J jonaserik skrev:
Nu stämmer inte det med en så hög förlust som du och andra säger. Klart att tillverkarna vill sälja och köra sitt race, med allsköns LULLULL i form av elektronik. På både gott och ont. Mycket väsen för så lite, du har säkert en VP ( BV eller LV vet jag inte ) , vet du exakt vad den ger i verkningsgrad vid olika temp på KB eller utetemp, troligtvis inte, utan är bara ett antagande. Huset blir varmt och VV finns, så du bryr dig inte.
Nu svarade du useless men jag vill inflika lite.
Tror du har helt rätt ang de flesta som har BV/LV CP ... de bara antar och är nöjda med att huset & varmvattnet blir varmt.

Dock finns det sånna som mig ... som skriver (via hemautomation till google sheets) exakt vad huset drar i el, vad LVVP drar i el , vad alla zigbee/zwave puckar och annat drar i el eller temperaturer & luftfuktigheter
Har dessutom ganska exakt(innom 5%) beräknat vad huset borde dra.
Och det stämmer väldigt bra mot vad VP säger att den har leverat.

Men ... som sagt, alla i min omgivning suckar bara och skakar på huvudet då jag berättar hur mycket statistik jag automatiskt samlar in. Så vi som gör det är nog väldigt få .. .men vi finns :D

B
J jonaserik skrev:
Nu stämmer inte det med en så hög förlust som du och andra säger. Klart att tillverkarna vill sälja och köra sitt race, med allsköns LULLULL i form av elektronik. På både gott och ont. Mycket väsen för så lite, du har säkert en VP ( BV eller LV vet jag inte ) , vet du exakt vad den ger i verkningsgrad vid olika temp på KB eller utetemp, troligtvis inte, utan är bara ett antagande. Huset blir varmt och VV finns, så du bryr dig inte.
Jag fattar inte varför du blandar in elektronik? Det är inga problem att köra flytande kondensering med en on-off värmepump, går lätt att få till en styrning med gradminuter. Det krävs varken dyr elektronik eller frekvensomriktare för att undvika fast kondensering. Snarare tror jag du får leta efter en värmepump där regleringen är gjord för fast kondensering. Alla har någon form av gradminuter-styrning eller frekvensomriktare för att undvika fast kondensering.

Om man tittar i manualen för t.ex. F2120
Graf som visar förhållandet mellan COP-värdet och utomhustemperaturen för olika framledningstemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så kan man ju räkna på det.
5C utetemp; 2,9 vs 4,4 i COP (55 vs 35C), runt 35% skillnad i elförbrukning.
-10C utetemp, 2,6 vs 2,3 COP (55 vs 45C), runt 12% skillnad i förbrukning.

Det är ju extremt få dagar med -10, och väldigt många dagar runt 5 eller varmare, så räknar man på helår är det inte alls orimligt att landa i 30% mer elförbrukning vid fast kondensering. Men det beror på vilken sluttemp man kör, vart man bor i landet, vilken temp som rad-kretsen kräver, fast kondensering på 40C är inte lika illa som fast kondensering på 55c.

Med tanke på hur många dagar det är varmt, så är det bara dumt att ligga på 50-55C fast kondensering året om för att hålla rätt temp på tappvv och göra en enkel installation är min åsikt.

Sen att inte du bryr dig om elförbrukningen, bara att det är varmt och fungerar får ju stå för dig. Men effektivt är det inte, det kan du knappast påstå.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med COP som alla talar om är en fiktiv siffra. Finns inga säkra uppgifter om det, bara vad tillverkarna säger för att det ska låta bra. Det med LV är att i dag ger dom bra ner till ca -10 och sen avtar det s.k COP med fallande temp. Sen vad man sätter in, är en annan sak, eftersom du har en panna och shunt ovanpå pannan, så ska den och VP ligga i serie och regleringen av värmen vara i sekvens. VP först och pannshunten efter. Då matar VP värme och pannan spetsar om det behövs. Samtidigt så går pannan på lite sparlåga och håller upp VV.
Ja det är det som verkar vara det vettigaste.
Men hur blir det om vp står när det är svinkallt
pga dyr el eller ett längre elavbrott? Fryser inte den då?
Ska vp kopplas in på framledning efter shunt och radiatorretur?

B BSOD skrev:
Jag fattar inte varför du blandar in elektronik? Det är inga problem att köra flytande kondensering med en on-off värmepump, går lätt att få till en styrning med gradminuter. Det krävs varken dyr elektronik eller frekvensomriktare för att undvika fast kondensering. Snarare tror jag du får leta efter en värmepump där regleringen är gjord för fast kondensering. Alla har någon form av gradminuter-styrning eller frekvensomriktare för att undvika fast kondensering.

