Stopp och belägg! Vi vet ju hur viktigt det är med exakt 17° vinkel på fasadbrädernas droppkant, så varför släppa avloppsrörens lutning vind för våg? 😄😉

• Gilla
  • Haha
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Tänker ni till så inser ni säkert det orimliga i förmycketfallresonemanget, om inte, åk i en vattenrutchbana så klarnar det nog.
Om du då tänker att när du påbörjar din färd i vattenrutschbanan så stänger du av vattentillföseln till densamma....

Jaja, petitesser i sammanhanget.

I mitt yrke så gör jag en 5-10st stambyten per år, både privata villor och större fastigheter.
Och är det en sak rörmokare är dåliga på så är det rör i mark..

Det är inte svårt att lägga korrekt fall.
Men i en vanlig villa så är det inte så kinkigt.

Sikta på 15‰ dvs 15mm/meter, och hamnar du mellan 10-25‰ så duger det alla dagar i veckan. :thumbup:

• Gilla
Petter B
  • Laddar…
Krilleman
Jarlingar skrev:
Om du då tänker att när du påbörjar din färd i vattenrutschbanan så stänger du av vattentillföseln till densamma....
I mitt yrke så gör jag en 5-10st stambyten per år, både privata villor och större fastigheter.
Och är det en sak rörmokare är dåliga på så är det rör i mark..
Det är inte svårt att lägga korrekt fall.
Men i en vanlig villa så är det inte så kinkigt.
Sikta på 15‰ dvs 15mm/meter, och hamnar du mellan 10-25‰ så duger det alla dagar i veckan. :thumbup:
Hur hinner du med 10-15 stambyten varje år om du även kör större varianter? När jag åker på stambyten så hinner jag med ett område vartannat år. Beroende på hur det ser ut så är det mellan 100-300 lgh.

Och rörmokare är inte dåliga på att lägga fall i mark. Det är markkillarna och grävmaskinisten som inte orkar/vill/hinner/förstår att det viktigaste arbetet är under själva avloppet i form av väl konstruerad och paddad grusbädd.

Ämnet fall behandlar även säkervatten. Men dock inte i vilken % ‰ eller mm. Bara att det ska vara fall på hela ledningen även avluftning. För "förr" fick man faktiskt ha upp till 10m nollfall från tappställe!

1cm fall för varje meter är hela Sverige byggt på.

Staffans2000
Jarlingar skrev:

Stäng av du bara, för du och vattnet rutschar med ungefär samma fart, trots att en mänsklig kropp är så mycket större i förhållande till vattenmängden i en vattenrutschbana än de nerspolade lämningarna i ett avlopp. -hänger du med nu då?

Vänliga hälsningar: Staffan

Redigerat:
Vi tar det i tur och ordning..
5-10st inte 10-15st.
Fastighet, inte områden, Östersund är inte så stort..

Jag säger inte emot dig om 10‰, men 15‰ är standarden idag och 10‰ minimum!

Och jag har läst så många bra och informativa inlägg från dig krilleman_215 att jag vet att du är både kunnig och duktig :thumbup:

Men generellt så är rörisar väldigt dåliga på rör i mark.

Och i TS situation där det antagligen rör sig om en privat villa så är det inte kritiskt med exakt lagda fall, så länge det inte är under 10‰.

Enig? Kompisar..? ;)

Staffans2000
Precis så "Jarlingar".
Minimifall en cm per meter.
Maximifall obegränsat.

Staffan

Krilleman
Jarlingar skrev:
Vi tar det i tur och ordning..
5-10st inte 10-15st.
Fastighet, inte områden, Östersund är inte så stort..

Jag säger inte emot dig om 10‰, men 15‰ är standarden idag och 10‰ minimum!

Och jag har läst så många bra och informativa inlägg från dig krilleman_215 att jag vet att du är både kunnig och duktig :thumbup:

Men generellt så är rörisar väldigt dåliga på rör i mark.

Och i TS situation där det antagligen rör sig om en privat villa så är det inte kritiskt med exakt lagda fall, så länge det inte är under 10‰.

Enig? Kompisar..? ;)
Har du länk till att 15*‰ är standard idag!? (då borde ju även 15*‰ vara minimum)

Dom senaste byggena jag har utfört så har aldrig 15‰ nämnts som ett minimifall. Och dessa beskrivningar hur entreprenaderna skall utföras, görs ju av ingenjörer och liknande folk som "ska" veta dagens normer.

Överbevisa mig gärna så jag håller mig "upp to date" om jag har fel! ;)

Redigerat:
kulle
  • Gilla
chrille30 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Stopp och belägg! Vi vet ju hur viktigt det är med exakt 17° vinkel på fasadbrädernas droppkant, så varför släppa avloppsrörens lutning vind för våg? 😄😉
Detta viktiga 17° bör kanske få en kommentar.
Att det är viktigt med just 17° vet nästan bara vi som varit på forumet länge. Men vi vet samtidigt att det är jätteviktigt. :eek:

Men för fördjupad information är det nog bäst att skumma denna tråd och de tre jag länkar till inne i den. :)
https://www.byggahus.se/forum/fasad/119724-vad-sager-hus-ama-08-om-droppnasa.html

Mikael_L skrev:
Detta viktiga 17° bör kanske få en kommentar.
Att det är viktigt med just 17° vet nästan bara vi som varit på forumet länge. Men vi vet samtidigt att det är jätteviktigt. :eek:

Men för fördjupad information är det nog bäst att skumma denna tråd och de tre jag länkar till inne i den. :)
[länk]
Äh! Det kunde väl de undrande ha fått leta upp själva för nyfikenhetens skull alt. får man snart höra Timell ta upp detta. ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var synd att jag inte tänkte på Timell-spåret där.

Skulle varit ren och skär humor att höra Martin säga att det ska vara 17 grader ... ;)

pelpet pelpet skrev:
Jag kan inte tänka mig att man kan ha för mycket lutning på ett avloppsrör.
Är lutningen för stor så rinner vattnet iväg och skiten blir kvar

Staffans2000
H Hällaborg skrev:
Är lutningen för stor så rinner vattnet iväg och skiten blir kvar
Nej.

Staffan

Skånepöjk
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.

Staffan
I teorin så stämmer det att om lutningen är för stor rinner vattnet förbi ”skiten”.
Kolla med tillverkaren av avloppsrör vad de säger angående lutning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.