S Sifo2018 skrev:
Beräkningen någon gjorde på timlön var mycket konstig, 120 kr i timmen+ arbetsgivaravgif, arbetsgivaravgiften plussas aldrig på en anställds lön.
Dessutom slipper systern skatt.
Nej, tycker det är fel med sådana beräkningar.
När man räknar på vad det kostar att köpa en tjänst så betalar man naturligtvis även arbetsgivaravgift för de anställda. Och 25% moms. Däremot inte när man räknar på inkomstförlust för den anställda.

Varför skulle systern inte behöva betala skatt på en lön?

Varför skulle den som anställer henne att utföra jobbet slippa betala arbetsgivaravgift?

Skall man kvantifiera systerns kapitalförlust på att gratis i 15 år köra fram och tillbaka till föräldrarna och
hjälpa dem måste man naturligtvis räkna på allt. Även den ränta-på-ränta som uteblivit då hon blivit tvungen att vänta 15 år på betalningen.

H hempularen skrev:
Den här typen av frågor är väldigt svåra att bedöma från utsidan.

Det är ju fullt möjligt att farföräldrarna aktivt vill stödja sin dotter dotter. Kanske just för att de inser att dottern aldrig kommer att kunna ge barnbarnet en bra grund.

Jag har haft en delvis liknande situation. Min ena syster hade stora problem, vår mamma valde att testamentera en skaplig summa till systern's son. Just för att hon insåg att sonen aldrig skulle kunna få någon ekonomisk hjälp av sin mamma. När vår mamma gick bort så valde jag och min andra syster att i praktiken 3 dubbla det testamenterade beloppet, så att han fick lika mycket som vi andra. Systern ifråga har sedan gått bort, och sonen fick mycket riktigt inte ärva något den vägen.
STILIGT GJORT!

Ett annat alternativ är ju att "dom g:a" är fullt medvetande om att systern gynnas och av någon anledning vill att det så ska vara. Och att nått barnbarn ska lägga sig i anser jag vara ytterst olämpligt. Har fadern/brodern några problem med föräldrarnas "slöseri" så låt honom "äga" bekymret, för barnbarn har absolut inget med sina farföräldrars ekonomiska göranden att göra.
Skulle mina barnbarn ha synpunkter på hur jag hanterar mina pengar så skulle dom bli "arvslösa" per omgående.
Själv har jag i alla tider uppmuntrat mina föräldrar att sätta sprätt på sina pengar, vad min syster betalade för deras villa har jag inte en aning om och vart dras pengar tog vägen har jag lika liten kunskap om och det bryr jag mig inte det minsta om.
Dom pengar som jag har skaffat dom råder jag över och ingen annan.

• Gilla
sagabelami och 1 till
  • Laddar…
B Byggapa skrev:
När man räknar på vad det kostar att köpa en tjänst så betalar man naturligtvis även arbetsgivaravgift för de anställda. Och 25% moms. Däremot inte när man räknar på inkomstförlust för den anställda.

Varför skulle systern inte behöva betala skatt på en lön?

Varför skulle den som anställer henne att utföra jobbet slippa betala arbetsgivaravgift?

Skall man kvantifiera systerns kapitalförlust på att gratis i 15 år köra fram och tillbaka till föräldrarna och
hjälpa dem måste man naturligtvis räkna på allt. Även den ränta-på-ränta som uteblivit då hon blivit tvungen att vänta 15 år på betalningen.
Nu är det många diskussioner om lön, tjänster, moms, arbetsgivaravgift.
Om föräldrarna ska betala systern samma kostnad som det skulle kosta att köpa den tjänsten, finns det fler saker att ta med.
Om systern ska betala skatt för "lönen" som föräldrarna ger henne för sina skattade pengar ska de betala moms och måste då söka om F-skatt. Det finns mycket att diskutera ang detta, men sakfrågan handlade inte om det.
Alla har sina åsikter och det får man ha.
Slutdidiskuterat för min del när det gäller åsikter om avlöning till systern.

Om lånet är officiellt och "alla" vet om det, be din pappa att skriva ett skuldebrev och så låter ni faster och farmor skriva under det. Då kommer den skulden att regleras i framtida bodelning.

