) och styrsignal (som får aktorn att låta, men inte ger annan effekt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Jag har använt homeassistant för att driva beteende, men även ETS för att skicka telegram direkt till gruppadresserna. Båda fungerar på så sätt att aktorn tar värdena, tänder och släcker 230V-utgångarna fint, låter och inte ger någon mätbar spänning på styrutgångarna.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Verkar som en rimlig parametersättning (och nästan samma som mitt exempel), och telegrammen verkar ju rimliga - incklusive ack från aktorn att den satt utgången till 50%, skumt.
Ska se om jag har en till sådan aktor liggandes hemma som jag kan kanna lite med…
/U
Ska se om jag har en till sådan aktor liggandes hemma som jag kan kanna lite med…
/U
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Jag provkörde fläktarna idag med simulerad 1-10 via bänkaggregat. Allt lirade som väntat. Allt det som inte fungerar är således lokaliserat till 0-10+230-aktorn. Antingen är den trasig eller så kan den helt enkelt inte leverera spänning ut på det sätt jag förväntar mig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag har inte testat den 0-10V-aktorn från Schneider, men jag skulle kunna tänka mig att den är mer för att styra belysning (även om det vanligtvis brukar vara 1-10V (10-100%) för belysning med reläutgång för av/på). Men du borde ju kunna få ut en 0-10V-signal ur den...F fiskbuggaren skrev:
Det finns särskilda fancoil-aktorer för att styra fläktkonvektorer. T.ex. denna från ABB som har 0-10V utgång för fläkten, 2 st utgångar för ställdon värme och/eller kyla, 1 st utgång för t.ex. extra värmare och 4 st ingångar för daggpunktssensor, tempsensor och fönsterkontakt.
Om jag inte far helt fel så har denna även inbyggd termostat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Fläktarna vill faktiskt ha just 1-10V och bryt för av/på. Det står till och med rätt tydligt att man inte får operera dem i 0-1V-området. En sak jag inte alls förstår är hur det framgår av specarna vad som krävs av x-10V för att de drivande och drivna enheterna ska fungera ihop.Patrik_Hed skrev:
Jag har inte testat den 0-10V-aktorn från Schneider, men jag skulle kunna tänka mig att den är mer för att styra belysning (även om det vanligtvis brukar vara 1-10V (10-100%) för belysning med reläutgång för av/på). Men du borde ju kunna få ut en 0-10V-signal ur den...
Det finns särskilda fancoil-aktorer för att styra fläktkonvektorer. T.ex. denna från ABB som har 0-10V utgång för fläkten, 2 st utgångar för ställdon värme och/eller kyla, 1 st utgång för t.ex. extra värmare och 4 st ingångar för daggpunktssensor, tempsensor och fönsterkontakt.
Om jag inte far helt fel så har denna även inbyggd termostat.
[bild][bild]
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Hmm, vad märkligt. 🤔 Vart står det någonstans? Jag sökte i inkopplingsanvisning för bägge fläktkonvektorerna och kan bara hitta information om 0-10V.F fiskbuggaren skrev:
Det ska inte krävas något särskilt, t.ex. 5V är alltid 5V. Det som brukar vara generellt kring reglering med 0-10V är att det finns två sätt. Antingen har t.ex. en frekvensomriktare en egen 10V-utgång som går genom en potentiometer för reglering eller så har man en extern 0-10V från t.ex. en analogaktor.
//Patrik
Vet inte hur de brukar vara konstruerade, men kan det vara något med impedansfel? Fläkten vill drivas och har... låg impedans, men utgången vill bara reglera.
Alldeles för länge sen jag läste elnät...
Alldeles för länge sen jag läste elnät...
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
De hade skickat med ett separat dokument som bara handlade om det här(!) Om det framgick av den vanliga dokumentationen vet jag inte.Patrik_Hed skrev:
Hmm, vad märkligt. 🤔 Vart står det någonstans? Jag sökte i inkopplingsanvisning för bägge fläktkonvektorerna och kan bara hitta information om 0-10V.
Det ska inte krävas något särskilt, t.ex. 5V är alltid 5V. Det som brukar vara generellt kring reglering med 0-10V är att det finns två sätt. Antingen har t.ex. en frekvensomriktare en egen 10V-utgång som går genom en potentiometer för reglering eller så har man en extern 0-10V från t.ex. en analogaktor.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
F fiskbuggaren skrev:
Det är ju lustigt bara att ingen fancoil-aktor vad jag hittat har något annat än 0-10V för att styra fläkten (frånsett 3-stegshastighet). 🤔J jonaserik skrev:
Hur bryts spänningen till fläkten då? Är det endast fläkten som bryts eller är det hela fläktkonvektorn?
//Patrik
Ja du vem som vet, men fläkten kan nog inte snurra om den får för låg spänning, utan stannar och står liksom och brummar i sid själv. Om inte annat så kommer den inte att starta med för låg spänning. Har en halvstor fläkt på vinden som styrs med en vanlig motordimmer och den startar inte om man drar för djupt. Är nog lite lika med ditt. Nu ska ju allt vara med alla sorters övervakningar och annat, så det inverka på funktionen. Men normalt 230 V in och 5 V styr = 115 V till fläkten, om det medför 50 % fart kan jag inte säga.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Fläkten stannar men kondenspumpen (ren gissning baserad på ljudet) fortsätter köra intermittent så jag tror att det bara är fläkten som brytsPatrik_Hed skrev:
Kodenspump, den har en vippa i lådan där den sitter och det är mycket boss som kommer med luften, samt kondensen förflyttar det till lådan. Då börjar vippan att gå trögt. Bara öppna upp och göra rent i låda och vippans gångjärn. Den är nu i pumpläge.