[bild]

Det är ju extremt få dagar med -10, och väldigt många dagar runt 5 eller varmare, så räknar man på helår är det inte alls orimligt att landa i 30% mer elförbrukning vid fast kondensering. Men det beror på vilken sluttemp man kör, vart man bor i landet, vilken temp som rad-kretsen kräver, fast kondensering på 40C är inte lika illa som fast kondensering på 55c.

Med tanke på hur många dagar det är varmt, så är det bara dumt att ligga på 50-55C fast kondensering året om för att hålla rätt temp på tappvv och göra en enkel installation är min åsikt.

Sen att inte du bryr dig om elförbrukningen, bara att det är varmt och fungerar får ju stå för dig. Men effektivt är det inte, det kan du knappast påstå.
Jag har en anledning till att köra 50C framledning på sommaren.
Jag värmer poolen mha husets LVVP via acktanken och en poolvärmeväxlare.
Och för att ha tillräckligt med värme till poolen så behöver jag 50C fram.
Fast kondenserng på 50C på sommaren ger min LVVP 6.8 i COP.

Skulle jag köra 50 i fram på sommaren utan inkoppling till pool ? Nope inte en chans

M MrDizzy skrev:
Jag har en anledning till att köra 50C framledning på sommaren.
Jag värmer poolen mha husets LVVP via acktanken och en poolvärmeväxlare.
Och för att ha tillräckligt med värme till poolen så behöver jag 50C fram.
Fast kondenserng på 50C på sommaren ger min LVVP 6.8 i COP.

Skulle jag köra 50 i fram på sommaren utan inkoppling till pool ? Nope inte en chans
Jag värmer poolen med solfångare via växlare. Egentligen skulle jag skaffa en slingberedare på 100 liter eller så och värma den med fångaren på sommaren. Den skulle lätt klara både varmvatten och pool.
Jag har ju en ledig kanal på solfångarens styrning så det skulle gå.

M MrDizzy skrev:
Tror du har helt rätt ang de flesta som har BV/LV CP ... de bara antar och är nöjda med att huset & varmvattnet blir varmt.

Dock finns det sånna som mig ... som skriver (via hemautomation till google sheets) exakt vad huset drar i el, vad LVVP drar i el , vad alla zigbee/zwave puckar och annat drar i el eller temperaturer & luftfuktigheter

Men ... som sagt, alla i min omgivning suckar bara och skakar på huvudet då jag berättar hur mycket statistik jag automatiskt samlar in. Så vi som gör det är nog väldigt få .. .men vi finns :D
Jepp du och jag kanske är lite udda och vill veta och inget antagande.
Och det sista i din statestik då för att få det fullkomligt, vad avger VP ut i kW vet du det och har värmemätare på rören från VP. Normalt så finns bara en tidsfaktor på olika el-steg och man får räkna själv, vad kompressorn ger vet nog inte många om, då det bara finns gångtimmar att läsa. Men vad ger om kW NADA.
tror att det finns någon VP som har det, men inte vem. För att få fram det COP som alla talar om och ska försöka trimma till sista 1/10 delen inte har en susning om hur man bäst för till det. Som jag skrev, det med COP är bara ett fiktivt värde så länge som det inte finns en exakt avgiven effekt att läsa av. Jag har det på på min vedpanna och ska sätta in på VP nu på vårkanten. Att gissa är att inte veta och mäta är att veta. För att få fram en exakt verkningsgrad, ska det det vara en elmätare för hela VP och en värmemätare för avgiven effekt, då först kan man tala om vad COP är. Och kanske man blir lite besviken på resultatet i den grymma verkligheten.

B BSOD skrev:

[bild]

Blanda in elektronik, vad består en VP av då, en kompressor som ska snurra och en massa LULLULL av elektronik ska styra. Som jag skrev, på både ont och gott, men i mina ögon mest ont. Kostar skjortan när något säger upp sig och många gånger tar det med sig kompressorn. Vart tog besparingen vägen med VP, inte alltför stor fråga om VP. Gillar när det är basic och lätt att byta en liten del, i stället för att byta en halv VP.

M MrDizzy skrev:

Samma här. Jag vill ha full koll. Alla måstekostnader ska hållas så låga som möjligt.
Jag är pensionär och vill ha pengar att slösa livets nöjen istället för att kasta i gapet på giriga elföretag.
Jag hade tankar om att sänka innetempen till 18 grader men det tyckte inte käringen. Då hotade hon med att stänga nöjesfältet så det fick skrinläggas.🤪

• Haha
7ender
  • Laddar…
B BSOD skrev:

[bild]

Vilken typ av vp ska man välja? On/off eller inverterstyrd. Rent spontant känns det som att slitaget blir lite högre med on/off.
Jämnare värme med inverter?

B
J jonaserik skrev:
Blanda in elektronik, vad består en VP av då, en kompressor som ska snurra och en massa LULLULL av elektronik ska styra. Som jag skrev, på både ont och gott, men i mina ögon mest ont. Kostar skjortan när något säger upp sig och många gånger tar det med sig kompressorn. Vart tog besparingen vägen med VP, inte alltför stor fråga om VP. Gillar när det är basic och lätt att byta en liten del, i stället för att byta en halv VP.
Håller med om att dagens värmepumpar inte riktigt är gjorda för att repareras i någon större omfattning. Efter 20år kastas de mer eller mindre till en väldigt stor del. Men det är ju samma problematik med alla större tillverkare.

Vill man ha en maskin som kan repareras komponentvis, som är enkel att förstå felsöka och reparera, och inte vill ha för mycket elektronik, är det väl i princip bara "terrawatt"-värmepumpar jag hittat. Där är ju reglerdelen extern, så då kan man i alla fall välja reglerenhet eller knåpa ihop något själv i typ en rasberry Pi.

Även dessa säljs ju normalt med en reglerdel som försöker få on/off värmepumpen att köra flytande kondensering.

J jonaserik skrev:
Det med COP som alla talar om är en fiktiv siffra. Finns inga säkra uppgifter om det, bara vad tillverkarna säger för att det ska låta bra. Det med LV är att i dag ger dom bra ner till ca -10 och sen avtar det s.k COP med fallande temp. Sen vad man sätter in, är en annan sak, eftersom du har en panna och shunt ovanpå pannan, så ska den och VP ligga i serie och regleringen av värmen vara i sekvens. VP först och pannshunten efter. Då matar VP värme och pannan spetsar om det behövs. Samtidigt så går pannan på lite sparlåga och håller upp VV.
Det är definitivt inte en fiktiv siffra. Men det gäller ju att man kan läsa ut vad den står för. COP siffran gäller ju under något specifikt fall.

G Guzzen1 skrev:
Vilken typ av vp ska man välja? On/off eller inverterstyrd. Rent spontant känns det som att slitaget blir lite högre med on/off.
Jämnare värme med inverter?
Beror helt på förutsättningarna i ert hus och vilket behov ni har för att värma det. nu är det många om buden på forumet och vem har rätt eller fel, det är det ingen som kan svara på. är liksom olika falanger i allt om värme och VP. Det finns 3 sätt, bergvärme med inverterkompressor - bergvärme ON/OF - Luft/Vatten. Och alla har sitt pris. Har inte löst allt, var i landet är ni, det kan skilja rätt bra i temp på vintern.

J jonaserik skrev:
Beror helt på förutsättningarna i ert hus och vilket behov ni har för att värma det. nu är det många om buden på forumet och vem har rätt eller fel, det är det ingen som kan svara på. är liksom olika falanger i allt om värme och VP. Det finns 3 sätt, bergvärme med inverterkompressor - bergvärme ON/OF - Luft/Vatten. Och alla har sitt pris. Har inte löst allt, var i landet är ni, det kan skilja rätt bra i temp på vintern.
Tror han skrev i texten i post #9 att han bode i småland ... dvs söder om mig i Norrköping.
Då fungerar det med Luftvatten fast bergvärme/jordvärme är bättre om man har råd med det.
Dock har jag ingen aning om hur berg/jord värme är på att klara av lite högre framledningststemperaturer.

Köpte specifikt min "Parasonic Tcap mono 3fas WH-MXC09J3E8" för att den ska klara av lite höge framledning (50) samt inte stänga av helt och hållet o behövas reset:as då jag framöver stoppar in andra värmekällor (solvärmefångare) som även de kan värma huset.

Nibes maskiner stänger ju ned med felmeddelande "för hög retur" eller liknande då de inte är överhuvudtaget gjorda för att köras ihop med andra externa värmekällor.

M MrDizzy skrev:
Tror han skrev i texten i post #9 att han bode i småland ... dvs söder om mig i Norrköping.
Då fungerar det med Luftvatten fast bergvärme/jordvärme är bättre om man har råd med det.
Dock har jag ingen aning om hur berg/jord värme är på att klara av lite högre framledningststemperaturer.

Köpte specifikt min "Parasonic Tcap mono 3fas WH-MXC09J3E8" för att den ska klara av lite höge framledning (50) samt inte stänga av helt och hållet o behövas reset:as då jag framöver stoppar in andra värmekällor (solvärmefångare) som även de kan värma huset.

Nibes maskiner stänger ju ned med felmeddelande "för hög retur" eller liknande då de inte är överhuvudtaget gjorda för att köras ihop med andra externa värmekällor.
Har inte kollat upp Nibes eller andras VP, men dom nyare har väl någon ingång som ska kortslutas, så stängs VP av internt. Då måste en backventil på utgående sättas så inte VP får för högt temp i sig och storknar.

Ja, det är inga problem att docka en värmepump mot t ex vedeldat system som blir för varmt för värmepumpen vissa perioder. Det är bara att göra rätt...
Nibe har ju flera utförliga ritningar för hur man dockar deras värmepumpar mot andra värmekällor, så att dom inte skulle vara gjorda för det är såklart felaktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.