17 920 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Lustigt fenomen med "stopp" i golvbrunn
Jag rensade slangen ( c:a 60 cm ) från breddavloppet på en diskho idag. Använde en sådan där spiralfjäder, som man sätter draperier eller gardiner på. Då slog det mig att en sådan spiralfjäder (lite styv men följsam) nog skulle kunna gå att få igenom vattenlåset i en golvbrunn. Kanske något att för TS att prova.
Jag har försökt med ett cirka 40 cm långt buntband, men det funkar inte. Men en sån där gardinfjäder är iofs lite mjukare... Problemet med buntbandet var att jag får upp det "bakom" vattenlåset men där behöver det ju svänga av åt sidan och det gör det inte.
Men som sagt var, det är inget enormt jobb att spola igenom brunnen några gånger om året, särskilt nu när jag hittat "knepet" med att spruta en skvätt diskmedel direkt i brunnen.
Men som sagt var, det är inget enormt jobb att spola igenom brunnen några gånger om året, särskilt nu när jag hittat "knepet" med att spruta en skvätt diskmedel direkt i brunnen.
Vet att d ska finnas en sprayburk innehållande gas som heter "powerplumber" - aldrig behövt testa det själv men kanske kan vara något för dig annars?Nerre skrev:
Kan du peka på exakt var i tråden jag har skrivit att jag ville ha hjälp med hur man rensar brunnen?Jonatan79 skrev:
Jag tog ett buntband eftersom den rensspiral jag har hemma inte alls gick att gå ner. Buntbandet är som sagt var 40 cm långt, 8 mm brett och styvt nog att ha varit ett bra hjälpmedel för att rensa i t.ex. vasken och handfatet. Det är alltså ett buntband som jag använder som rensfjäder när jag vill ha nåt lite mer lätthanterligt än den 5 meter långa fjädern.
Nej det kan jag inte. Du vill veta folks teorier istället. Normalt sett ställer folk frågor hur man löser problem här så jag förutsatte att du ville bli av med stoppet?! Jag gissar att det är något som sitter fast längre in i röret som kanske inte kommer vidare och flyttar/rör på sig när du kör din årliga "storstädning"
Jag skulle filma rören om du inte redan gjort det.
Jag vet att många tror att forum är till för att andra ska lösa ens problem, för min del handlar forum om att ta del av andras erfarenheter (och dela med sig av sina egna).
Min tanke med tråden var att någon annan kanske hade upplevt nåt liknande och listat ut var det beror på.
Så som det ser ut är det inte praktiskt möjligt att på ett enkelt sätt rensa röret. Hade det gått att göra det så hade jag såklart gjort det för länge sen, eftersom det är över 10 år sen pölen dök upp för första gången.
Det går i princip inte att gå upp nerifrån eftersom mellan golvbrunnen och närmaste renslucka är det inte mindre än fyra förgreningar. Och eftersom jag inte vill riskera att behöva byta golvbrunnen (vilket i princip innebär att hela golvet i badrummet kommer behöva göras om) så vill jag var lite försiktig med den. Det är liksom inte värt risken att behöva riva ut hela badrummet för att eventuellt slippa spola ur brunnen ett par gånger om året.
Hade det viktigaste för mig varit att bli av med det eventuellt stoppet hade jag väl tagit hem en rörmokare (som har en ansvarsförsäkring om det skiter sig).
Min tanke med tråden var att någon annan kanske hade upplevt nåt liknande och listat ut var det beror på.
Så som det ser ut är det inte praktiskt möjligt att på ett enkelt sätt rensa röret. Hade det gått att göra det så hade jag såklart gjort det för länge sen, eftersom det är över 10 år sen pölen dök upp för första gången.
Det går i princip inte att gå upp nerifrån eftersom mellan golvbrunnen och närmaste renslucka är det inte mindre än fyra förgreningar. Och eftersom jag inte vill riskera att behöva byta golvbrunnen (vilket i princip innebär att hela golvet i badrummet kommer behöva göras om) så vill jag var lite försiktig med den. Det är liksom inte värt risken att behöva riva ut hela badrummet för att eventuellt slippa spola ur brunnen ett par gånger om året.
Hade det viktigaste för mig varit att bli av med det eventuellt stoppet hade jag väl tagit hem en rörmokare (som har en ansvarsförsäkring om det skiter sig).
Redigerat:
Jag förstår vad du menar men inte varför du inte löser problemet permanent vilket du säkert förstår att många här undrade, ta inte illa upp, vi är alla olika. Om ni ska renovera badrummet om några år kan det ju fungera med din "lösning" under tiden.
Därför att jag ser inte hur jag skulle kunna lösa problemet permanent utan att riskera att behöva byta golvbrunnen (vilket skulle innebära att golvet i badrummet måste brytas upp, badkaret måste flyttas ut och vi står utan fungerande badrum i antagligen ett par månader). För att inte tala om vad det skulle bli för kostnader...
En längre (= tillräckligt lång för att nå stammen) fjäder i lämplig dimension (böjbar i alla ledder till skillnad från buntband), kan möjligen lösa problemet permanent och det är ett skonsamt test, som inte spräcker varken brunnar eller rör.
Ja men nu är jag som sagt var inte ute efter så mycket råd utan mer om nån annan har erfarenhet från det lustiga fenomenet som uppstår när man sprutar diskmedel direkt i brunnen.lordi skrev:
Eftersom det är så många som inte verkar ha läst ordentligt så får jag nog upprepa frågorna från mitt ursprungsinlägg:
Ingenstans efterfrågar jag tips på hur jag ska rensa.Är det nån som har nån teori till varför det blir så? Jag anar ju att det är nån slags stopp nånstans i avloppet, men det är bara typ en meter från golvbrunnen till den vertikala avloppsstammen så det kan ju nästan bara vara nåt i den där korta biten (för annars skulle ju stoppet märkas när vi spolar i diskhon i köket (på andra sidan väggen från badrummet) eller handfat eller toalett i badrummet).
Vi har en sån här vask-sil ligger i badkaret som tar hand om det mesta av allt hår, så det är nog inte hår som är problemet. Möjligen skulle det kunna vara gammalt hår som sitter fast nånstans nere i röret... Men kan det förklara fenomenet som uppstår med diskmedlet?
En av mina kollegor var rörmockare tidigare, han blev utkallad till ett stopp, körde med rensfjäder, stoppet "försvann", efter några veckor blev han utkallad igen till samma adress, återigen rensfjäder varpå stoppet "försvann", efter ytterligare några veckor blev han utkallad igen, denna gång lyfte han bort toastolen och stoppade in armen, det visade sig att det satt ett bröstben från en fågel (kyckling/kalkon) en liten bit in i röret, det satt som en backventil fast åt fel håll.
Toapapper mm fastnade på bröstbenet så att det blev stopp, rensfjädern tryckte till bröstbenet så att den "öppnade" och släppte ut skiten, när rensfjädern drogs tillbaka så täckte bröstbenet igen röret igen.
Toapapper mm fastnade på bröstbenet så att det blev stopp, rensfjädern tryckte till bröstbenet så att den "öppnade" och släppte ut skiten, när rensfjädern drogs tillbaka så täckte bröstbenet igen röret igen.
Fågelben tror jag inte att vi har lyckats få ner genom golvbrunnen dock... det är som sagt var en väldigt kort bit rör som är ensamt för golvbrunnen. Jag har inte helt hundra på vilket rör det är dock.
Det grova från vänster kommer från toalettstolen (bortom den går avluftningen upp), det tunna röret där är från bidén.
Sen av kröken som går till höger så ska det vara handfat, golvbrunn och sen diskbänken. Jag gissar att det tunnaste är handfatet, men är lite osäker på vilket av de andra som är golvbrunn respektive diskbänk. Jag har förut känt efter vilket som blev varmt men kommer inte ihåg nu.
Men worst case här måste ju vara att golvbrunnen är längst till höger (jag tror dock att det är diskbänken där, och då borde ju allt vara relativt genomspolat tack vare diskmaskinen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det grova från vänster kommer från toalettstolen (bortom den går avluftningen upp), det tunna röret där är från bidén.
Sen av kröken som går till höger så ska det vara handfat, golvbrunn och sen diskbänken. Jag gissar att det tunnaste är handfatet, men är lite osäker på vilket av de andra som är golvbrunn respektive diskbänk. Jag har förut känt efter vilket som blev varmt men kommer inte ihåg nu.
Men worst case här måste ju vara att golvbrunnen är längst till höger (jag tror dock att det är diskbänken där, och då borde ju allt vara relativt genomspolat tack vare diskmaskinen).