5 314 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
lyckas inte få ut 0-10V (eller andra fel som jag inte förstår)
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag försöker styra två stycken fläktkonvektorer som enligt spec vill ha 0-10V. På elektrikerns inrådan införskaffade jag en trekanals 0-10V/brytaktor från schneider (mtn646991). Det går fint att styra till och frånslag och när jag försöker justera styrspänningen hör jag tydligt att det händer grejer inne i aktorn, men jag lyckas aldrig mäta någonting annat än 0V över styrutgångarna. Och fläktarna är förstås också helt opåverkade.
Jag har läst obehagliga saker på Internet om source vs sink och vem som förväntas leverera ström i kretsen men jag lyckas inte förstå av dokumentationen hur endera sida i systemet egentligen ställer sig till sådant. Någon som har förslag på fler saker att testa eller som har några hints om vad som borde/inte borde fungera tillsammans?
Jag har läst obehagliga saker på Internet om source vs sink och vem som förväntas leverera ström i kretsen men jag lyckas inte förstå av dokumentationen hur endera sida i systemet egentligen ställer sig till sådant. Någon som har förslag på fler saker att testa eller som har några hints om vad som borde/inte borde fungera tillsammans?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Konvektorerna är en Carisma FLY och en Skystar ECM och de ska vara påhängda extragrejer för 0-10V-styrning. Till dessa är draget konstant 230V, bruten 230V och 0-10V signal. Jag hade införskaffat vad som syntes mig en lämplig 0-10V-styrning (ABB AA/S 4.1.2), men elektrikerna som var här tyckte att den var fel och att jag skulle köpa mtn646991 istället. Jag börjar mer och mer luta åt att elektrikerna kanske inte har en aning om vad de håller på med. Schneidern har ju fördelen att den även har brytning på 230V-sidan, men det hjälper inte riktigt om den inte klarar av att ge en 0-10V-signal som fläktarna kan tillgodogöra sig.
Jag har ingen separat styrpanel utan tänkte styra dem huvudsakligen genom home assistant.
Jag har ingen separat styrpanel utan tänkte styra dem huvudsakligen genom home assistant.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ABB grejen stödjer KNX protokollet som home assistans kan ge och ger 0/10v ut till fläktreglering, förstår ej vad shneiderprylen skall kunna lösa detta. Tar emot 0/10v och styr typ lampor på 230V? Men ger inga 0/10v ut
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
0/10V på schneidern är väl ändå utgångar det också? Och 230V är (väl) rena on/off. Som jag tolkat det behöver man för vissa ljuskällor bryta strömmen också och det räcker inte att reglera ner till 0V på styrningen.H håbbe1961 skrev:
(Schneidern pratar alltså också knx.)
Redigerat:
Måste man köra knx econfigure på den också, men det är kanske gjortF fiskbuggaren skrev:Jag försöker styra två stycken fläktkonvektorer som enligt spec vill ha 0-10V. På elektrikerns inrådan införskaffade jag en trekanals 0-10V/brytaktor från schneider (mtn646991). Det går fint att styra till och frånslag och när jag försöker justera styrspänningen hör jag tydligt att det händer grejer inne i aktorn, men jag lyckas aldrig mäta någonting annat än 0V över styrutgångarna. Och fläktarna är förstås också helt opåverkade.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Kan du ta en skärmdump på parametersättningen för den aktuella utgången i ETS? Tror det skulle hjälpa i felsökningen. Jobbar inte med det professionellt men har driftsatt ett par Schneider 0-10v-aktorer (och kör ABB 0-10 själv här hemma)
EDIT: gärna också parametersättningen för den sensor (knapp/skärm etc.) som du använder för att ställa utsignalen på aktorn
/U
EDIT: gärna också parametersättningen för den sensor (knapp/skärm etc.) som du använder för att ställa utsignalen på aktorn
/U
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har tydligen driftsatt ett par av just den aktorn, dock bara för att styra belysning (drivdon för led 0-10v) men så här ser en exempelkonfig ut för mig som jag vet funkar för såväl brytdelen (som du inte använder) som styrsignal 0-10v (det du vill få att funka)
EDIT: om jag minns rätt från när dessa driftsattes så var det bara någon enstaka parameter som jag ändrat från default så egentligen borde det funka bra ”out of the box” givet att den är programmerad och får telegram med styrvärden
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: om jag minns rätt från när dessa driftsattes så var det bara någon enstaka parameter som jag ändrat från default så egentligen borde det funka bra ”out of the box” givet att den är programmerad och får telegram med styrvärden
/U
Redigerat: