Hej,

Vi inreder vinden och har stött på en fråga jag inte vågar chansa med att svara på.

Rökstocken som går från bottenvåningen och upp genom det som ska bli sovrum lutar en del. Det kanske inte är så ovanligt och jag hade inte bekymrat mig så mycket om jag inte stött på detta när vi rev innertaket i det gamla rummet.

Runt rökstocken är det uppreglat en fyrkant som är fäst i två av hanbjälkarna. Reglarna går alltså runt murstocken där den lutar som mest och jag är nervös att de håller upp murstocken på något vis. Det skulle även kunna vara något helt annat, typ till innertaket som fanns där innan. Men det stämmer inte heller helt.

Är det någon som har någon idé om vad syftet kan vara?

En lutande rökstock med stöttande reglar i ett oinrett vindsrum med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lutande murstock med omgivande reglar fästade i takbjälkar på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har kanske haft en murstock till från andra hållet, det är mkt vanligt. Denna har tagits bort när, bakugnen?, huset renoverades eller byggdes om. Sedan har de istället byggt ett litet stöd åt stocken. Mitt ena hus har det gjorts så men i det fallet byggdes huset på en gammal grund som hade två murstockar och den kvarvarande stocken stöds upp på liknande sätt. Har du kollat grunden om du har gamla fundament kvar på motstående sida?

Murstocken är byggd i vinkel för att den ska gå upp genom taknocken, det antar jag att du förstår. Inget konstigt och en bra lösning för att minska risk för takläckage. Ser ut som att stödet som någon byggt borde förstärkas lite dock.

Tack för svar!

Nej det har inte funnits fler murstockar i detta rum. Det var finrummet, så någon bakugn har inte funnits här, men framför allt är rummet för litet för två stockar.

Och jag är helt med på att dem lutar för att den ska gå upp genom nock.

Men nu när hanbjälkarna ska höjas så måste jag ta bort dessa reglar, och det gör mig nervös eftersom även ni verkar tolka dem som stöd för murstocken. Vi ska inte ha något innertak och jag undviker gärna att ha ett sånt här stöd (även ett nybyggt) synligt.

Jag hade hoppats att det var något helt annat än ett stöd, tänkte att lutande rökstockar är så vanligt och jag har själv aldrig sett några stöd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.