S Sifo2018 skrev:
Nu är det många diskussioner om lön, tjänster, moms, arbetsgivaravgift.
Om föräldrarna ska betala systern samma kostnad som det skulle kosta att köpa den tjänsten, finns det fler saker att ta med.
Om systern ska betala skatt för "lönen" som föräldrarna ger henne för sina skattade pengar ska de betala moms och måste då söka om F-skatt. Det finns mycket att diskutera ang detta, men sakfrågan handlade inte om det.
Alla har sina åsikter och det får man ha.
Slutdidiskuterat för min del när det gäller åsikter om avlöning till systern.
Men jag pratar ju om den förlust systern haft för att hon inte jobbat inom hemtjänsten, inte den kostnad föräldrarna skulle ha betalat.

Det är väl ändå den förlusten av inkomst man måste se till om man skall kvantifiera värdet av det arbete systern lagt ner och ställa det mot värdet av det arbete brodern har lagt ner.

Se till att lösa det medan alla parter lever, bra mycket enklare än att komma sedan när de som sitter på informationen fortfarande kan delge hur tankarna har varit.
Det värsta som finns är ju folk som ska sitta och spara information för att ge igen senare, vad är liksom poängen med det frånsett att göra sig osams med folk.

Har lite svårt att förstå allt prat om att ta betalt eller få mer av ett eventuellt arv för att man hjälper sina föräldrar. Är själv i situationen att jag bor rätt långt från min mor men min bror bor ännu längre bort med följden att jag hjälper henne mer än vad han gör. Men inte förväntar jag mig mer av ett eventuellt arv av den anledningen. Jag ser det som att jag får möjligheten att träffa henne och umgås mer än honom den tid hon har kvar.

• Gilla
npsksn och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har lite svårt att förstå allt prat om att ta betalt eller få mer av ett eventuellt arv för att man hjälper sina föräldrar. Är själv i situationen att jag bor rätt långt från min mor men min bror bor ännu längre bort med följden att jag hjälper henne mer än vad han gör. Men inte förväntar jag mig mer av ett eventuellt arv av den anledningen. Jag ser det som att jag får möjligheten att träffa henne och umgås mer än honom den tid hon har kvar.
Det är bara jag som skrivit om detta, och har du tolkat mina inlägg som att systern skall få mer arv så har du misstolkat.

Jag föreslår att de skall kvantifiera den hjälp systern gett föräldrarna de gångna 15 åren om de tycker att de blir blåsta, reflektera kring värdet av detta innan de tar beslut som förstör familjen.

Systern verkar ju rent av ha gjort så att föräldrarna kan investera kanske 2000kr i månaden (600tkr vid 6% avkastning) för hemtjänst de gångna 15 åren, vilket hade kunnat ge systern en inkomst på kanske 3000 i månaden (900tkr vid 6% avkastning) efter skatt.

Jag menar att de bör ta detta i betraktelse när de menar att systern har blåst dem på pengar.

Men framförallt saknas det information kring huruvida det existerar ett skuldebrev.

Dina beräkningar är fel av flera orsaker. Jag återkommer till det nedan.

Men det viktigaste är att systern beter sig otroligt sneaky. Om hon anser att hon har rätt att få ersättning från föräldrarna så får hon ta upp den diskussionen. Att påverka föräldrarna till att göra överföringar under förespegling att det är lån är oärligt. Det är inte TS och hans far som riskerar att förstöra familjen, det är systern.

När det gäller dina beräkningar är de fel för att
1. Om föräldrarna skulle ha hemtjänst skulle de förmodligen betala betydligt mindre än de summor som du har räknat på eftersom hemtjänst är subventionerat. Ditt argument nedan att föräldrarna kan investera pengar eftersom de har sparat in på hemtjänst är alltså fel.
2. Om man räknar på förlorad arbetsinkomst för systern måste man dels räkna på vad hon skulle ha fått om det hade varit ett lönearbete, vilket blir inkomst efter skatt, alltså inte de summor som du har räknat på. Eller menar du att hon kommer att registrera pengarna ("lånet") som inkomst och betala avgifter och skatt som en egenföretagare? Dels måste man också jämföra med vad hon skulle ha tjänat om hon inte hade gjort detta, och om hon verkligen har avstått från någon annan inkomst. Dessutom vet jag inte varifrån du har fått att systern har hjälpt föräldrarna i 15 år. Det står att systern har varit förtidspensionär i 15 år men det står inte hur länge föräldrarna har behövt hjälp. Om de nu är 80+ var de runt 65 år för 15 år sedan och då behöver de flesta ingen hjälp.
3. Även TS far hjälper föräldrarna även om systern gör mer. Om man ska räkna måste man även räkna tid och resurser för det.

