696 läst ·
2 svar
696 läst
2 svar
Rikta / fixa lutande plintar
Hej, har ett antal plintar dom lutar, förmodligen dåligt gjort från början( ej ner till frostfritt) min fråga är?
Att gräva ur lite bervid befintliga plint, markduk, makadam, betongplatta,någon typ av plint och till sist en justerbar balksko. Är detta en tänkbara lösning, vill ha lite stöd i detta. Vad tro ni ?
Att gräva ur lite bervid befintliga plint, markduk, makadam, betongplatta,någon typ av plint och till sist en justerbar balksko. Är detta en tänkbara lösning, vill ha lite stöd i detta. Vad tro ni ?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Tänker du sätta nya plintar bredvid de gamla eller tänker du justera befintliga?
Jag har del i ett garage där två plintar hade börjat kalva och där lyfte vi bredvid och sen lossade jag stolpskon, grävde upp runt plinten och lyfte ur den och sen liknande som du beskrev. Markduk och lite makadam i botten som vi stampade och såg till att det var plant, sen ner med plinten och kolla att den stod i lod. Efter det så fyllde vi med makadam runt om till halva plintens höjd och stampade till samtidigt som vi kollade att den fortfarande stod i lod. Markduk på toppen av gruset och sen återfyllning med jord.
Det har stått i 5-6 år nu utan problem och då har vi haft några vintrar med frost och tö om vartannat.
Jag har del i ett garage där två plintar hade börjat kalva och där lyfte vi bredvid och sen lossade jag stolpskon, grävde upp runt plinten och lyfte ur den och sen liknande som du beskrev. Markduk och lite makadam i botten som vi stampade och såg till att det var plant, sen ner med plinten och kolla att den stod i lod. Efter det så fyllde vi med makadam runt om till halva plintens höjd och stampade till samtidigt som vi kollade att den fortfarande stod i lod. Markduk på toppen av gruset och sen återfyllning med jord.
Det har stått i 5-6 år nu utan problem och då har vi haft några vintrar med frost och tö om vartannat.
Tja, vet inte riktigt ännu. Håller på att luska i vad vänner runt om gjort som också fungerar. Det kan kanske kan bli olika lösningar. Då det är under ett fritidshus kommer det bli trångt att kunna stampa, så min tanke var att delvis ersätta men också kanske lägga till brevid på vissa plintar. Idéen var så här: markduk, makadam, betongplatta,någon typ av plint och till sist en justerbar balksko
Klicka här för att svara