17 859 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Lustigt fenomen med "stopp" i golvbrunn
Eller som en egen liten "skorsten" på yttertaket.
Det ska väl inte påverka hur snabbt vattnet rinner ut från brunnen? Möjligen hur snabbt vattnet rinner ut från badkaret.lordi skrev:Är ganska säker på att det finns någon sorts rensmöjlighet i en brunn från 73. Som sagts tidigare, en bild säger mer än 1000 ord.
Fenomenet med diskmedlet kan jag inte förklara riktigt, mer än att vattnets ytspänning minskar när man tillsätter diskmedel.
Går röret från badkaret ner i brunnen som det skall? Det ska sluta precis ovan vattenspegeln i brunnen.
I och med att brunnen svämmar över så hamnar rörets mynning under vattenytan, men när brunnen funkar som den ska så är det möjligt att det slutar ovanför vattenytan.
Borde det inte vara problem även på andra ställen då? T.ex. när man spolar i toaletten eller tömmer ut diskvatten? För dessa går ner i samma vertikala stam.rastlos skrev:
Nu är det bara den här brunnen som krånglar.
"Det vertikala chaktet" - var börjar ( uppifrån sett) det? I köket, på vinden eller ute på taket? Har du möjlighet att titta ner i röret ev. m.h.a. en kamera eller " lampa på snöre", samtidigt som någon spolar i brunnen?
Jag vill minnas att det går rakt upp på vinden och upp till avluftning.
Jag har provat att när vattnet rinner för fullt i badkaret samtidigt spola i handfatet och toaletten och det påverkar inte vattennivån i golvbrunnen det minsta. Hade det varit avluftningen borde det väl märkas skillnad? För den är ju gemensam för alla dessa.
Problemet med stopp i golvbrunnen har vi haft i flera år så jag tror inte det är nåt begynnande generalstopp, i såna fall borde det blivit värre med tiden och det har det inte blivit.
Jag har provat att när vattnet rinner för fullt i badkaret samtidigt spola i handfatet och toaletten och det påverkar inte vattennivån i golvbrunnen det minsta. Hade det varit avluftningen borde det väl märkas skillnad? För den är ju gemensam för alla dessa.
Problemet med stopp i golvbrunnen har vi haft i flera år så jag tror inte det är nåt begynnande generalstopp, i såna fall borde det blivit värre med tiden och det har det inte blivit.
Jo, det påverkar hur mycket brunnen hinner att svälja. Jag får ibland justera hemma hos folk där man låtit röret sluta ovanför golbrunnssilen. Det måste gå igenom, och ner i brunnen.Nerre skrev:
Men om pölen blir kvar och det inte rinner ner så har du ett stopp, som behöver rensas med spolslang eller rensfjäder.
En annan sak som går att testa, om du verkligen inte kan få loss vattenlås eller rensplugg, är att trycka ner en vattenslang i brunnen och packa våta trasor runt om. Sen släpper du på fullt vattentryck.
Du måste tryck på de våta trasorna med foten eller handen , så inte slangen släpper och far runt.
Men det intressanta är ju att om jag sprutar lite diskmedel direkt i golvbrunnen (det hjälper inte att spruta det i badkaret) så "försvinner" stoppet och brunnen "sugs" i det närmaste tom innan den börjar fyllas upp igen.lordi skrev:
Detta lustiga "sug" uppstår även när brunnen fungerar "som normalt", d.v.s. när jag fått fart på avloppet och den inte längre svämmar över så går det fortfarande att få till en sån där sluuurp genom att spruta en skvätt diskmedel direkt i brunnen.
Första gången det hände trodde jag att "äntligen lossnade stoppet som jag försökt spola bort i en halvtimme". Sen när jag några månader senare gjorde om det det hela så konstaterade jag att det var repeterbart flera gånger i rad.
Och som sagt var, pölen uppstår inte hela tiden, efter en sån här "genomspolning" är det pölfritt i nån månad eller två.
Visst, det är med stor sannolikhet nån form av stopp, men hurdant då? Jag tycker inte det beter sig som ett normalt stopp borde göra, det är därför jag inte vill börja riva för mycket i grejerna. Jag vill inte riskera att stå där och vara tvungen att riva upp golvet i badrummet för att jag har sabbat nåt. Då står jag hellre ut med att spola ur brunnen några gånger om året som jag fått göra de senaste 10 åren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Nu vet jag inte hur brunnar från 70-talet ser ut men i de brunnar vi hade från 80-talet fick man stoppa ner handen och ta tag om kanten nere i vattnet och dra kraftigt rakt upp för att få bort vattenlåset. De som bott där innan hade nog inte listat ut det för där fanns t ex en hårspole som hade kilat fast sig i kröken i utloppet från brunnen. Det är kanske något liknande i ditt fall att det någonstans är det något som har fastnat och just när du har spolat så blir det rätt rent runt om och rinner undan någorlunda men med tiden fastnar det hår och annat som bygger på stoppet (det brukar vara en hel del som glider förbi en sil).
Om vattnet stiger för högt i en brunn som är mer än 10 år gammal och därmed inte enligt senaste reglerna för säkert vatten ökar risken för vattenskada.
Om vattnet stiger för högt i en brunn som är mer än 10 år gammal och därmed inte enligt senaste reglerna för säkert vatten ökar risken för vattenskada.
Hade det funnits nånting som går att greppa med en skiftnyckel, hylsa eller polygrip så hade jag såklart försökt skruva loss det, men det gör det inte.lordi skrev:
Jag har för mig att det ser ut som ett dittryckt blindlock som sitter där man förväntar sig att en rensplugg ska sitta, men jag har inte lyckats få nåt grepp om det locket. Jag har försökt få in en skruvmejsel under kanten på det men inte lyckats. Och jag vill inte riskera att ha sönder det för då kanske jag inte lyckas få igen hålet på nåt sätt (och då lär det lukta lagom trevligt i badrummet sen).