Byggahus.se

Klurigt elproblem - ansluta apparater slutar fungera...

1. D
    Medlem Nivå 2
    Bor sedan några månader i nyproducerat parhus.

I samband med inflyttning så drogs fiber in till fastigheten. Efter det så var det något märkligt fel - displayen på ugnen blinkade och surrade. Var även kopplat till kyl & frys - visade sig att en säkring gått i det yttre elskåpet - byttes av elektriker. (Innan fibern drogs in var allt normalt.)

Det fel som jag nu intermittent upptäckt är att elanslutna apparater verkar sluta fungera. Från början trodde jag det var fel på enbart datorn, men nu över tid har jag även upptäckt felet på ett elpiano och nu senast på skrivaren.

Problemet som uppstår är att apparaten i fråga inte startar när man slår på den, via knapp eller reglage. Efter ur- och återisättning av elsladden i eljacket fungerar det normalt igen. Det är svårt att återskapa felet eftersom det bara sker då och då.

Eftersom det hänt flera gånger, på flera olika apparater, och i flera olika jack i huset - borde det då inte vara något som är tokigt?!

Senast nu på skrivaren var det lite extra märkligt - för den var inkopplad i ett grenuttag som i sin tur satt i väggen. Annan utrustning på samma grenuttag fungerade. Men skrivaren vägrade starta, men efter att dragit ur och satt i elkontakten igen så fungerade den direkt.

Kan någon expert ge mig ett utlåtande om detta? :)

Tacksam för att hjälp!

2. D
    Medlem · Nivå 5
    Låter otroligt. Har du någon form av KNX / Smart hem?
    Om inte, så har du högst troligt inte fel på ditt elnät i alla fall. Om allting annat fungerar på grendosan? Det är inte så att du på grendosan har "standby" funktion med master / slave uttag?

3. D
    Medlem Nivå 2
    Nej...
    Men visst är beteendet märkligt? Tre olika utrustningar?

Edit: Grendosan användes bara i ett av fallen...

Redigerat 30 dec 2014 16:49
  4. T
    Medlem · Nivå 10
    Det kan läge vara läge att låta byggföretagets elektriker kolla upp anläggningen. Eventuellt kan det vara glappkontakt i inkommande nolla eller PEN. Ett sådant fel kan ge skumma och farliga problem i en elanläggning. Felen märks inte lika tydligt när glödlampan har fasats ut och ersatts med lågenergi.

Det luriga med den typen av fel är att anläggning kan fungera skapligt när lasten jämnt fördelad mellan faserna. Men enfasapparaterna kan matas med 0 - 400 volt teoretiskt( i praktiken blir variationerna mindre) när faserna belastas ojämnt av någon stor värmeapparat eller enfasmotor som startar.

Det är ett sånt fel som fiberinstallatören kan utlösa genom bara pilla i elskåpet. Det betyder inte fiberinst. har någon skuld till det inträffade. Det felet hade ändå visat sig förr eller senare.

Redigerat 30 dec 2014 16:06
    • Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 7
    Intressant det där.
    Hur menar du att felet inte märks lika tydligt när man använder lågenergilampor? Kan den här typen av fel leda till att vanliga glödlampor går sönder oftare, eller ser man på ljuset att det "fladdrar"?

Själv har jag som exempel en takplafond som käkar glödlampor i rasande takt. Har precis bytt lamptyp för att se om det hjälper, men i själva verket kanske det rör sig om att inkommande nolla inte sitter riktigt som den ska? Elinstallationen i lägenheten är väl en sådär 50-60 år.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om det går att koppla till fibern, så dra ur sladden till modemet då? Vi har haft ett fall där strömförsörjningen till modemet läckte så mycket störningar att en mobil inte fungerade.

Men hur lång tid har ni mellan inflyttning och installation a fiber? Kan det säkert kopplas till fibern? Hur är det hos grannarna (ifall de har samma typ av radhus)? Om det är nyproducerat så försök få tag på den firma som installerat elen.

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 2
    Ok - tack för det rådet. Något tips hur jag ska framställa det gentemot hustillverkaren? Får väl ta ut egen elektriker i värsta fall. Väldigt svårt när felet är såpass intermittent.
    Skulle en elektriker med lätthet hitta felet om det är som du beskriver?

Jag har inte testat att plocka ut modemet - men svårigheten är att jag ändå inte kan felsöka direkt eftersom jag inte vet hur jag ska återskapa felet.

Vi hade inte bott något i huset när fibern drogs in så jag har inget "innan" att jämföra med. Det enda jag vet är att ugn/kyl/frys fungerade innan fiberindragningen - men när de varit på plats så hade en säkring vid inkommande el kraschat.

Min sambo som var på plats berättade också att det verkade som om fiberkillarna trodde att något gått snett - vad vet jag dock inte. De sa heller inget om det när jag pratade med dem - bara att deras elektriker skulle titta på de. (Och det gjorde han - det var han som sedan bytte säkringen.)

Har inte hört några klagomål från grannarna...

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Fibergubbarna kanske borrade genom ett elrör... Nä, svårt att säga, nån behöver titta och mäta lite. Symptomen tyder på t.ex underspänning eller kraftiga störningar.

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det är enkelt att mäta och konstatera om det ligger något fel tidigt i elmatningen, och det verkar troligt av vad du beskriver både symptom och att något hände vid installationen. Är du inte själv bevandrad i el så ta dit någon som kollar och framförallt mäter lite innan man börjar rota runt, annars finns risken att det självläker utan att man vet varför.

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Se till att någon som kan går igenom installationen, lyft på alla lock i mätarskåp och centraler, kontrollera att det inte borrats, skruvats osv i några kablar och kontrollmät alla spänningar, provbelasta med både osymmetriska och symmetriska laster. Hittar man inget så får man börja fundera på om det finns störningar på nätet.
    Varför gick säkringen?

• Laddar…
  11. F
    Medlem Nivå 8
    Det man kan göra är ju att ta dit en elektriker som kollar av det hela Grundligt.
    Hittar man inga fel eller misstänker något annat så hade jag bett nätägaren att han monterar utrustning för att kontrolla elnätet. De har oftast fina instrument som kan mäta massa roliga saker så som övertoner för att bara nämna något.

Hittar man ett fel i slutändan så kräver man fiberföretaget på ersättning. Punkt. Dock ska man nog kontakta de innan så de vet med om att man har problem som man hänleder till deras installation.

Vad är det sedan för Elektriker som åker ut och bara skickar i säkringen utan att ha kontrollerat så att allting står rätt till kan man ju med undra sig.

12. T
    Medlem · Nivå 10
    Lågenergilampor som inte är dimbara där försöker drivelektroniken att behålla utspänningen konstant inom ganska stora variationer i matningsspänningen. I en gammaldags glödlampa varierar ljusstyrkan kraftigt vid variationer i matningsspänningen.