Och som sagt, om systern tycker att hon gör mycket mer och förtjänar att få ersättning så måste hon säga det. Att i smyg skaffa sig ekonomiska fördelar är oärligt och jag ser faktiskt inte problemet om TS och hans far skulle "förstöra" familjen i det läget, jag skulle i vilket fall inte vilja fira jul med den systern.

Har du förresten läst vad TS skrev tidigare i tråden:
"Men nu har de som sagt blivit så uppenbart att faster utnyttjar läget och han (TS far) har in i de längsta struntat i det, men när han var uppe och hälsade förra helgen så tog farmor han åt sidan och visa överföringen och sa ordagrant ”ja vill att du ska se detta om de skulle hända något med oss” ."
Tycker du fortfarande att det är TS och hans far som ska bita ihop för att inte förstöra familjen?

B Byggapa skrev:
Det är bara jag som skrivit om detta, och har du tolkat mina inlägg som att systern skall få mer arv så har du misstolkat.

Jag föreslår att de skall kvantifiera den hjälp systern gett föräldrarna de gångna 15 åren om de tycker att de blir blåsta, reflektera kring värdet av detta innan de tar beslut som förstör familjen.

Systern verkar ju rent av ha gjort så att föräldrarna kan investera kanske 2000kr i månaden (600tkr vid 6% avkastning) för hemtjänst de gångna 15 åren, vilket hade kunnat ge systern en inkomst på kanske 3000 i månaden (900tkr vid 6% avkastning) efter skatt.

Jag menar att de bör ta detta i betraktelse när de menar att systern har blåst dem på pengar.

Men framförallt saknas det information kring huruvida det existerar ett skuldebrev.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
En lång historia kort, min farmor och farfar är till åren och börjar bli lite som gamla blir. De har två barn, min pappa och hans syster. Min pappa o den sidan bor ca 20 mil ifrån dem medans pappas syster fortfarande bor kvar på samma ort. Då blir det naturligt att pappas syster är den som är där och hjälper den med dagliga sysslor och handling osv. Till saken hör att pappas syster vart förtidspensionerad för 15+år sen och har av de skälen haft lite svårt med ekonomin. Farmor och farfar har emellertid väldigt mycket pengar sparade (för att vara vanliga arbetarklass människor ) nu har vi märkt att pappas syster börjat ”utnyttja ” deras tillstånd och behov av hennes hjälp genom att börja låna pengar av dem hit och dit. Det är väl okej det är deras pengar de gör va de vill med dem. Men till saken hör att för två år sen sålde farmor o farfar sin sommarstuga som tanken va att att jag och min pappa skulle köpa av dem för en okej summa , men då kände min penga suga faster att hon skulle förlora på den dealen eftersom vi kunde rusta upp stugan och sen sälja dyrare sa hon än den halvan hon skulle få om vi köpte den av farmor. Så för att bevara släkt främjan så släppte ja o pappa det och stugan såldes via mäklare till någon annan. Nu så har det kommit fram att för en månad sen så behövde fasters ena dotter en lägenhet , då går faster och ”lånar ” 850 000 av farmor till sin dotter . De är 80+ och att de skulle betala av en krona på det ”lånet ” innan de dör är bara att glömma. Finns de något sätt att stoppa detta? Eller att på nåt sätt få med det i dödsboet att pappa och faster delar lika minus pengarna faster redan tagit.Är tydligt att faster dränerar dem på alla deras besparingar medans hon kan. Känns så jävla elakt och fult ,
Det finns bara ett sätt att lösa detta. Skriv papper på att detta är ett lån alt. förskott på arv
Det kommer aldrig lösa sig efter farmor och farfar gått bort

Din pappa är besviken och du är förbannad. Kommer aldrig kännas bra annars

Du kan inte tänka dig att farmor/farfar VILL att systern ska få lite pengar?

richardtenggren
Fast vore inte mormoderns kommentar till sonen lite lustigt formulerad om så vore fallet. Då skulle hon väl snarare förklarat läget?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Och vad får dig att tro att TS inte vill "se om sitt hus" i första hand och inte sina farföräldrar s hus.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det vore ju väldigt naivt att tro att TS inte har en liiiiten baktanke när det gäller, var kulorna skall hamna när gamlingarna förpassats till ätterstupan.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.