91 105 läst ·
48 svar
91k läst
48 svar
Lutning på avloppsrör?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Stopp och belägg! Vi vet ju hur viktigt det är med exakt 17° vinkel på fasadbrädernas droppkant, så varför släppa avloppsrörens lutning vind för våg? 😄😉
Om du då tänker att när du påbörjar din färd i vattenrutschbanan så stänger du av vattentillföseln till densamma....Staffan2000 skrev:
Jaja, petitesser i sammanhanget.
I mitt yrke så gör jag en 5-10st stambyten per år, både privata villor och större fastigheter.
Och är det en sak rörmokare är dåliga på så är det rör i mark..
Det är inte svårt att lägga korrekt fall.
Men i en vanlig villa så är det inte så kinkigt.
Sikta på 15 dvs 15mm/meter, och hamnar du mellan 10-25 så duger det alla dagar i veckan.
Hur hinner du med 10-15 stambyten varje år om du även kör större varianter? När jag åker på stambyten så hinner jag med ett område vartannat år. Beroende på hur det ser ut så är det mellan 100-300 lgh.Jarlingar skrev:Om du då tänker att när du påbörjar din färd i vattenrutschbanan så stänger du av vattentillföseln till densamma....
I mitt yrke så gör jag en 5-10st stambyten per år, både privata villor och större fastigheter.
Och är det en sak rörmokare är dåliga på så är det rör i mark..
Det är inte svårt att lägga korrekt fall.
Men i en vanlig villa så är det inte så kinkigt.
Sikta på 15‰ dvs 15mm/meter, och hamnar du mellan 10-25‰ så duger det alla dagar i veckan.![]()
Och rörmokare är inte dåliga på att lägga fall i mark. Det är markkillarna och grävmaskinisten som inte orkar/vill/hinner/förstår att det viktigaste arbetet är under själva avloppet i form av väl konstruerad och paddad grusbädd.
Ämnet fall behandlar även säkervatten. Men dock inte i vilken % ‰ eller mm. Bara att det ska vara fall på hela ledningen även avluftning. För "förr" fick man faktiskt ha upp till 10m nollfall från tappställe!
1cm fall för varje meter är hela Sverige byggt på.
Jarlingar skrev:Om du då tänker att när du påbörjar din färd i vattenrutschbanan så stänger du av vattentillföseln till densamma....
Stäng av du bara, för du och vattnet rutschar med ungefär samma fart, trots att en mänsklig kropp är så mycket större i förhållande till vattenmängden i en vattenrutschbana än de nerspolade lämningarna i ett avlopp. -hänger du med nu då?
Vänliga hälsningar: Staffan
Redigerat:
Vi tar det i tur och ordning..
5-10st inte 10-15st.
Fastighet, inte områden, Östersund är inte så stort..
Jag säger inte emot dig om 10, men 15 är standarden idag och 10 minimum!
Och jag har läst så många bra och informativa inlägg från dig krilleman_215 att jag vet att du är både kunnig och duktig
Men generellt så är rörisar väldigt dåliga på rör i mark.
Och i TS situation där det antagligen rör sig om en privat villa så är det inte kritiskt med exakt lagda fall, så länge det inte är under 10.
Enig? Kompisar..?
5-10st inte 10-15st.
Jag säger inte emot dig om 10, men 15 är standarden idag och 10 minimum!
Och jag har läst så många bra och informativa inlägg från dig krilleman_215 att jag vet att du är både kunnig och duktig
Och i TS situation där det antagligen rör sig om en privat villa så är det inte kritiskt med exakt lagda fall, så länge det inte är under 10.
Enig? Kompisar..?
Har du länk till att 15*‰ är standard idag!? (då borde ju även 15*‰ vara minimum)Jarlingar skrev:Vi tar det i tur och ordning..
5-10st inte 10-15st.
Jag säger inte emot dig om 10‰, men 15‰ är standarden idag och 10‰ minimum!
Och jag har läst så många bra och informativa inlägg från dig krilleman_215 att jag vet att du är både kunnig och duktig![]()
Och i TS situation där det antagligen rör sig om en privat villa så är det inte kritiskt med exakt lagda fall, så länge det inte är under 10‰.
Enig? Kompisar..?![]()
Dom senaste byggena jag har utfört så har aldrig 15‰ nämnts som ett minimifall. Och dessa beskrivningar hur entreprenaderna skall utföras, görs ju av ingenjörer och liknande folk som "ska" veta dagens normer.
Överbevisa mig gärna så jag håller mig "upp to date" om jag har fel!
Redigerat:
Rinkabyrör har skrivit in detta på sin sida:
Enligt nybyggnadsreglerna skall det vara följande dimensionering och fall.
Tvättställ 50mm rör, 2cm fall/m.
Diskbänk 50mm rör, 2cm fall/m.
Golvbrunn 75mm rör, 1,5cm fall/m.
WC 110mm rör, 1cm fall/m.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/ht-ror/
Enligt nybyggnadsreglerna skall det vara följande dimensionering och fall.
Tvättställ 50mm rör, 2cm fall/m.
Diskbänk 50mm rör, 2cm fall/m.
Golvbrunn 75mm rör, 1,5cm fall/m.
WC 110mm rör, 1cm fall/m.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/ht-ror/
Jag kan i alla fall passa på och delge mitt tips för att enkelt mäta fallet på avloppsrören med vattenpass + tumstock.
Inlägg #22
https://www.byggahus.se/forum/verkt...ser-draneringsjobb.html?perpage=30#post667228
Inlägg #22
https://www.byggahus.se/forum/verkt...ser-draneringsjobb.html?perpage=30#post667228
Detta viktiga 17° bör kanske få en kommentar.Johan Gunverth skrev:
Att det är viktigt med just 17° vet nästan bara vi som varit på forumet länge. Men vi vet samtidigt att det är jätteviktigt. :eek:
Men för fördjupad information är det nog bäst att skumma denna tråd och de tre jag länkar till inne i den.
https://www.byggahus.se/forum/fasad/119724-vad-sager-hus-ama-08-om-droppnasa.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Äh! Det kunde väl de undrande ha fått leta upp själva för nyfikenhetens skull alt. får man snart höra Timell ta upp detta.Mikael_L skrev: