17 920 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Lustigt fenomen med "stopp" i golvbrunn
Jag ville bara "visa" att stoppet kan bestå av något som sitter kvar i röret även efter rensning, det behöver inte vara fågelben, det kan tex vara fett från diskhon.
Diskmedlet gör att ytspänningen minskar/försvinner, då kan vattnet lättare rinna förbi stoppet.
Om golvbrunnen är längst till höger så kan det finnas en fettklump mitt i Y-kopplingen från diskhon som gör att vattnet från golvbrunnen inte rinner vidare.
Jag skulle såga bort 90°-böjen och titta/känna.
Diskmedlet gör att ytspänningen minskar/försvinner, då kan vattnet lättare rinna förbi stoppet.
Om golvbrunnen är längst till höger så kan det finnas en fettklump mitt i Y-kopplingen från diskhon som gör att vattnet från golvbrunnen inte rinner vidare.
Jag skulle såga bort 90°-böjen och titta/känna.
Du har stopp i någonstans i röret med ett litet smalt hål i mitten som inte klarar av att ta emot vattnet. När du tillsätter diskmedel så sjunker ytspänningen och du får ett hävertsug genom det smala hålet. Häverteffekten suger ur brunnen.
Så här såg det ut hos mig i köksstammen där liknande häverteffekt ibland uppträdde:
Jag sågade av röret i källaren och kunde då spola rent det underifrån. Som någon sorts järnoxidlera med fett i hade bildats.
Så här såg det ut hos mig i köksstammen där liknande häverteffekt ibland uppträdde:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sågade av röret i källaren och kunde då spola rent det underifrån. Som någon sorts järnoxidlera med fett i hade bildats.
I det fall köket är anslutet längst till höger så hade jag försökt att rensa därifrån. Då tror jag också på det som nämnts tidigare med fett som stryper röret, och att det bildas hävert när ytspänningen försvinner mha diskmedel.
Men nu var det ju inte rensningstips som efterfrågades. Kanske det finns någon fysiker här på forumet som har en bättre teori.
Men nu var det ju inte rensningstips som efterfrågades. Kanske det finns någon fysiker här på forumet som har en bättre teori.
Jag tror du har samma som oss. En gjutjärnsbrunn utan rensplugg. Det är bara ner med näven i hålet och sticka under fingrarna så känner du hur vattenlåset är uppbyggt. Ta ett rensband och tryck det fram och tillbaka några gånger tillsammans med stundtals hett vatten så kommer det säkert släppa till slut. Värsta proppen hade vi ca 4m bort ifrån brunnen!
Förberd dig mentalt på tt detta är ett riktigt skit-göra och händerna kommer att bli kol-svarta!
Förberd dig mentalt på tt detta är ett riktigt skit-göra och händerna kommer att bli kol-svarta!
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
MEN, borde detta då inte ske oavsett om jag tillsätter diskmedlet redan i badkaret eller direkt i golvbrunnen? För det intressanta är alltså att om jag tillsätter diskmedel i badkaret (så det blir mer utspätt) så uppstår inte slurpet.Claes Sörmland skrev:
Det ska ju inte behövas många droppar diskmedel för att förändra ytspänningen.
Antingen har det väl med koncentrationen diskmedel att göra eller att det ej är ordentligt löst i vattnet när du tillsätter det i brunnen vilket hjälper häverten att komma igång? Kanske bildas det skum som stoppar hävereffekten när du tillsätter det i badkaret?Nerre skrev:MEN, borde detta då inte ske oavsett om jag tillsätter diskmedlet redan i badkaret eller direkt i golvbrunnen? För det intressanta är alltså att om jag tillsätter diskmedel i badkaret (så det blir mer utspätt) så uppstår inte slurpet.
Det ska ju inte behövas många droppar diskmedel för att förändra ytspänningen.
Hade ett liknande problem i kåken, duschen på övervåningen svämmade över. Trodde det var stopp rätt nära golvbrunnen eftersom allt funkade på nedervåningen. Vattnet sjönk undan så fort jag lättade på luftningsventilen. En titt i trekammarbrunnen visade på en stor klump med halvfruset toapapper i avloppsrörets mynning, efter rensning fungerade allting prima. Så problemet kan sitta en bra bit bort.
För mer svåråtkomliga stopp kan jag för övrigt tipsa om www.oxyg.se om man vill rensa avloppen utan att smutsa ner sig. Bakterier i pulverform, tuggar i sig allt biologiskt kladd. Använder det främst för att slippa lukt från trekammarbrunnen, men det håller ledningarna fria också. En matsked i vattenlåset i duschen över natten gjorde plastrent, och fettproppen som satte igen diskhon slurpande iväg efter att bakterierna fått jobba ett par timmar medan jag tittade på tv. Synnerligen smidigt.
För mer svåråtkomliga stopp kan jag för övrigt tipsa om www.oxyg.se om man vill rensa avloppen utan att smutsa ner sig. Bakterier i pulverform, tuggar i sig allt biologiskt kladd. Använder det främst för att slippa lukt från trekammarbrunnen, men det håller ledningarna fria också. En matsked i vattenlåset i duschen över natten gjorde plastrent, och fettproppen som satte igen diskhon slurpande iväg efter att bakterierna fått jobba ett par timmar medan jag tittade på tv. Synnerligen smidigt.
En sak som slår mig när jag läser igenom tråden är att en del kanske missuppfattat och tror att det blir en permanent pöl, men så är alltså inte fallet. Problemet är bara att det inte rinner undan i samma fart som det fylls på. Stänger man av duschen så försvinner pölen på nån minut. Det blir alltså inte tvärstopp och en pöl som blir stående hela tiden.
Det är alltså därför som jag inte ser det som särskilt akut att lösa "problemet", det största problemet med pölen är att man kliver i den när man kliver ur badkaret direkt efter duschen. Sen är det klart att det är inte helt optimalt med vatten stående över brunnens kant, men eftersom det är så kort tid så är det ju inte direkt värre än om man hade duschat direkt på golvet.
Och som sagt var, efter en genomspolning är det normalt pölfritt i ett par månader i alla fall.
Det är alltså därför som jag inte ser det som särskilt akut att lösa "problemet", det största problemet med pölen är att man kliver i den när man kliver ur badkaret direkt efter duschen. Sen är det klart att det är inte helt optimalt med vatten stående över brunnens kant, men eftersom det är så kort tid så är det ju inte direkt värre än om man hade duschat direkt på golvet.
Och som sagt var, efter en genomspolning är det normalt pölfritt i ett par månader i alla fall.
Har du ett rensrör, http://www.rinkabyror.se/artikel/rensror-110/?select=true på huvudstammen så går det att spola med rensslang, till högtryckstvätten, uppåt mot köksavloppet/golvbrunnen.
Om du inte har något rensrör så är det enkelt att koppla in ett med hjälp av två skjutmuffar, http://www.rinkabyror.se/artikel/skjutmuff-110/?select=true och en rörstump.
Om du inte har något rensrör så är det enkelt att koppla in ett med hjälp av två skjutmuffar, http://www.rinkabyror.se/artikel/skjutmuff-110/?select=true och en rörstump.