2 497 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Lut/vattenvärnepump
Ge mig en länkuseless skrev:
Ja, det är inga problem att docka en värmepump mot t ex vedeldat system som blir för varmt för värmepumpen vissa perioder. Det är bara att göra rätt...
Nibe har ju flera utförliga ritningar för hur man dockar deras värmepumpar mot andra värmekällor, så att dom inte skulle vara gjorda för det är såklart felaktigt.
Jag bor på småländska höglandet. Vi har inte dom värsta temperaturerna i landet.J jonaserik skrev:Beror helt på förutsättningarna i ert hus och vilket behov ni har för att värma det. nu är det många om buden på forumet och vem har rätt eller fel, det är det ingen som kan svara på. är liksom olika falanger i allt om värme och VP. Det finns 3 sätt, bergvärme med inverterkompressor - bergvärme ON/OF - Luft/Vatten. Och alla har sitt pris. Har inte löst allt, var i landet är ni, det kan skilja rätt bra i temp på vintern.
Nu vet inte jag hur vp beter sig men vanligtvis så sliter av/på mer än kontinuerlig drift.
Det finns ju inverterstyrda lvvp idag till hyfsade priser. Jag har kikat lite på Panasonic, men har ingen aning om hur bra dom fungerar i vårt klimat.
Det var för nya S2125 serien enl Nibe (eller om det var en ÅF ... kommer inte ihåg) som sa det då jag ringde och pratade.useless skrev:
Ja, det är inga problem att docka en värmepump mot t ex vedeldat system som blir för varmt för värmepumpen vissa perioder. Det är bara att göra rätt...
Nibe har ju flera utförliga ritningar för hur man dockar deras värmepumpar mot andra värmekällor, så att dom inte skulle vara gjorda för det är såklart felaktigt.
Gamla F-serien som skulle kunna kopplas mot annat värmesystem fanns inte att uppbringa i Sverige vid tidpunkten jag skulle byta. Då (för ca 2 år sen hade många värmepumpsleverantörer extrema leveransproblem)
Fast det kan ju ha varit så att de sa så för att det var leveransproblem med S-serien med och orkade inte med en jobbig kund som vill ha sitt värmesystem på sitt eget sätt.
Jag tycker inte man ska stirra sig helt blind på fabrikatet. I praktiken är det inte så jättestor skillnad mellan olika tillverkares pumpar av samma generation - Det är ju samma kylprocess i botten. Verkningsgraden och livslängden påverkas mycket mer av hur installationen är projekterad och genomförd.G Guzzen1 skrev:
Dock kan det skilja en del i hur användarvänliga styrsystem och manualer är, så det kan det vara bra att studera innan. Jag vet att en del har haft problem med Asiatiska pumpar just för att de är svåra att ställa in och begripa sig på om man inte gör en ren standardinstallation...
Ska man köpa av en installationsfirma så är det bra att hålla sig till de fabrikat firman brukar jobba med så man får bra support.
Ska man köpa en monoblock-pump "över disk" och installera själv så får man läsa på lite hur t ex garantier hanteras om man inte har anlitat en "certifierad" installatör och läsa igenom alla manualer och dockningsanvisningar noggrant innan.
Nej vitsen med det hela är ju att ha ett par tre värmekällor i kombination och där passar inte bvp in med sitt ohemult höga pris. En granne installerade en för tre år sedan för 160- 170 tkr. Idag skulle det halka iväg över 200 tkr.M MrDizzy skrev:Tror han skrev i texten i post #9 att han bode i småland ... dvs söder om mig i Norrköping.
Då fungerar det med Luftvatten fast bergvärme/jordvärme är bättre om man har råd med det.
Dock har jag ingen aning om hur berg/jord värme är på att klara av lite högre framledningststemperaturer.
Köpte specifikt min "Parasonic Tcap mono 3fas WH-MXC09J3E8" för att den ska klara av lite höge framledning (50) samt inte stänga av helt och hållet o behövas reset:as då jag framöver stoppar in andra värmekällor (solvärmefångare) som även de kan värma huset.
Nibes maskiner stänger ju ned med felmeddelande "för hög retur" eller liknande då de inte är överhuvudtaget gjorda för att köras ihop med andra externa värmekällor.
Jag såg en Pansonic på 9 kwh monoblock inverterstyrd för under 50 tkr. Det känns som en bättre investering än bvp och ger den cop runt 3 i snitt så tycker jag att det skulle vara ok.
Finns ingen anledning att köra fast kondensering med en "monoblock". All rimliga leverantörer har enkla styrsystem som är avsedda för dockning mot tank som går mot åtminstone utetemperaturen. Ctc, Nibe etc. Bara att köpa en plus enkel styrning mot tank.
finns hur många exempel som helst... Första googleträffen:J jonaserik skrev:
https://www.nibe.eu/assets/documents/23503/M11993-1.pdf
Klicka här för att svara