Hej.

Finns det någon standard som säger hur mycket avloppet ska luta per/m?

Ska börja bila upp gilvet i källarn rum för rum och lägga om till nya 110mm rör i plast. Tänkte då om det finns någon standard att luta sig emot?

Mvh

Krilleman
1cm per meter är standard.

Ok bra. Tack :)

• Gilla
Macceman
  • Laddar…
Staffans2000
Helt rätt.
Men det är minimilutningen! Kan vara bra att veta.

Staffan

Staffan2000 skrev:
Helt rätt.
Men det är minimilutningen! Kan vara bra att veta.

Staffan
förvisso men det kan ju inte luta hur mycket som helst för det.

• Gilla
Marmac
  • Laddar…
Krilleman
Minimilutning eller ej, det är fortfarande standard.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Maxlutningen borde ju vara ett vertikalt rör. :-)

• Gilla
  • Haha
Sandersson89 och 2 till
  • Laddar…
1,5° måste väl ändå vara standard? Varför skulle annars avloppskrökarna tillverkas som 88,5° istället för 90°? Det skulle ge ungefär 26mm fall per meter. 10mm är snarare minimi.

Krilleman
Jag vet inte exakt varför grenrören tillverkas i just 88,5.

Men jag vet att 1cm per meter är standard.

Om lutningen vore 1,5 grader som standard skulle väl snarare krökarna vara 91,5 grader om man utgår ifrån att de ska ansluta till ett helt vertikalt rör.

Patrick E skrev:
Om lutningen vore 1,5 grader som standard skulle väl snarare krökarna vara 91,5 grader om man utgår ifrån att de ska ansluta till ett helt vertikalt rör.
Det blir nog lite svårt att få in anslutande rör om grenrörets anslutning skulle vara vinklat nedåt?
AMA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minst 1 cm per meter, finns det något max? Kan tänka mig att det inte är lämpligt med för mycket fall heller.

Ska också dra nytt avlopp, så undrar för eget bruk ;)

Jag kan inte tänka mig att man kan ha för mycket lutning på ett avloppsrör.

pelpet skrev:
Jag kan inte tänka mig att man kan ha för mycket lutning på ett avloppsrör.
Det kan luta för mycket med stopp i avloppet som följd ...
Det går till som så att vattnet rinner fortare än avföring och papper , och då stannar det i röret sen bygger det på .... Ja ni förstår resten !! Svordomar och spolning ev en fet räkning som dimper ner i brevlådan 😞

• Gilla
masterjompa och 2 till
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Vnkeln är inte mätt från mellanliggande vinkel, utan från ett rakt rör, tänk 30 och 60 böjarna, det är inte mellanliggande vinkeln som avses! alltså är 88,5 korrekt :) går du med en sådan böj från ett vertikalt rör får du alltså ett fall på 1,5 grad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.